Ana Sayfa Fitness Dizleri genç ve dinç tutmanın 5 yolu

Dizleri genç ve dinç tutmanın 5 yolu

05022015 sagrap01

Gün içinde vücudunuzun tüm yükünü ayaklar mı yoksa dizler mi çekiyor derseniz birinci sırada dizlerin geldiğini söylemek yanlış olmaz. Ancak dizlere daha az yük binmesini engellemek de gerekiyor.

Acıbadem International Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Bölümü’nden Doç. Dr. Mehmet Uğur Özbaydar, taşıdığımız her fazla kilonun dizlere ekstra yük bindirdiğini belirtiyor ve 5 uyarıda bulunuyor:

1- KİLONUZA DİKKAT EDİN: Dizinize fazla yük bindirmeyin. Sahip olduğunuz her fazla kilo dizlerinize yürürken 3 kilo, koşarken 10 kilo fazla yük bindiriyor. 

2- DİZ KASLARINI GÜÇLENDİRİN: Uyluk kaslarınızı kuvvetlendirin. Düzenli egzersiz diz kaslarını kuvvetli tutmanın başlıca yolu. Düzenli olarak günde 30 dakika egzersiz yapın. Diz çevresindeki kasların kuvvetli olması dizde kıkırdak hasarını önleyen en önemli faktörlerin başında geliyor. 

3- DİZE YÜK BİNDİREN HAREKETLERİ YAPMAYIN: Dizinizi 90 dereceden fazla bükmemeye çalışın, günlük hareketler sırasında veya spor yaparken dizinizle ayağınızın aynı dizilimde olmasına dikkat edin. Spor sonrasında ağrı hissettiğinizde bunu hafife almayın, doktorunuza danışın.

4- DİZE DOST SPORLAR YAPIN: Diz yaralanması osteoartrit oluşma riskini katlayarak artırıyor. Dizlerde yaralanma riskinin az olduğu sporları yapın. Günlük hafif egzersizler, ara sıra yapılan ağır egzersizlerden daha faydalı. Yapılan egzersizler kuvvetle birlikte esnekliği de artırmalı. Unutmayın; yürüme, yüzme, yoga, pilates esnekliği de arttıran sporlar.

5- DOĞRU AYAKKABI DİZLERİ DE KORUR: Ayaklarınıza vücudunuzun yükünü anatomik olarak dağıtacak ayakkabıları giyin. Ayakkabıların anatomik olması veya ayaklarda şekil bozukluğu varsa bunları düzeltecek şekilde olması dizlere binen yükü azaltıyor.

 

Püf noktası!

En fazla kilo alınan dönemin kış ayları olduğunu unutmayın. Diyete ve sağlığınıza bu dönemde daha fazla önem verin. Kapalı ve kalabalık ortamlardan uzak durun. Bu ortamların enfeksiyon kaynağı olduğunu hatırlayın.

 

Parmaklarınızı kıtlatmayın!

Uzmanlar, birçoğumuzun alışkanlık haline getirdiği parmak kıtlatmayı (çıtlatmayı) önermiyor. Eklemleriniz harap olabiliyor, kalıcı sorunlar oluşabiliyor. The Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics’da yayımlanan parmak kıtlatması araştırmasından hiç de iyi sonuçlar çıkmadı. Okan Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü’nden Yrd. Doç. Dr. Gamze Şenbursa, parmak kıtlatması alışkanlığının yan etkileri hakkında yapılan araştırmada elde edilen bulgularla ilgili şu bilgileri verdi: “Bu araştırmada parmaklarını kıtlatan 300 kişinin eklemlerindeki harabiyet incelendi. Eklemi kıtlatmayı alışkanlık haline getirenlerde yumuşak dokuda zedelenme, kavrama kuvvetinde azalma gibi sonuçlar tespit edildi. Harabiyet eklemi çevreleyen bağların hızlı ve tekrarlı bir şekilde gerilmesinin sonucu oluşuyor. ”

 

Formsanté Dergisi Ocak 2015 sayısı

 

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here