✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale

Diyetisyen Gülçin Işık


Ana Sayfa Sağlık D vitamini nelerde bulunur? D vitamini eksikliği belirtileri nelerdir?

D vitamini nelerde bulunur? D vitamini eksikliği belirtileri nelerdir?

En önemli kaynağı güneş olan D vitamininin eksikliği tüm dünyanın ortak sorunu. Oysa güneşli gün oranı oldukça yüksek ülkemizde atacağımız doğru adımlarla bu soruna dur diyebiliriz. Peki D vitamini nedir? D vitamini faydaları nelerdir? D vitamini hangi yiyeceklerde bulunur? D vitamini referans değeri nedir? D vitamini eksikliği belirtileri nelerdir? D vitamininin sağladığı faydaları ve hangi besinlerde D vitamini bulunduğunu ve d vitamini eksikliği belirtileri anlatan Diyetisyen Gülçin Işık, D vitamini eksikliği durumunda hangi belirtilerin gözlemlendiğini açıkladı.

D VİTAMİNİ NEDİR? *

25-hidroksi vitamin D olarak da bilinen D vitamini yağda çözünen bir vitamindir ve belirli yiyeceklerde az miktarda bulunur, vücudumuzda da yalnızca güneşe maruz kalındığında yapılır. Kalsiyum ve D vitamini genel sağlığı desteklemek için birlikte çalışan mikro besin öğeleri arasında yer alır. Bu yüzden D vitamini ihtiyacı göz önünde bulundurulduğunda kalsiyum da ihmal edilmemelidir.

D VİTAMİNİ FAYDALARI *

  1. Kemik sağlığına katkıda bulunur.
  2. Bağışıklık sistemini destekler.
  3. Kan şekeri düzeylerini yönetmeye yardımcı olur ve diyabeti önlemede etkilidir.
  4. Kansere karşı korunmaya yardımcı olur.
  5. Kalp hastalığıyla mücadeleye yardımcı olur.
  6. Hormon düzenlemesini kolaylaştırır ve ruh halinizi iyileştirmeye yardımcı olur.
  7. Konsantrasyon, öğrenme ve hafızaya yardımcı olur.
  8. Cilt sağlığını destekler.

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ BELİRTİLERİ *

  • Yorgunluk, halsizlik
  • Osteoporoz veya kemik kırıkları, ricket
  • Bulaşıcı hastalıklara duyarlılık
  • Daha yüksek kardiyovasküler hastalık ve yüksek tansiyon riski
  • Belirli kanser türleri için daha yüksek risk
  • Otoimmün hastalıklar
  • Depresyon, şizofreni
  • Uykusuzluk
  • Artrit
  • Diyabet için daha yüksek risk
  • Astım, nefes darlığı
  • Kronik ağrı (özellikle eklemlerde)
  • Sedef hastalığı gibi cilt sorunları
  • Bebek ve çocuklarda gelişim sorunları vb.

HANGİ BESİNLERDE D VİTAMİNİ BULUNUR? *

  • Tüm yağlı balıklar,
  • Olta balıkları,
  • Çiğ süt,
  • Organik süt ürünleri,
  • Yumurta,
  • Organik tereyağı,
  • Karaciğer vb. ürünlerde D vitamini içeriği yüksektir. Bunların günlük tüketimde mutlaka yer alması gerekir.

d vitamini eksikliği

D VİTAMİNİ REFERANS DEĞERİ *

Dünya Sağlık Örgütü, D vitamini düzeyinin en az 25 birim olması gerektiğini, 30’un üzerinde olmasının çok daha iyi olduğunu belirtiyor. Ama yapılan bir araştırmaya göre, insanların çoğunda bu düzey düşük. D vitamini düzeyinin 30 ng/ml’den yukarıda olması istendiği zamansa dünyada yaklaşık bir milyar insanda D vitamini eksikliği olduğu ifade ediliyor.

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ EN ÇOK KİMLERDE GÖRÜLÜYOR? *

Ülkemiz için konuşmamız gerekirse, menopoz dönemindeki kadınların yaklaşık yüzde 50’sinde, çocuk ve genç erişkinlerin yüzde 30-50’sinde bu değer 30’un altında. Dolayısıyla ciddi bir eksiklik söz konusu.

D VİTAMİNİ HANGİ KAYNAKLARDAN EDİNİLEBİLİR? *

D vitamini vücutta yapılamadığı için dışarıdan almak gerekiyor. En önemli kaynağı da güneş,
güneş ışığı. Güneş ışığı ile birlikte D vitamini deriden emilip, karaciğer ve böbreğe gidiyor. Bu organlarda aktifleşerek, çalışmaya başlıyor. En önemli görevlerinden biri de bağırsaklardan kalsiyumu emerek, bunu kemiklere yerleştirmek… Kemiğin mineralizasyonunu yapan D vitamini kişiye sağlamlık veriyor. Öte yandan kalsiyum minerali kişi için büyük önem taşıyor. Çünkü sinir iletiminden hücrelerin çalışmasına, kalbin kasılmasına dek birçok görev üstleniyor.

Kulaktan dolma bilgilerle D vitamini takviyesi alan kişilerde vücutta kalsiyum birikmesi oluşuyor. Bu durum kramplar, ağrıların artması, böbrek taşı, kalp ritim bozuklukları gibi belirtilerle kendini gösterebiliyor. Ayrıca kemiklerde şekilsiz toparlaklıklar, büyümeler ve genişlemeler de görülebiliyor

D VİTAMİNİ EMİLİMİNİN ENGELLENDİĞİ DURUMLAR NELER? *

Dr. Kerim Çıkım, bazı durumlar ve bunların görüldüğü kişilerde D vitamini emiliminin engellendiğini belirterek, bu grupları şöyle sıralıyor:

  • 50 yaş üzeri kişiler
  •  Menopoz ve menopoz sonrası kadınlar
  • Güneş görmeyenler
  • Başta bağırsak, kemik erimesi, epilepsi gibi kronik bir hastalığı olanlar
  • Herhangi bir nedenden dolayı kortizon kullananlar
  • Böbrek hastalıkları olanlar

Bu kişilerin hekim tarafından muayene edilip, gerekli tahlillerin yapılması gerekiyor. Böylece gereksinim duyulan dozda günlük D vitamini takviyesi alabiliyorlar. Ancak bulantı, kusma, iştahsızlık, kalp ritim bozuklukları gibi aşırı D vitamini alınmasına dair belirtiler ortaya çıkarsa yeniden hekime başvurulması gerekiyor.

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here