Ana Sayfa Sağlık Doktorlar iyi bir uyku için neler yapıyor?

Doktorlar iyi bir uyku için neler yapıyor?

İyi bir uykunun ardından güne başlamak adeta yeniden doğmak gibi… Beyin dinleniyor, hücreler yenileniyor, gün içinde öğrendiklerimiz belleğimize kaydediliyor, yaralar iyileşiyor, hastalıklar düzeliyor, çocuklar büyüyor. Kaliteli bir uyku uyunmadığı zaman ise bunların tam tersi yaşanıyor, üstelik bir de gün içinde uykusuzluğa bağlı iş ya da trafik kazaları meydana gelebiliyor. Sağlık uzmanlarına sorduk: Uyku ile ilgili sorunları var mı? İyi uyuyabilmek için hangi yöntemlere başvuruyorlar? Gün içinde uyku bastırınca ne yapıyorlar? İyi bir uyku çekmekte zorlanıyorsanız uzmanların deneyimlerinden faydalanabilirsiniz.

haziran-2013-yuzlesme-resim-2Dr. MEHMET YAVUZ – Nörolog
Yatak odamda bir buket gül bulunduruyorum
“Geceleri ortalama altı-sekiz saat uyuyorum. Farklı nedenlerle uykum bölünmüyor ve sabahları dinlenmiş bir bedenle uyanıyorsam, kendimi zinde ve formda yeni bir güne hazır hissediyorsam, o gün kaliteli bir uyku uyuduğum söylenebilir. Genel olarak uyku problemi yaşamayan bir insanım. Sabahları çoğu zaman dinç kalkıyorum. Kişi ihtiyacı olandan az ya da çok uyku uyursa sabahları dinç kalkmak zorlaşıyor. Uyku kalitesi için, uyumadan iki-üç saat öncesinden itibaren bir şey yemiyorum. Özellikle uyumaya yakın çay ya da kahve içilmesi uykuya geçmede sorun oluşturabiliyor. Akşam yemeğinde ağır yiyeceklerden kaçınıyorum. Ayrıca odamda bilgisayar, televizyon gibi elektronik eşya bulundurmamaya çalışıyorum. Cep telefonumu acil durumlar dışında kapatıyorum. Uyku vaktine yakın zamanlarda dram ya da trajik konulu film ya da dizilerden uzak duruyorum. İyi uyku uyumak için, gerçekten uykuya dalmaya hazır olduğumda yatağa giriyorum. Günün değerlendirmesini yatağa yatmadan, uyanıkken zihnimden beş dakika geçiriyorum. Yatağa girildiğinde olumsuz düşünceler ve kaygı uykuya geçişi zorlaştırıyor. Ayrıca yatak odamda vazo içerisinde gül bulunduruyorum. Bir buket gül, hem sağlıklı uyku için hem de hafıza kayıtlanmasının daha düzenli olmasında işe yarıyor. İyi bir uyku için, ses yalıtımına ve ışık sistemine de önem veriyorum. Ev içerisinde yatak odası lokasyonunu sesten en uzak yere yapmak, sakin bir ortam oluşturmak için kolaylık sağlıyor. Gün içinde ben de her insanda olduğu gibi zaman zaman uykusuzluk yaşayabiliyorum. Uykumu açmak için mini egzersizler yapıyorum. Sabahları uyandığımda mutlaka ılık su ile duş alıyorum. Ayrıca sabah mutlaka çay ya da kahve içiyorum. Biraz kafein uykunun açılmasında faydalı oluyor.”

haziran-2013-yuzlesme-resim-3Op. Dr. SEÇİL GÜNAY AVCI
Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı

Altı-yedi saat uyumam şart
“Kadın hastalıkları ve doğum uzmanı olmamın haricinde çocuklarımdan birinin henüz 21 aylık olduğu da göz önüne alınacak olursa, kaliteli uykuya en çok ihtiyaç duyanlardan biri olduğum hemen anlaşılacaktır. Gece uykularının süresi ve kalitesi benim için ertesi günü nasıl geçireceğimin ön göstergesi olduğundan, öğrenciliğimden bu yana oldukça yoğun bir çalışma programım dahi olsa günlük altı-yedi saat uykuyu mutlaka almak için özel uğraş gösteriyor, gerektiğinde çok sevdiğim bir uğraşın yerine eksik kalan uyku saatimi koyabiliyorum. Çünkü benim için kaliteli uyku, ertesi günün dingin, mutlu ve verimli geçmesi demek. Gün içinde uykululuk hali yaşamamak, sadece sabahları değil, gece uykunuzun ortasında hastaneden veya hastadan gelecek telefona en doğru yanıtı verebilmek, gece-gündüz olabilecek ani bir doğum veya cerrahi anında gerekli muhakemeyi sağlayabilmek için iyi bir uyku uyumam şart oluyor. İyi kalitede bir uyku adına, düzenli uyku saatlerimin olmasına, uykudan önce ağır yemek yememeye, odamda elektronik dalga yayan eşya bulunmamasına, ayrıca odamın ısısına, ışığına, sessizliğine dikkat ederim. Yatağım ve yastığım da odam kadar önemli. Yatağımın odadaki konumlandırması uyandığımda yeşillik görecek şekilde. Ancak bizler asistanlık eğitimimiz sırasında ve nöbet koşullarında hiç uyumadan 36 saat geçirme düzeniyle yetiştiğimiz için aşırı yorgunluk hallerinde otururken uyumaya bile hazırız. Hekimlik eğitimi içinde çok uykusuz olduğunuzda dahi refleks olarak gerekli protokolleri uygulamak üzere hazırlanırsınız. O yüzden aldığımız tüm tedbirlere rağmen uykusuz geçen bir gecenin ertesinde gün içinde uykumu açmak için Türk kahvesi ve çikolatadan medet umar, bol su içmeye çalışır, fırsat bulursam 15 dakika bile olsa gözlerimi ve kaslarımı dinlendirmeye çalışırım. Ben de gerek mesleksel gerek annelik nedeniyle taşıdığım ağır sorumluluklarım nedeniyle öz disiplinimi, kaliteli uykudan feragat etmeyecek şekilde kurgulamanın yollarını bulmaya çalışıyorum.”

Devamı diğer sayfada

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here