Ana Sayfa Beslenme & Diyet Bu beyazlardan uzak durmayın

Bu beyazlardan uzak durmayın

aralik-2012-beslenme-2-resim-1

Söz konusu kilo vermek olunca hedef belli; beyazlardan uzak durmak! Unu, şekeri ve tuzu hayatımızdan çıkarırken diğer beyazlara haksızlık etmeyelim. Diyetisyen Ayşegül Bahar’a sağlıklı beslenmenin olmazsa olmazı “beyazlar”ı sorduk. Hangisini nasıl ve ne kadar tüketmemiz gerektiğini öğrendik.

YUMURTA
Anne sütünden sonra besleyici yönü en kuvvetli besin olan yumurtaya yıllarca sırtımızı döndük. Kabahati kandaki kolesterol düzeyini yükseltmesiydi… Son yıllarda yapılan çalışmalar ise yumurtanın sağlıklı beslenme düzeni içinde yer alması gereken önemli bir besin öğesi olduğunu gösterdi. Diyetisyen Ayşegül Bahar, yumurtada bulunan “kolin”in vücuda girdiğinde “fosfotidil kolin”e dönüştüğünü belirterek, “Vücutta yeterli fosfotidil kolin olmayınca karaciğerde hem yağ hem kolesterol birikiyor” diyor. Kan yapımında kullanılan demir ve bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde etkili olan selenyum açısından da zengin olan yumurta, C vitamini dışında hemen hemen tüm vitaminleri içeriyor, beynin fonksiyonlarını güçlendiriyor.
aralik-2012-beslenme-2-resim-2➤ Nasıl?
Ölümcül hastalıklara dahi neden olabilen salmonella bakterisi içerme riski nedeniyle mutlaka pişirilerek tüketilmesi gerekiyor.
➤ Ne kadar?
Sağlıklı bireyler her gün bir yumurta tüketebiliyor. Günlük kolesterol alımının 200-400 miligram arasında olması gerektiği göz önüne alınarak ve diğer kolesterol kaynaklarını kısarak, günlük yumurta miktarını ikiye çıkarmak da mümkün.
➤ Kim?
Büyüme çağındaki çocuklar ve sporcular için yumurta ayrı bir öneme sahip… Kahvaltıda yenilen yumurta ve süt ürünleri, daha uzun süre tokluk hissi sağlayıp obezite ile mücadelede etkili oluyor.

aralik-2012-beslenme-2-resim-3SÜT
Kan basıncını düşürüyor, içeriğindeki kalsiyum, fosfor, magnezyum ve protein kemikleri koruyor. Günde iki-üç bardak süt içenlerde kolon kanseri riski yüzde 54-63 oranında azalıyor. Öğünlerle beraber alınan sütün, içindeki kalsiyum sayesinde, hem yağ emilimini azalttığı hem de dışkı yoluyla yağ atımını artırdığını bildiren çalışmalar var. İçeriğindeki triptofan adlı madde uyumaya yardımcı oluyor.
➤ Nasıl?
İçeriğindeki zararlı mikroorganizmaların yok edilmesi için sütün pastörize olması önem taşıyor. Çocukların enerji ihtiyacı açısından iki yaşına kadar yağlı süt içmeleri, daha büyüklerin yavaş yavaş yarım yağlı süte geçmeleri, erişkinlerin ise az yağlı ve yağsız sütleri tercih etmeleri öneriliyor.
➤ Ne kadar?
Tüm süt ürünleri göz önüne alındığında yetişkinlerin iki-üç porsiyon; çocuk, genç, gebe, emzikli ve menopoz geçirmiş kadınların ise üç-dört porsiyon tüketmesi gerekiyor. Bir büyük su bardağı süt veya yoğurt, iki kibrit kutusu büyüklükte peynir, bir küçük kase muhallebi veya sütlaç bir porsiyon kabul ediliyor.
➤ Kim?
Büyüme çağındaki çocuklar, menopoz sırası ve sonrası kadınlar, yaşlılar, hamileler, emziren anneler ile sporcuların özellikle tüketmesi gerekiyor.

Devamı diğer sayfada

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here