Ana Sayfa Sağlık B vitaminleri en çok hangi besinlerde bulunur? İşte B vitamini rehberi

B vitaminleri en çok hangi besinlerde bulunur? İşte B vitamini rehberi

B grubu vitaminler deyince aklınıza genellikle birkaç taneden fazlası gelmeyecektir. Oysa suda eriyen vitaminler arasında bulunan B grubu vitaminler tam 11 tane… Hepsinin de birbirinden farklı ve hayati önemi bulunuyor. Tiamin (B1), riboflavin (B2), niasin (B3), pantotenik asit (B5), pridoksin (B6), biotin (B7), folik asit (B9) ve kobalamin (B12) önemi nedir? B vitaminleri hangi besinlerde bulunur?

Sinirleriniz, cildiniz, gözleriniz, saçlarınız, karaciğeriniz, kaslarınız, sindirim sisteminiz ve beyniniz sağlıklı bir şekilde işleyebilmek için onlara ihtiyaç duyar. Suda çözünen vitaminlerden olan B grubu vitaminler karbonhidrat, protein ve yağ metabolizmasında koenzim (bir enzimi aktif hale getiren) olarak görev alırlar. Direkt ya da indirekt olarak çeşitli vücut bileşiklerinin sentezinde önemli rol oynarlar.

B1 (Tiamin) *

Sinir sistemi fonksiyonlarında ve vücudun birçok biyokimyasal olayında görevlidir. Yaşlanmaya karşı koruyor, metabolizmayı düzenliyor. Eksikliğinde kabızlık, unutkanlık, iştahsızlık ortaya çıkıyor.

B1 TİAMİN NELERDE BULUNUR? *

Baklagiller, kabuklu yemişler, tohumlar, tam tahıllar, zenginleştirilmiş kahvaltı gevrekleri ve
ekmekler.

B2 (Riboflavin) *

Tip 2 diyabet hastalarına veriliyor. Bazı kanserlerin gelişimini, kansızlığı ve kataraktı önlüyor. Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizmasına yardımcı olur, sağlıklı bir görüş ve cilt için gereklidir.

B2 RİBOFLAVİN NELERDE BULUNUR? *

Süt ve süt ürünleri, yeşil yapraklı sebzeler, tam tahıllar, zenginleştirilmiş kahvaltı gevrekleri ve ekmekler.

B3 (Niasin) *

Karbonhidrat, yağ ve proteinlerin yakılarak enerji üretilmesinde görev yapıyor. Eksikliğinde ishal ve bunamaya rastlanıyor. Sinir sistemi, sindirim sistemi ve cilt sağlığı için önem taşır.

B3 NİASİN NELERDE BULUNUR? *

Et, tavuk, balık, tam tahıllar, mantar, zenginleştirilmiş kahvaltı gevrekleri ve ekmekler ile yeşil yapraklı sebzeler.

B5 (Pantotenik asit) *

Böbreküstü bezinden kortizon salgılanmasında ve kolesterol oluşmasında rol alıyor. Yetersizliğinde kalp hastalığı, kramplar ve karın ağrısı oluşuyor. Besinlerin enerjiye
dönüşmesine yardımcı olur, sinir sistemi fonksiyonları açısından önemlidir.

B5 PANTOTENİK ASİT NELERDE BULUNUR? *

Yağsız et, tam tahıllar ve baklagiller. Hemen her türlü bitkisel ve hayvansal gıda.

B6 (Pridoksin) *

Aminoasit metabolizmasında koenzim olarak rol alır. Karaciğer ve kaslardaki şekerle proteinleri şekere dönüştürüyor. Eksikliğinde dil ve ağızda iltihap, depresyon ile bilinç bulanıklığı görülüyor.

B6 PRİDOKSİN NELERDE BULUNUR? *

Et, balık, tavuk, sebzeler ve meyveler.

B7 (Biotin)  *

DNA’nın çoğalmasında etkili oluyor. Eksikliğinde saç dökülmesi, cilt bozukluğu, depresyon, halsizlik, halüsinasyon ve bacaklarda uyuşma oluyor.

B7 BİOTİN NELERDE BULUNUR? *

Et, süt ve süt ürünleri ile meyveler.

B9 (Folik asit) *

Kırmızı kan hücrelerinin oluşumu, protein mekanizması ve hücre bölünmesinde görev alır. Damar sertliği, kalp krizi, felç, işitme azlığı, tansiyon ve bunamaya engel oluyor. Hamilelik öncesi alınması gerekiyor.

B9 FOLİK ASİT NELERDE BULUNUR? *

Yeşil yapraklı sebzeler, meyveler, baklagiller, karaciğer, buğday filizi ve güçlendirilmiş tahıllar.

B12 (Kobalamin) *

Kırmızı kan hücresi ve DNA yapımı için gerekiyor. Sinir sistemi sağlığı için gereklidir. Eksikliğinde kansızlık, yorgunluk, bulantı, kabızlık, yürümede zorluk ve gaz problemi oluşuyor.

B12 KOBALAMİN NELERDE BULUNUR? *

Et, tavuk, balık, deniz ürünleri, yumurta, süt ve süt ürünleri. (B12 vitamini bitkilerde
bulunmaz.)

B12 EKSİKLİĞİ NELERE YOL AÇIYOR? BELİRTİLERİ NELERDİR?

B15 *

Kolesterolü azalttığı, protein yapımına yardımcı olduğu biliniyor. İçerdiği siyanid maddesi kanser tedavisinde kullanılıyor.

B17 *

Bir bitki bileşiği. İçinde şeker ve siyanid bulunuyor. Rusya’da kanser tedavisinde kullanımına izin veriliyor.

B-x *

Folik asit vitamininin yapısında bulunuyor. Kırmızı kan hücrelerini destekliyor. Saç sağlığını koruyor.

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ VE BELİRTİLERİ

Kaynak: Vitamin Mineral ve Bitkisel Ürün Rehberi- Prof. Dr. Metin Özata

Formsanté Dergisi Arşiv

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here