✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale

Beslenme Uzmanı ve Fonksiyonel Tıp Diyetisyeni Melis Gürakın


Ana Sayfa Beslenme & Diyet Bir haftalık bahar temizliği programıyla incelebilirsiniz: İşte örnek beslenme programı

Bir haftalık bahar temizliği programıyla incelebilirsiniz: İşte örnek beslenme programı

Kışın rehavetini, stresini, toksinlerini ve fazla kilolarını atmanın tam zamanı. 1 haftalık Bahar Temizliği programı ile alkali ve zinde bir bedene merhaba deyin. Bir haftalık bahar temizliği programıyla incelebilirsiniz: İşte örnek beslenme programı

Hazırlayan: Deran Çetinsaraç

Kullandığımız ilaçlar, paketli gıdalar vasıtasıyla vücudumuza giren kimyasallar ve çevresel etkenler derken vücudumuzda sürekli toksinler birikiyor. Bir insanın vücudunda ne kadar fazla toksin varsa yağları depolamaya o kadar meyilli oluyor. Dolayısıyla evimizi, arabamızı temizlerken ilk dikkat etmemiz gereken yer olan bedenlerimizi de temizlememiz gerekiyor. Kıştan bahara geçerken ve yaz kapıdan kendini gösterirken bunu fırsat bilip vücudunuzu toksinlerden arındırmaya ne dersiniz?

Beslenme Uzmanı ve Fonksiyonel Tıp Diyetisyeni Melis Gürakın, “Uzun ve yorucu bir kış mevsimini geride bıraktık. Etrafımızdaki tüm canlılar baharı karşılamaya hazırlanıyor. Bir kısmı derin uykudan uyanıyor, kurudu sandığımız ağaçlar tekrar çiçekleniyor ve uzun zamandır görmediğimiz kadar canlı görüyoruz etrafta” diye anlatıyor. Baharın enerjisi ve canlılığını fırsat bilip vücudumuzu da harekete geçirmenin yollarını uzmanından öğrendik.

Doğa hep sinerjist çalışır!

Peki doğanın sinerjist çalışması bizi nasıl etkiliyor? Güneş ışınları bulunduğumuz coğrafyaya daha dik açıyla gelmeye başladıkça hormonlarımız da bu güneş ışınlarından etkilenerek uyanışa geçiyor. Mutluluk hormonu olarak da bildiğimiz serotoninin vücudumuzdaki sentezi güneş ışınlarına maruz kaldıkça artıyor. Hatta yazın en yüksek seviyeye geliyor.

BAHAR GELİNCE NEDEN DAHA ENERJİK OLURUZ? *

Dyt. Gürakın, bu yüzden bahar ayları geldikçe daha ele avuca sığmaz, daha neşeli ve enerjik olduğumuzu belirtiyor ve ekliyor: “Tabii bu enerjik ve mutlu olma halini yaşayamayanlarımız da var aramızda. Peki neden bir kısmımız baharı çok mutlu karşılarken diğer kısmımız bahar yorgunluğu ile mücadele ediyor? Eğer kış mevsimini iyi geçiremediysek, bağışıklığımızı destekleyemediysek ve bağırsak mikrobiyotamız yararlı bakterilerle dolu değilse, mevsim geçişlerinden çokça etkileniyoruz.”

BAHAR TEMİZLİĞİ PROGRAMI NEDİR? *

Dyt. Gürakın, bu durumu yaşamamak için bahar başlangıcında kışın yorgunluğunu, soğuk havasını üzerimizden atmak, toksinlerden kurtulmak ve bedenimizi de doğanın uyanışı gibi uyandırmak üzere ‘Bahar Temizliği’ programını öneriyor. 1-2 hafta süreyle uygulanan
bu programlarda vücudun doğaya ayak uydurmasını sağlayıp, maksimum bitkisel gıda ve minimum hayvansal gıda kullanılıyor. Gluten, süt ve şekerden uzak duruluyor. Karaciğeri destekleyecek gıdalar tüketerek hem adrenal yorgunluğun önüne geçilmiş olunuyor, hem de enerjinin artması sağlanıyor. Dyt. Gürakın, “Vücudun asit yükünü azaltarak daha alkali ve zinde olmanıza yardımcı oluyoruz” diye açıklıyor.

BAHAR TEMİZLİĞİ PROGRAMINDA NELERE DİKKAT EDİLMELİ? *

Bahar temizliği programıyla beraber dikkat edilmesi gerekenler

• Sabah uyandığınızda ağız temizliğinizi yapmadan hiçbir şey yiyip içmemelisiniz. Gece boyunca vücut toksinleri atmaya çalışır ve bir kısmı ağzınızda birikir. Ağzınızı temizlemeden yiyip içerseniz, bu toksinleri geri almış olursunuz.

• Her sabah aç karna 500 ml ılık su içmelisiniz. Eğer herhangi bir rahatsızlığınız yoksa bu suyun içine 1 damla limon yağı veya 1 yemek kaşığı limon suyu ekleyerek detoks sisteminizi ateşleyebilirsiniz.

• Öğünlerinizin arasında en az 4 saat olmasına özen gösterin ki sindirim sisteminiz de dinlensin.

• Vücut toksinleri atabilmek için mutlaka suya ihtiyaç duyar. istediğiniz kadar sağlıklı beslenin eğer su içmiyorsanız vücudunuzu temizlemeniz mümkün değildir. Her gün en az 2 litre su içmeye özen gösterin.

• Isırgan otu çayı tüketmek toksinlerinizin atımına yardımcı olur ve bağışıklığınızı destekler. öğle yemeğinden 1 saat sonra 1 fincan ısırgan otu çayı içebilirsiniz.

• Eğer hipertansiyon problemi yaşamıyorsanız her gün 1 adet sade maden suyu tüketmeye çalışın. Böylelikle doğal yoldan mineral almış olursunuz.

• öğle saatlerinde özellikle 12:00- 13:00 aralığında en azından 15 dakika güneşlenmeye hatta vaktiniz varsa bu saatlerde yürüyüş yapmaya çalışın. Bu saat aralığında güneşlenmek D vitamini seviyenizi arttırmaya yardımcı olur.

• D vitamini seviyesi mutluluk hormonu sentezi ile doğrudan ilişkilidir. Eğer eksikliğiniz varsa doktorunuzun önerisiyle D vitamini takviyesi almaya başlayın.

• Tüketebileceğiniz her şeyi çiğ halde tüketmeye çalışın. Sebze ve meyveleri çiğ tüketmek içerisinde bulunan vitamin ve minerallerden maksimum seviyede faydalanmanızı sağlar. Daha önce çiğ kabak, çiğ enginar, filizlendirilmiş baklagil yemediyseniz mutlaka bunlara şans verin.

• Uyku saatlerinize dikkat edin. 23:00’te hiç ışık olmayan bir odada uykuya dalmak, hem detoks sisteminiz için çok faydalı hem de ertesi gün iştahınızı yönetmenizi sağlayacak hormonların üretimi için gerekli.

• Bu dönemde yorgunluk yaşıyorsanız uçucu yağlardan da destek alabilirsiniz. Bazı yağları koklamak bile metabolizmanızda farklı sistemlerin çalışmasını sağlayarak zihninizi uyarır. Hem kaliteli uyku konusunda hem de daha zinde uyanmak için farklı yağlar kullanıyoruz. Rahat uykuya dalmak ve kaliteli uyku için lavanta ve sedir ağacı yağı kullanabilirsiniz. Yastığınıza veya pijamanızın yakasına 1 damla lavanta yağı damlatmak yeterli olacaktır.

• Konsantrasyonu arttırmak ve gün boyu zinde kalmak için nane, bergamot veya greyfurt yağlarından destek alabilirsiniz. Bu yağları yanınızda taşıyarak aklınıza geldikçe kapağını açıp koklayabilir, bileğinize damlatabilir veya difüzör yardımı ile tüm odanızın bu yağlardan kokmasını sağlayabilirsiniz.

BAHAR YORGUNLUĞU BELİRTİLERİ NELER? *

Kış mevsiminden bahara geçerken yaşanan bahar yorgunluğu belirtileri

✓ Enerjimiz artması gerekirken düşüşe geçebilir ve bunun sonucunda da bahar yorgunluğu dediğimiz durumla karşılaşabiliriz.
✓ Ne kadar uyursanız uyuyun sabahları uyanmakta zorluk çekebilirsiniz.
✓ Sürekli tatlı şeyler atıştırmak istersiniz.
✓ Tüm gün yorgun ve isteksiz olursunuz.
✓ Etraftaki pek çok şey için gereksiz stres yapabilirsiniz.
✓ Kendinizi sürekli hasta olacakmışsınız gibi hissedebilirsiniz.

ÖRNEK BESLENME PROGRAMI *

Çağlalı nohut salatası *

Malzemeler:
◗ 4 yemek kaşığı haşlanmış/ filizlendirilmiş nohut
◗ 10 adet dilimlenmiş çağla
◗ 1 avuç dolusu dereotu
◗ 4-5 dal maydanoz
◗ 2 avuç kuzu kulağı
◗ Yarım limon suyu
◗ 2 yemek kaşığı zeytinyağı

Hazırlanışı:
Tüm malzemeleri birbirine karıştırın, afiyetle tüketin.

Enginar salatası *

Malzemeler:
◗ 2 adet enginar
◗ 2 limonun suyu
◗ 4 dal taze soğan
◗ 1 demet dereotu
◗ Yarım demet maydanoz
◗ 2 yemek kaşığı zeytinyağı, tuz
Hazırlanışı:
Kıvamının yumuşaması için enginarları çiğ halde doğrayıp limon suyu içinde en az 2 saat bekletin. Enginarlara diğer malzemeleri de ekleyip karıştırın.

Avokado puding *

Malzemeler:
◗ Yarım avokado
◗ 1 adet yerli muz
◗ 1 yemek kaşığı tahin
◗ 1 çay kaşığı ham kakao
Hazırlanışı:
Avokado ve muzu çatal yardımıyla püre haline getirin. Tahin ve kakaoyu ekleyerek karıştırın.

Sebzeli mercimek çorbası *

Malzemeler:
◗ 1 adet havuç
◗ 1 adet yeşil kabak
◗ 1 minik patates
◗ 1 adet soğan
◗ 3 yemek kaşığı mercimek
◗ Zeytinyağı, baharat, tuz

Hazırlanışı:

Tüm malzemeleri doğrayıp kaynar su ekleyin. Sebzeler yumuşayınca ocağın altını kapatın ve isterseniz blender’dan geçirip tüketin.


 

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here