D vitamini kaynakları, D vitamininin faydaları ve D vitamini hakkında her şey

D vitamininin faydaları neler, d vitamini nelerde bulunur? Bu soruların cevabın sıkça merak ediyoruz. Peki D vitamini kaynaklarından güneş ile aranız nasıl? Güneşten kaçtıkça D vitamini eksikliği çıkmazına giriyoruz. Bu eksiklik uzun vadede kemiklerin dayanıklılığını kaybetmesine ve kırılmasına yol açıyor. Peki siz D vitamini seviyenizin kaç olduğunu biliyor musunuz? Formsanté arşivinden D vitamini hakkında bilmeniz gerekenler… 

D vitamini hakkında bugüne kadar bildiklerinizi güncelleme zamanı geldi çünkü çoğu insanın sadece diş ve kemik gelişimi için gerekli olduğunu düşündüğü D vitamininin faydaları konusunda yeni araştırmalar açıklanıyor. Öte yandan günlük D vitamini ihtiyacımızın ne kadar olduğu ve bunun nasıl karşılanacağı hakkında bilgiler de değişiyor. Bu gelişmeler ışığında D vitamini hakkında bilmemiz gereken her şeyi Elab Laboratuvarlar Grubu Klinik Biyokimya Uzmanı Dr. Aytaç Keskineğe’ye sorduk.

D VİTAMİNİNİN FAYDALARI NELER *

D VİTAMİNİ HAKKINDA EN YENİ BİLGİLER

● Multipl Skleroz (MS) hastalığının ilerlemesi, yeterli D vitamini alınması halinde yavaşlıyor, ataklar hafifliyor.
● D vitamini erkeklerde prostat kanseri, kadınlarda meme kanserine karşı önleyici etki yapıyor.
● Obez kişilerde tablonun Tip 2 diyabete dönmesi D vitamini sayesinde yavaşlıyor.
● D vitamininin kolesterolü düşürücü ve metabolizmayı hızlandırıcı etkisi bulunuyor.

GÜNEŞTEN D VİTAMİNİ NASIL ALINIR? *

Güneşlenmek yeterli olmuyor

11.00-16.00 saatleri arasında güneşlenmenin cilt kanserine davetiye çıkardığını biliyoruz. Ancak saat 16.00’dan sonra güneşin altında sere serpe uzansanız dahi D vitamini almanız mümkün olmuyor. Öte yandan cildi koruyucu kremler de D vitamini alımını engelliyor. Cam arkasından gelen güneşin de hiçbir faydası bulunmuyor. Dr. Aytaç Keskineğe, “D vitamini almak amacıyla yapılan güneşlenmeyi haftada iki gün en fazla yarım saat olarak sınırlamak gerekiyor” diyor. Bu koşullar ise ne yazık ki 1000 ünite civarında olan günlük ihtiyacı karşılamaya yetmiyor.

D VİTAMİNİ NELERDE BULUNUR? D VİTAMİNİ KAYNAKLARI *

eylul-2012-saglik-resim-2Gıdalar yüzde 10’unu karşılıyor

Somon, ton, uskumru ve yağlı palamut, denizin D vitamini yönünden en zengin kaynakları… Bunların yanı sıra karaciğer, yumurta sarısı, süt ve güneşte yetişen mantar türleri de bol miktarda D vitamini içeriyor. Sağlıklı ve çeşitli beslenen kişiler günde yaklaşık 100-150 ünite D vitaminini gıdalardan alabiliyor.

D VİTAMİNİ FAZLASI VÜCUTTAN ATILIR MI? *

Dr. Aytaç Keskineğe, doğru güneşlenme ve doğru beslenme olsa dahi 700-800 ünitelik bir açığın kaldığını belirterek, “Bu aşamada vitamin takviyelerine ihtiyaç duyuluyor. D vitamini tahlili yaptıran ve takviyeye ihtiyacı olduğu doktoru tarafından da onaylanan kişilerin günlük D vitamini desteği almalarını ya da 6 ayda bir D vitamini damlaları kullanarak D vitamini depolamalarını öneriyoruz. Ancak D vitamininin fazlasının da toksik etki yaptığını unutmamak gerekiyor” diyor. Dr. Keskineğe kemik sağlığı için bol kalsiyum almanın doğru yolunu şöyle anlatıyor: “Kalsiyumun kemiklere yerleşmesi için en önemli aracı D vitamini. Aksi takdirde fazla kalsiyum böbrekler aracılığı ile atılırken vücut da ihtiyacını kemiklerden çekmeye başlıyor.”

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ KİMLERDE GÖRÜNÜR? *

Kimler risk altında?

Türkiye’de D vitamini eksikliği çok yaygın bir sorun. Özellikle güneş görmeden çalışanlarda, kapalı giyinenlerde ve ileri yaşlarda D vitamini eksikliğine çok daha sık rastlanıyor. Kan tahliliyle tespit edilen D vitamini seviyesi 20-50 ng/ ml aralığında olanların alt sınırda, 50-60 ng/ml aralığında olanların iyi durumda, 100 ve üzerindeki sonuçların ise toksik düzeyde olduğu kabul ediliyor. Ölçümlerin mevsim değişiklikleri göz önüne alınarak yılda en az iki kez yapılması öneriliyor.

Yaprak ÇETİNKAYA

Formsanté Dergisi Eylül 2012 Sayısı

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ NELERE YOL AÇIYOR?

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here