Ana Sayfa Sağlık Etinizin yanına ne alırsınız?

Etinizin yanına ne alırsınız?

iStock 000012792133 Large

Etlerin özellikle iyi kaliteli protein kaynağı olduğunu belirten uzmanlar, demir, B12 vitamini ve çinko içerdiği için beslenmemizde önemli yer tuttuğunu söylüyor. Kırmızı et, portakal suyu gibi C vitamini yönünden zengin içecekler ile birlikte tüketildiğinde ette bulunan faydalı besin öğelerinin vücutta kullanımı artıyor. Bu nedenle uzmanlar, et tüketirken yanında bir bardak portakal suyu içilmesinin önemine dikkat çekiyor. Nuh Naci Yazgan Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Neriman İnanç, “C vitamini et grubunda yer alan demirin, A ve B vitaminlerinin vücutta daha elverişli olarak kullanılmalarında gerekli olan önemli bir vitamin. Ette yoğun olarak bulunan aminoasitlerden tirozin ve triptofanın metabolizması için de C vitamini gerekli” diyor. Prof. Dr. İnanç, etin içerdiği besin öğelerinin vücutta kullanımının daha iyi olabilmesi için aynı öğünde diğer besinlerle birlikte alınması gerektiğini söylerken, et tüketilirken yanında C vitamini içeren portakal suyunun içilmesine dikkat çekiyor. 

Aşırı yeme isteğinin sorumlusu bulundu
Sürekli yorgunluk hali, sinirlilik, üşenme, unutkanlık, mutsuz hissetme, aşırı yeme isteği yaşıyorsanız sorumlusu B12 eksikliği olabilir. İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Ayça Kaya, son yıllarda çevremizde çok duyulan B12 vitamini eksikliğine dikkat çekiyor. Gerçekten de B12 vitamini eksikliği insan yaşamında başta sinir sistemi olmak üzere, hafıza, konsantrasyon, kaygı, stres, vücut ağrıları, ağrıyı olduğundan fazla algılama hissi, bunama ve metabolik hızın yavaşlaması gibi pek çok önemli rahatsızlığa neden oluyor.

B12 vitamini yediğimiz yiyeceklerle vücudumuza giriyor. Yani vücut B12’yi üretmiyor. 

İşte vücut için bu kadar önemli olan B12 vitamini ile ilgili bilinmesi gerekenler:

• B12 vitamini hücre yaşlanmasının önüne geçiyor.

• Sinir hücrelerini onarıyor.

• Kalp ve damar hastalıklarına karşı vücudu koruyor.

• B12 vitamini aynı zamanda karbonhidratları enerjiye çeviriyor, yağı azaltıyor.

• Kilo kontrolü konusunda çok önemli. B12 vitamini, vücut enerjisini artırdığı için halsizlik ve yorgunluğun önüne geçiyor. Bu da yeme isteğini azaltıyor.

• Karbonhidratları enerjiye çevirip şeker kullanımını iyileştirdiği için beynin ihtiyacı olan şeker metabolizmasını düzenleyerek unutkanlığı engelliyor.

• Meme, kolon, prostat, akciğer kanserlerine karşı koruyucu etkisi var.

• Sağlıklı saç, cilt ve tırnak için temel ihtiyaç. Yeni hücre üretilmesini ve derinin düzenli olarak yenilenmesini sağlıyor.

Kışa özel mutluluk diyeti
Kış aylarında günlerin kısalmasıyla birlikte birçok kişide mevsimsel depresyon eğilimi başlıyor. Oysa ki mevsimsel depresyonu doğru beslenmeyle yenmek mümkün. Bunun yolu da halk arasında “mutluluk hormonu” olarak bilinen serotonin miktarını artıran magnezyum, çinko, triptofan ve Omega-3 içeren yiyecekleri sık tüketmekten geçiyor. Medical Park Gaziosmanpaşa Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Merve Gülünay, serotonin ve melatonin hormonlarındaki değişikliklerin özellikle güneş ışınlarının az görüldüğü kış aylarında depresyona neden olabildiğini vurguluyor.

✽ Beyin serotonini üretmek için bir aminoasit olan triptofanı kullanıyor. Bu yüzden triptofan bakımından zayıf olan bir beslenme programı kişiyi depresyona sürüklüyor. Çoğu insanın bildiği gibi çikolatanın içeriğindeki serotonin ruh halini iyileştiriyor. Bunun yanında sivri yeşil biber, kırmızı pul biber gibi acı besinleri tüketmek de ağızda yanma hissi oluşturarak beyinde mutluluk duygusunu veren endorfin maddesinin salgılanmasını sağlıyor. Böylece ruh halini iyileştiriyor.

✽ Serotonin miktarının artırılmasında magnezyum, çinko, triptofan ve Omega-3 içeren yiyecekler tüketilmeli. Depresyonla savaşmak adına günlük beslenme düzeninde hindi eti, yumurta, kivi, keten tohumu, badem, ceviz, muz, ananas, domates, balık, soya gibi gıdalara yer vermek büyük önem taşıyor.

✽ Bu soğuk havalarda en çok ihtiyacımız olan kimyasallardan melatonin bağışıklık sistemini kuvvetlendirmenin yanında ruh durumunun düzelmesinde de etkili. Karanlık ortamı seven melatonin başta kızılcık olmak üzere vişne, papatya, anason, ceviz, badem ve fındık gibi besinlerde bol miktarda bulunuyor. Bu yüzden de yatmadan önce bir bardak papatya çayının içine bir çay kaşığı bal eklemek, oreksin düzeyini azaltarak gevşemenize ve ruh halinizin sakinleşmesine yardımcı oluyor.

Formsanté 2015 – Aralık sayısı

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here