Ağızsağlığını ihmal etmeyin

kasim-2012-dis-resim-1

Birçok virüs ve hastalık vücudumuza ağız yoluyla giriyor. Bu nedenle ağız hijyenine özen göstermek, sağlıklı bir bünye için önem taşıyor. Ancak diş sağlığına yönelik birçok bakım, yanlış uygulama nedeniyle kişiye yarardan çok zarar getiriyor.

Dünyada ve ülkemizde ağız, diş ve diş eti hastalıklarına gereken önem verilmiyor. Oysa sağlık, ağızda başlıyor. Örneğin sindirim kanalına ağızdan giriliyor. Bu bölgede yaşanan problemler diş sağlığının bozulmasına, bu da sindirim sisteminin olumsuz etkilenmesine yol açıyor. Dişlerin, besinlerin parçalanması ve öğütülmesi görevlerinin yanı sıra konuşmada ve yüz estetiğinde de önemli rolü bulunuyor. Ağzında eksik diş olan kişilerde bazı sesleri çıkarmada zorluk yaşanıyor, çiğneme ve ısırmada problemler görülüyor. Ağız ve diş sağlığındaki en önemli sorunun diş ve diş eti rahatsızlıkları olduğunu belirten Klinik 32 Diş Hekimi Dr. Ilgaz Özer, diş eti hastalıklarının ilerlemesi halinde çene kemiğindeki erimenin sağlıklı bir dişin kaybına dahi yol açabildiğini söylüyor: “Diş sağlığının bozulması vücuttaki diğer organları da etkileyebiliyor. Örneğin kalp, böbrek ve eklemler gibi yapılarda önemli sağlık sorunlarına yol açabilen enfeksiyonlara kaynaklık edebiliyor.”

Günde en az iki kez fırçalayın
Ağız ve diş sağlığını korumanın en etkili yolu, dişleri düzenli olarak fırçalamaktan geçiyor. Bunun için naylon kıl yapısına sahip, orta sertlikte fırçalar kullanmalısınız. Öte yandan ağız içinde kolay hareket ettirilmesi ve arka dişlere rahat ulaşabilmesi açısından diş fırçasının baş kısmı fazla büyük olmamalı. Mide bulantısı çok olan kişilere ise ağız hijyeni sırasında sorun yaşamamaları için çocuk diş fırçası öneriliyor. Uygun fırça seçiminin ardından dişlerinizi kahvaltıdan sonra ve gece yatmadan önce olmak koşuluyla, günde en az iki kez düzenli olarak fırçalamalısınız. Diş fırçanızı ortalama üç ayda bir değiştirmelisiniz. Kıllarının yelpaze gibi olması da fırçanın değiştirilmesi gerektiğini işaret ediyor. İhtiyaç halinde arayüzlerin etkin olarak fırçalanmasını sağlamak amacıyla arayüz fırçaları da kullanılabiliyor. Bunlarla ilgili öneri almak üzere diş hekimine başvurmak gerektiğini vurgulayan Dr. Özer, “Yemek artıkları, en önemli çürük ve diş eti rahatsızlığı nedeni oluyor. Bu sebeple dişler fırçalandıktan sonra diş, diş eti çizgisi ve dişler arasında kalan yemek artıklarının temizlenmesi için diş ipi kullanılması önem taşıyor. Ayrıca yılda en az iki kez diş hekimi kontrolü ile diş taşı temizliği yaptırılması gerekiyor” diyor.

Sağlıklı diş etlerinde, fırçalama sırasında kanama görülmüyor. Bu tür bir sorunla karşılaşıldığında bir diş hekimine başvurmak gerekiyor.

Adım adım diş fırçalama
Ağız ve diş sağlığının korunmasında alınacak ilk önlem, diş fırçalamak! Ancak dişin yanlış fırçalanması, kimi zaman diş sağlığına yarardan çok zarar veriyor. Bu nedenle dişleri usulüne uygun olarak fırçalamak gerekiyor.
● Fırçayı ıslatmadan, kuru olarak kullanın.
● Diş fırçasını 45 derecelik açı yapacak biçimde tutun ve diş eti hizasından başlayarak, ağız boşluğuna doğru fırçalayın.
● Fırçalamayı dış yüzeylerden başlayarak sert darbeler halinde değil, yumuşak ve daireler çizecek biçimde, ön dişlerden arkaya doğru yapın.
● Dişlerin iç yüzeylerini de aynı şekilde fırçalayın.
● Çiğneme yüzeylerini, fırçayı düz olarak ileri-geri hareket ettirerek temizleyin.
● Fırçalama işlemini en az iki-üç dakika sürdürün.

Seninle Dergisi Kasım 2012 Sayısı

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here