C vitamini olan sebzeler ve meyveler! Nelerde C vitamini var?

Yavaşlayan ve zayıflayan metabolizmanın hastalıklara karşı savunmasız kaldığı bu mevsimde vücut direncini yüksek tutarak, hastalıklarla savaşmak mümkün. Özellikle vitamin takviyeleriyle soğuk günlerde güçlü kalmaya çalışan bizlerin en büyük yardımcısı ise elbette C vitamininden zengin narenciyeler! Peki C vitamini olan sebzeler nelerdir? C vitamini olan meyveler nelerdir? C vitamininin faydaları nelerdir?

Oysa yalnızca portakal, mandalina, greyfurt ve limondan değil, birçok farklı sebze ve meyveden de yüksek miktarda C vitamini depolayabileceğinizi biliyor musunuz? Örneğin, vitamin ihtiyacınızı karşılamak için bir bardak dolusu portakal suyu içip, glisemik indeksinizi yükseltmek yerine, bir bardak kuşburnu çayı içerek çok daha fazla C vitamini sağlayabilirsiniz. Aynı şekilde içinde tere, semizotu, brokoli ve domates olan bir salata ile yiyeceğiniz birkaç mandalinadan hem daha çok C vitamini depolayabilir hem de lezzetli bir öğün geçirebilirsiniz…

C VİTAMİNİ OLAN SEBZELER *

KARNABAHAR *

100 gram çiğ karnabaharda 48.2 mg C vitamini bulunmasına karşın yalnızca 25 kalori! C vitamini açısından zengin olan bu sebze vücudun kolajen üretimini sağlıyor, demir emilimini artırıyor. Çiğ salata olarak ya da buharda pişirilerek tüketilmesi gereken karnabahar, pişirildiği zaman içerdiği vitamin ve minerallerin birçoğunu kaybediyor.

YER ELMASI *

Vücut direncini artıran, içerdiği demir ve C vitamini sebebiyle kansızlığa iyi gelen yer elması besin değeri yüksek, kalorisi düşük sebzeler arasında yer alıyor. Vücut direncini artıran yer elması, içerdiği besin değerleri ile kansızlığa iyi geliyor, göğsü yumuşatıyor ve öksürüğü kesiyor.

ISPANAK *

Demir yönünden zengin, koyu yeşil yapraklı ıspanak, diğer yapraklı sebzelere oranla daha çok protein içeriyor. Salatada yenilen çiğ ıspanak, güçlü bir lif kaynağı. Ispanak suyu ise bol C vitamini içeriğiyle soğuk algınlıklarına karşı dayanıklılık sağlıyor, kalp adalelerini kuvvetlendiriyor.

LAHANA *

Bol miktarda B, C ve E vitamini ile potasyum içeren lahananın, şeker ve romatizma hastaları için çok faydalı olduğunu belirten uzmanlar, bol arsenik, kükürt ve vitaminler ile kanı temizleyip cildi güzelleştiriyor, bol idrar söktürüyor, vücuttaki suyu ve zehirli maddeleri de idrarla dışarı atıyor.

BROKOLİ *

B1 ve C vitamininden zengin olan brokoli ayrıca yüksek miktarda kalsiyum, kükürt, potasyum ve selenyum içeriyor. Mineral ve demir eksikliğini gideren brokolide havuçtan daha fazla beta karoten bulunuyor.

SEMİZOTU *

Bir su bardağı kıyılmış semizotu yalnızca 16 kalori olmasına rağmen, 15 mg C vitamini içeriyor. Diyabetiklerde susuzluğu azaltan, kilo fazlası olanlara kilo kaybettiren semizotu, yeşil salata olarak yenmesi halinde yenildiği takdirde tüm bu özelliklerinden daha çok yararlanılıyor.

DOMATES *

İçinde bol ve çeşitli vitamin, mineral ile faydalı organik asit barındıran domateste bulunan C vitamini, tavsiye edilen günlük miktarın yüzde 50’sinden daha fazla… Böbrekleri çalıştırarak bol idrar söktüren bir sebze olan domates, vücutta biriken üre asidi ve ürat tuzlarını eriterek idrarla dışarı atarak, vücutta biriken suyu da boşaltıyor.

SOĞAN *

A, B ve özellikle de C vitamini içeren soğanda ayrıca bol miktarda fosfor, iyot, silis, kükürt gibi vücuda faydalı maddeler bulunuyor. Kalp ve prostat bozukluğu, romatizma, cilt hastalıkları, cinsel iktidarsızlık, mide zayıflığı gibi hastalıklara iyi gelen soğan aynı zamanda güçlü bir idrar söktürücü olarak da biliniyor.

CORONA VİRÜS’E KARŞI BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİ GÜÇLENDİREN BESİNLER

TURP *

İçeriğinde bol miktarda C vitamini, iyot ve kükürt bulunan turpun, karaciğeri çalıştırdığı, böbreklerdeki kum ve taşı döktüğü, bronşlara iyi yönde etki ettiği ve cildi güzelleştirdiği de bildiriliyor.

MAYDANOZ *

Dünyadaki en besleyici yiyeceklerden birisi olan maydonoz, aynı zamanda güçlü bir demir deposu… Günlük C vitamini ihtiyacının çoğunu karşılayan maydonozun içeriğinde ayrıca kalsiyum, potasyum, kükürt ve A vitamini de bulunuyor. Genellikle çiğ tüketilen maydonoz böbrekleri, karaciğeri ve idrar yollarını temizlemeye de yardımcı oluyor.

TERE *

Özellikle C vitamini yönünde zengin olan tere, çiğ salatalara lezzet katıyor. Karaciğer, böbrek ve bronşları çalıştıran, gribe karşı koruyucu olan, içeriğinde bol miktarda bulunan demir ile kanı tazeleyen terenin bu özelliklerinden faydalanmak için çiğ olarak, az miktarlarda tüketilmesi gerekiyor.

C VİTAMİNİN FAYDALARI NELERDİR? *

Egzersiz kapasitesini artırıyor

Son dönemde yapılan araştırmalar, C vitamininin kalbin atım hızını azalttığını ortaya koyuyor. Yoğun olarak egzersiz yapmayanların vücudu, egzersiz yapanlarınkine oranla daha ağır çalışıyor. Bu da efor seviyesinde düşüşe yol açıyor. Oysa suda çözünen vitaminler grubunda yer alan C vitamini takviyesi almak, uzun süre egzersiz yapılsa da kalp ritminin normal seviyede kalmasına yardımcı oluyor.

Yorgunluğu önlüyor

C vitamini seviyesi ile yorgunluk arasındaki ilişkiyi biliyor musunuz? Yapılan bir araştırmada, bir grup çalışana C vitamini takviyesi verilerek, gözleme başlandı. İlk iki saat ve sonrasında grubun normalden daha az yorgunluk hissettiği belirlendi. Bunu iş değil de spor yaşamınıza adapte edelim… Egzersiz yapmanın önemli bir yorgunluk kaynağı olduğu konusunda hemfikiriz, değil mi? O halde daha fazla C vitamini alarak koşu bandı üzerinde geçirdiğiniz süreyi uzatabilir, böylece hem sağlıklı hem de fit bir vücuda merhaba diyebilirsiniz.

Yağ yakımına yardım ediyor

Amerika’da yapılan bir araştırmada, hem düşük yağ oranlı diyet yapan hem de herhangi bir diyet yapmayan iki farklı gruba C vitamini takviyesi verildi. Bir süre sonra düşük yağ oranlı diyet yapan grup ile diğer grubun kaybettiği yağ oranı arasında çok az bir fark olduğu görüldü. Bu nasıl mı oldu? Çünkü vücuttaki yağ depolarının boşaltılmasına yardımcı olan C vitamini, yağı enerjiye dönüştüren karnitin maddesinin oluşumunu da destekliyor.

NOT: Sigara, C vitaminini öldürüyor

Günlük C vitamini ihtiyacı yaş ve cinsiyete göre değişse de, sigara içenlerin normalin iki katına gereksinim duyuyor. Çünkü yapılan araştırmalarda sigara içmenin C vitamini emilimini azalttığını ortaya koyuyor.

 

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here