Ana Sayfa Sağlık Göz sağlığınızda problem olduğunu mu düşünüyorsunuz? Bunlara dikkat!

Göz sağlığınızda problem olduğunu mu düşünüyorsunuz? Bunlara dikkat!

Female eye macro shot on white background

FORMSANTE ÖZEL İÇERİK/

Göz en çok dikkat etmemiz gereken organlarımızdan biri. Peki gözlerimizi ne kadar koruyoruz? Göz dış mikroplara ve enfeksiyona en açık yerlerden biri. Bu yüzden göz sağlığımız için almamız gereken önlemler vardır. Yeditepe Üniversitesi Göz Merkezi Başhekimi Prof. Dr. Sinan Tatlıpınar, göz sağlığında dikkat etmemiz gereken 10 maddeyi açıkladı.

ELLERİNİZİ SIK SIK YIKAYIN VE GÖZÜNÜZDEKİ KIZARIKLIKLARI ÖNEMSEYİN

Üst solunum yolu enfeksiyonları gözü de etkileyebilir. Kızarıklık, çapaklanma, batma, göz kapağında şişlikle seyredebilen konjonktivit tablosu, üst solunum yolu enfeksiyonlarıyla ilişkili olarak ortaya çıkabilir. Bu gibi durumlardan korunmak için elleri sık sık yıkamak ve elin gözle temasını en aza indirmek gerekir. Gözlerinizde meydana gelen kuruluk, batma hissi ve benzeri belirtileri mutlaka önemseyin. Bu gibi belirtiler önemsenmezse kornea etkilenir ve buna bağlı olarak görmede bulanıklık problemi yaşanır.

GÜNEŞ GÖZLÜĞÜNÜZÜ YANINIZDAN AYIRMAYIN

Güneş gözlüklerinizi rafa kaldırmayın. Gözlerinizin güneşten korunmaya ihtiyacı hep var. Daha çok yaz mevsiminde takılması gerektiğine inanılan güneş gözlüğü, diğer mevsimlerde de; katarakt, sarı nokta hastalığı ve pterjium gibi hastalıklara karşı gözü korur.

BESLENMENİZE ÖZEN GÖSTERİN

Yeşil yapraklı sebze, meyve, balık, vitamin, omega-3 ve lutein içeren besinler tüketilmesi gözü sarı nokta hastalığına karşı korur. Bol su içmek gözyaşı miktarını artırarak, kuru göz şikâyetlerinizi azaltacaktır.

SAĞLIKLI GÖZLER İÇİN DENGELİ BESLENİN

SİGARADAN UZAK DURUN

Sigara, katarakt ve sarı nokta hastalığı başta olmak üzere birçok hastalığa neden olabilir. Ayrıca sigara gözyaşı yapısını bozarak, kuru göz şikâyetlerine ve gözde kızarıklığa yol açar.

ŞEKER VE TANSİYON HASTALIĞINIZ VARSA

Şeker hastalığının (diyabet) süresi artıkça gözde hasar yapma riski de artar. Şeker hastalığı iyi kontrol edilmemiş hastalar ise daha yüksek risk altında bulunur. Diyabetin neden olduğu retina hasarı, en önemli ve sık görme azlığı nedenleri arasında ilk sıralarda yer alır. Diyabet, hastalarda bazı göz bozukluklarına zemin hazırlar. Örneğin göz tansiyonu (glokom) ve katarakt (göz merceğinin bulanıklaşması) şeker hastalarında normalden daha sık görülmektedir. Diyabetik ve hipertansif hastalar görmelerinde azalma olmasını beklemeden göz doktoruna muayene olmaları gerekmektedir. Erken evrede tespit edilen lezyonlar daha etkin ve güvenli bir şekilde tedavi edilebilmektedir.

KONTAKT LENS KULLANIMINIZA DİKKAT EDİN

Kontakt lensler mutlaka doktor kontrolünde takılmalı ve kullanılmalıdır. Lenslerin kullanımına, temizlik ve bakımına dikkat edilmelidir. Gerekli zamanlarda kontrolleri ve değişimi yapılmalıdır. Gözlerinizde ve lenslerinizde hissedeceğiniz en ufak bir rahatsızlıkta doktorunuzla görüşün. Unutmayın, küçük bir sorun ihmal edilirse daha büyük sorunları ortaya çıkarabilir. Size önerilen kullanma ve bakım kurallarına uymanız, göz sağlığınızı korumanız için gereklidir.

İNTERNETTEN ALINAN LENSLER SAĞLIĞI BOZABİLİR

MAKYAJ MALZEMELERİNİZİ İYİ TEMİZLEYİN, KİMSEYLE ORTAK KULLANMAYIN

Özellikle gözle temas eden makyaj malzemelerinin temizliğine önem verin ve kimseyle ortak malzeme kullanmayın. Rimelinizi ve göz kaleminizi kimseyle paylaşmayın!

TEKNOLOJİK CİHAZLARI KULLANIRKEN MESAFENİZİ KORUYUN

Cep telefonuna, bilgisayar ve tablete en az 40 cm mesafeden bakmak çok önemli. Bu nedenle elinizdeki objeyi burun ucundan itibaren iki karış mesafeden az kendinize yaklaştırmamaya özen gösterin. Genellikle gözümüzü ritmik olarak 10 saniyede bir kırparız. Ancak ekrana dikkatli şekilde baktığımızda bir süre sonra göz kırpmayı unutuyoruz. Bu da gözyaşını buharlaştırarak, gözlerde kuruluk oluşmasına neden oluyor. Yalancı miyopi kasların stres, yorgunluk ve aşırı yüklenme sonrası gevşeyememesi durumunda oluşuyor. Bu durum özellikle uzun süreli yakın çalışma ve yoğun odaklanma sonucu ortaya çıkıyor. Bunun için çalışmanızı gerektiğinde gün içinde farklı saatlere bölün.

ÇALIŞMA ORTAMINIZI YENİDEN DÜZENLEYİN

Monitörünüzün ekran aydınlatması, bulunduğunuz ortamdaki ışıktan daha hafif düzeyde olmalı. Ayrıca monitörünüzün yüksekliği, göz seviyenizin altında olsun ki yakın aktivite sürecinde 20 dakikada bir 20 saniye ve 20 metre uzak noktalara odaklanmanızı sağlayabilin. Doğal ışıktan yoksun alanda fazla zaman geçirilmesi göz sağlığını bozabiliyor. Çalışma ortamınızın gün ışığı alması faydalıdır.

DÜZENLİ GÖZ MUAYENESİNİ İHMAL ETMEYİN

Göz hekiminizin, yaşınıza ve diğer hastalıklarınıza göre önereceği aralıklarda göz muayenesine gidin. Başlangıç döneminde belirgin bir şikâyete neden olmayan göz tansiyonu (glokom) gibi hastalıklar ancak göz muayenesinde saptanabilir. Çocukluk yaş grubunda göz tembelliği gibi durumların fark edilebilmesi için erken ve düzenli muayene önemlidir.

GÖZ KAPAĞI İLTİHABINA DİKKAT!

GÖZ SAĞLIĞI İÇİN YEŞİL SEBZE YİYİN

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here