9 soruda stres seviyenizi ölçün!

Kaygı, stres, endişe, panik… Modern yaşamın vazgeçilmez elemanlarından olan bu duygu durumları, herkesin aşina olmasına karşın hakkında çok da fazla bilgi sahibi olmadığı tanımlar. O halde gelin, bilgilerimizi kontrol edelim ve yanlış bildiklerimizi doğrularıyla düzeltelim.

1- Stres ve kaygı aynı anlama gelir.

a. Doğru
b. Yanlış

2- Strese yol açan nedenler herkes için aynıdır.

a. Doğru
b. Yanlış

3- Kolayca, alışılmadık derecede sinirlenmek, aşırı stresin duygusal uyarı işareti olabilir.

a. Doğru
b. Yanlış

4- Kilo vermek, yoğun stresin işareti olabilir.

a. Doğru
b. Yanlış

5- Kronik stres, depresyonu arttırabilir.

a. Doğru
b. Yanlış

6- Beklentilerinizi yeniden düşünmek stresle başa çıkmanıza yardımcı olabilir.

a. Doğru
b. Yanlış

7- Kaygı her zaman olumsuz, zararlı bir duygudur.

a. Doğru
b. Yanlış

8- Bir anksiyete bozukluğu, aşağıdakilerden hangisiyle karakterize edilebilir?

a. Ani bir terör saldırısı
b. Asılsız korku ve günlük durumlardan korkma
c. Diğer insanların yanında utanç verici ya da küçük düşürücü bir şey söylemekten veya yapmaktan korkma
d. Yukarıdakilerden herhangi biri

9- Erkeklerde anksiyete bozukluğu görülme ihtimali kadınların iki katıdır.

a. Doğru
b. Yanlış

YANITLAR

1- Yanlış

Stres, çevrenizdeki bir değişime verdiğiniz olumlu ya da olumsuz tepkiyi ifade ediyor: Aşık olmak veya yeni bir işe başlamak gibi fiziksel, zihinsel ve duygusal tepkiler… Kaygı ise endişe, gerginlik veya korku hissiyle karakterize edilen bir duyguyu tanımlıyor.

2- Yanlış

Sizde strese neden olan bir şey başkasında olmayabiliyor. Bir kişi için negatif stres kaynağı olan bir durum ise başka birine yardım edebiliyor.

3- Doğru

Olağandışı sinirlenme haline ek olarak, stresle nasıl başa çıkmanız gerektiği üzerinde çalışmanız gerekebileceğini belirten diğer duygusal uyarı işaretleri arasında kısa öfke nöbetleri ve konsantre olmama durumu sayılabiliyor.

4- Doğru

Beslenme düzeninde gelişen iştah kaybı veya aşırı yeme gibi herhangi bir değişiklik strese işaret edebiliyor. Diğer belirtiler ise daha az aktif olmak, ilişkilerde fazlaca çatışma yaşamak ve alkol ya da tütün kullanımını arttırmak olarak belirtiliyor.

5- Doğru

Kronik stres, travmatik olayların veya olumsuz yaşam koşullarının neden olduğu uzun vadeli bir sorunu ifade ediyor. Tedavi edilmez, uzun süre devam eder ve normal yaşamı engellerse, yoğun bir depresyon şekli olan büyük depresif bozuklukların artmasına da yol açabiliyor. Kronik stres ayrıca yüksek tansiyon, kalp hastalığı ve obezite gibi fiziksel hastalıklara da neden olabiliyor.

6- Doğru

Stresle baş etmenin bir yolu da evde ve işte gerçekçi hedefler koymaktan geçiyor. Bu hedefler beklentilerinizi biraz düşürmenizi gerektirse bile! Öte yandan bazı olayların kontrolünüzün ötesinde olduğunu kabul etmek, bildiğiniz şeyler için iyi bir şekilde hazırlık yapmak, değişimi tehdit değil de bir rutin olarak algılamak, bolca dinlenip, düzenli olarak egzersiz yapmak ise bu konuda size yardımcı olabiliyor.

7- Yanlış

Hafif düzeydeki kaygı kişiyi daha çok tetikleyerek, zorlayıcı ya da tehdit edici şartlarla yüzleşmeye odaklayabiliyor.

8- Yukarıdakilerden herhangi biri

Anksiyete normal, insani bir duygu olmasına rağmen, aşırı korku ve uzaklaşma sağlanamadığı için endişe bozukluğuna yol açabiliyor. Her kaygı bozukluğunun kendine özgü belirtileri bulunuyor. Örneğin; panik bozuklukları ani, kontrol edilemeyen sorunlara yol açabiliyor. Sosyal anksiyete bozukluğu ise başkalarının beklentileri ile aşina olunmayan sosyal durumlarda bulunma korkusunu içeriyor. Her ikisi de sıkılmak, ter içinde kalmak gibi fiziksel semptomlarla kendini gösterebiliyor.

9- Yanlış

Kadınların günlük sorunlardan etkilenerek, ortalama altı ay boyunca bu nedenle endişe ve genel anksiyete bozukluğundan mağdur olma ihtimali erkeklerden daha yüksek görülüyor.

Derleyen: Ayşegül Uyanık Örnekal

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here