• ✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale
Prof. Dr. Timur Timurkaynak

Basit önlemlerle kalp sağlığınızı koruyun!

basit-onlemlerle-kalp-sagliginizi-koruyun

Sağlıklı ve kaliteli bir yaşam sürdürmede, kalp sağlığı büyük önem taşıyor. Ancak herkes bu bilgiye sahip olsa da mevcut durumunu göz önüne alarak bazı şeyleri ihmal ediyor. Uzmanlar ise yaşam tarzında yapılacak basit düzenlemelerle sağlıklı bir hayata “merhaba” demenin hiç de zor olmadığı konusunda hemfikir.

Yazı: Ayşegül Uyanık Örnekal

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de yaşam kaybına yol açan rahatsızlıkların başında kalp hastalıkları geliyor. Oysa sanılanın aksine kalp hastalıkları korkulacak değil, önlenebilecek rahatsızlıklar grubunda yer alıyor. Bayındır İçerenköy Hastanesi ve Bayındır Levent Tıp Merkezi Kardiyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Timur Timurkaynak, “Tansiyonunuz ve kolesterolünüz yüksek, şeker hastalığınız var, spor yapmıyor ve kiloluysanız, bir de bunlara ek sigara içiyorsanız kalp hastası olmamanız bir mucize” diyerek, şöyle devam ediyor: “Bu saydıklarım aslında bizlerin önleyebileceği ve kontrol edebileceği riskler. Bana göre, hepsinin ortak mekanizması kilo. Vücut kitle endeksi 25’in üstünde ve bel bölgesinde yağlanma olması bütün ‘kötülüklerin anasıdır’. Çünkü kilo insülin direncini tetikliyor; insülin direncinin başlamasıyla beraber tansiyon ve kolesterol yüksekliği ile şeker hastalığı ortaya çıkıyor. Böylece kalp hastalığının temeli atılmış oluyor. Damarlarımızın içinde normalden fazla şeker, tuz, kolesterol bulunursa kalp hastalığı kaçınılmaz hale geliyor.” Prof. Dr. Timurkaynak, kalp sağlığını koruyacak önerilerini Formsanté okurlarıyla paylaşıyor.

EGZERSİZ YAPIN *

Sedanter yani hareketsiz bir yaşam kalp hastalıklarına davetiye çıkarıyor. Kalp sağlığı; kanser, felç, KOAH gibi birçok hastalığın da tetikleyicisi olabiliyor. Ancak spor yapmak; kilo kontrolü sağlayarak insülin direnci, diyabet, hipertansiyon ve hiperkolesterolemiyi önleyen çok kuvvetli bir yardımcı olabiliyor. üstelik bedava, sağlıklı ve reçetesiz! Sporu yaşam tarzı olarak benimsemek, tüm organların korunmaya başlaması anlamına geliyor. En sağlıklı ve en düşük maliyetli sporun tempolu yürüyüş olduğuna dikkat çeken Prof. Dr. Timurkaynak, “Haftanın en az beş, mümkünse yedi günü 35 dakikadan biraz daha fazla olmak kaydıyla günde ortalama 10 bin adım içeren tempolu yürüyüş yapmak gerekiyor. Bunun için otomobilinizi evinize ya da iş yerinize iki durak uzakta bırakıp, kalan mesafeyi yürümek de iyi bir yöntem. Bütün gün iş yerindeyim, ne zaman spor yapabilirim diyorsanız, çözüm kalp dostu merdivenler! Asansör kullanmak yerine merdivenleri tercih edebilirsiniz. Odanızda saatte bir beş dakika ileri geri yürüyebilirsiniz. Unutmayın, hareketli olmak ömür uzatıyor. Bu hareketler hem enerji harcatarak kilo vermeyi sağlıyor, hem de kalbinizin performansını arttırıyor. Ayrıca efor yaptığınız zaman oluşabilecek göğüs ağrısı da erken uyarı sistemi olarak sizi bir kardiyoloji uzmanına yönlendiriyor. Birçok hasta ‘Yokuş çıkarken göğsüm ağrıdı’ şikayetiyle hekime başvuruyor” diyor.

KALP DOSTU BESLENİN *

Damarlarımızda normalden fazla şeker, tuz, kolesterol bulunursa kalp hastalığı kaçınılmaz hale geliyor. Neyse ki Akdeniz mutfağı var! İçinde meyve, sebze, baklagiller ve zeytinyağını barındırıyor. Kırmızı et de yağsız olmak kaydıyla haftada iki-üç kezi geçmeyecek şekilde tüketilebiliyor. “Damak lezzeti herkes için önemli” diyen Prof. Dr. Timurkaynak, sözlerini şöyle sürdürüyor: “O nedenle kalp hastalarıma ‘Pazar sabahları tereyağlı sucuklu yumurta serbest’ diyorum. O pazar tatili, orada kaçamak yapılabilir. Ama sonrasında yine Akdeniz mutfağı ile beslenilecek. Tabii ki canınız kebap istediğinde yiyebilirsiniz. Ama düzenli kontrollerde kolesterol, kan şekeri ve tansiyon değeri hedeflerinizin tutması önem taşıyor. Kızartmalardan, fast food’dan da uzak durmak gerekiyor. Çünkü mangalda etler fazla pişirildiğinde içindeki kanserojen madde 10 kat artıyor. Kalp sağlığı için ambalajdan çıkan ürünlerden yani işlenmiş yiyeceklerden kaçınmak da önem taşıyor. Doğal, sağlıklı ortamda yetişmiş, topraktan çıkan gıdalar ise tüketilebiliyor. Unutmayın; nasıl beslendiğiniz, ne yediğiniz, ne içtiğiniz nasıl bir hayat süreceğinizi belirliyor.”

“Önlenebilir yaşam kayıplarının en önemli nedeni sigara. Risk açısından günde bir tane içmek ile bir paket içmek arasında fark olmadığını unutmayın!”

VÜCUT BİR BÜTÜN! *

Kalp hastalığı kadar salgın bir diğer hastalık da Alzheimer! Ömür uzadıkça Alzheimer riski de artıyor. “Kalp damarlarınız için ne zararlıysa, beyniniz için de aynı şeyler zararlı: Yüksek kolesterol, kontrolsüz hipertansiyon, diyabet, sigara ve obezite” diyen Prof. Dr. Timur Timurkaynak, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Kalbinize iyi bakarak bir taşla birçok kuş vurmuş oluyorsunuz. Buna kanserden korunma da dahil. Sağlık bilinci yüksek insan hem kalp hastalığından, hem felçten, hem böbrek yetmezliğinden, hem de Alzheimer’dan korunuyor.”

BİLİYOR MUSUNUZ? *

Kadınlar, kalp hastalığı açısından erkeklerden yaklaşık 10 yıl daha şanslı. Erkekler 40’lı yaşların başında kalp hastalığına yakalanırken, kadınlar menopoza girene kadar bu rahatsızlıklardan korunuyor. Ancak menopoz sonrası riskin kadınlar aleyhine daha yüksek hale geldiğinin altını çizen Prof. Dr. Timur Timurkaynak, “60 yaşına kadar kalp hastası olmazsanız, en az 80’li yaşlara kadar yaşamanız mümkün. Ancak 50 yaşından önce kalp hastası olursanız, ömrünüzden en az 20 yıl kaybedebilirsiniz” diyor.

İLGİLİ İÇERİKLER

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here