Güç zarafet estetik

Yüksek dozda eğlence, güçlü bir vücut, koordinasyon, esneklik ve özgüven… Güç, zarafet ve estetiği mükemmel bir şekilde birleştiren direk dansı hayatınızı değiştirecek.

Hazırlayan: Aytaç Özkardaş Gozzi
Fotoğraflar: Ozan Kutsal

“Pole dance” ya da “direk dansı”, jimnastik, dans, fitness ve akrobasiyi birleştiren, sabit ya da kendi ekseni etrafında dönen dikey bir direk etrafında yapılan artistik bir performans, aynı zamanda tüm kaslarınızı çalıştıran yüksek yoğunluklu bir spor. Pole dance, pole exotic ve pole fitness gibi farklı kategorilere ayrılıyor. Striptiz kulüplerinde başlayan direk dansı artık sadece bir gece eğlencesi değil; spor, sanat ve fitness içeren bir endüstriye dönüşmüş durumda. Tüm dünyada hızla yayılan direk dansı artık olimpiyat dışı bir spor olarak kabul ediliyor ve uluslararası yarışmaları yapılıyor. Dünyada ile paralel olarak ülkemizde de bu spora ilgi artıyor. Türkiye’de direk dansı öğrenebileceğiniz sınırlı sayıda yerden biri Kangoo Club Nişantaşı. Stüdyoda direk dansı dersleri veren Burçin Bade Selman aynı zamanda pilates eğitmeni. Bir arkadaşının tavsiyesi ile direk dansı ile tanışmış, çok sevmiş ve ben bu işi yapmalıyım demiş. Üç buçuk yıldır direk dansı eğitmenliği yapan Selman, “Evet, her sporun ayrı bir tadı var ama pole dansa başladıktan sonra benim için birçok spor geride kaldı. Diğer sporlar da iyi ama direk dansı bambaşka. Vücudunuzu kısa sürede doğru beslenmeyle birlikte istediğiniz gibi şekillendirebilirsiniz. Bir kere direğin yanına kendinizi alın, eminim bırakmayacaksınız. Çok fazla eğlenceyle birlikte güç, denge, koordinasyon ve esnekliğiniz artıyor, duruşunuz düzeliyor, özgüven kazanıyorsunuz. Çok estetik ve dişi bir tarafı da var” diyor.

İlk derste direğe çıkmayı beklemeyin
Direk dansında core bölgesi ve karın çok sıkı çalışıyor; kol, omuz, sırt çok hızlı bir şekilde güçleniyor. Bacaklar da ileri seviyedeki baş aşağı duruşlarda devreye daha fazla giriyor ve çalışıyor. Ancak uzaktan görüldüğü kadar kolay bir spor değil. Selman, öğrencileri arasında yaşlı, genç, kilolu, zayıf birçok farklı beden yapısından ve yaştan kişi olduğunu söylüyor: “Ancak bu bir süreç, ilk derste direğe çıkmayı asla beklemeyin. En az beş-altı ay geçmesi gerekiyor. Başlangıçta parterdeki (yerdeki) hareketlerle başlıyoruz. Ayaklarınızın yere temas ettiği hareketler bunlar. Sizi o seviyeye getirdikten sonra yukarı alıyorum. Yani yaklaşık altıncı aydan sonra direğe tırmanılıyor. Ancak spor geçmişi olan, kondisyonu yüksek kişiler hareketlerde zorlanmıyorsa daha önce de çıkabiliyor.”

Vücudun direği tanıması gerekiyor
Peki, yeni başlayan biri ile dersler nasıl ilerliyor, hangi aşamalardan geçiliyor? “Öncelikle direği tanıyoruz, spin (hareketli) ve statik direği anlatıyoruz. Yaklaşık 20 dakika ısınma hareketleri yapıyoruz. Sonra sizi direğin yanına alıyorum, hareketleri gösteriyorum. Ders sonunda da mutlaka soğumaya vakit ayırıyoruz. Öğrencilere en az haftada iki kez gelmesini tavsiye ediyorum. Hayatınızda kaç kez vücudunuzla bir direğe tutundunuz, öncelikle vücudun direği tanıması gerekiyor. Bunun için biraz zaman vermeniz gerekiyor ona. İlk başladığınızda olmayacak galiba diyorsunuz, deli gibi terlemeye başlıyorsunuz, sonra vücut; diz arkaları, bacak arası, kol altları, boyun, trapez direği tanıyor” diye anlatıyor Selman. Öğrencilerine mutlaka başka bir sporla direk dansını desteklemelerini öneriyor. En çok da pilatesi tavsiye ediyor. Çünkü direk dansı sırasında bazı kaslar çok fazla kullanılıyor ve düzgün bir şekilde esneme yapılmazsa ileride kireçlenme sorunları yaşanabiliyor. Bu nedenle hem iyi bir esneme sağlayan hem de farklı kas gruplarını çalıştıran pilates, direk dansının en iyi arkadaşı. Stüdyoda grup derslerinin yanı sıra kişiye özel dersler de veriliyor. Özel ders bire bir olduğu için daha fazla verim alınıyor. Ancak grup dersinin avantajı da bir sinerji oluşup, eğlence dozunun yüksek olması.

Derslerde koreografi var mı?
Selman, ilk birkaç dersten sonra yavaş yavaş hareketleri birbirine bağlamaya başladıklarını söyleyerek, “İlk birkaç dersi es geçiyoruz, üçüncü derste mesela üç hareketi birleştirerek üçlü kombo dediğimiz bir akış yaptırıyorum. (Koreografi için beş hareket gerekiyor.) Bu üyelerin çok hoşuna gidiyor, motivasyonlarını artırıyor, havaya giriyorlar. İleride geldikleri aşamayı görebilmeleri için video çekmeleri de serbest” diyor.

Yeni başlayanlar için uyarılar
Direk dansına yeni başlayan kişilerin hemen hepsinin yaşadığı bazı geçici olumsuzluklar var. Başka sporlarda olduğu gibi ilk günler kas ağrıları çekilebiliyor. Bir diğeri ise “pole kiss” denilen küçük morluklar. Bu morluklar iki kas arasında direği sıkıştırdığınızda oluşmuyor, yeni başlayan tecrübesiz ve kondisyonsuz kişilerin eti sıkıştırması sonucu ortaya çıkıyor. Morluğu hızla geçiren kremler öneriliyor. Yine yeni başlayanlar dönme hareketlerinde baş dönmesi yaşayabiliyor. Zamanla bu morluklar ve spin sırasında yaşanan baş dönmeleri azalıyor.

Doğru kıyafet seçimi
Kıyafetlerin kollar, göbek ve bacaklar açıkta olacak şekilde seçilmesi gerekiyor. Burada mantık tenin direğe temas etmesi. Çünkü ancak ten direğe temas ettiğinde bağlı kalabiliyorsunuz. Kumaş parçaları direkte tutunmayı engelliyor ve aşağı kayılmasına neden oluyor. Burçin Bade Selman, “İnsanlar seksi bir yönü olduğu için böyle giyinildiğini düşünüyor, halbuki hiç alakası yok, kadın sizin için değil, direğe tutunabilmek için bu şekilde giyiniyor” diyor. Bir spor sutyeni, spor iç çamaşırları, boxer, kısa bir spor şort tercih ediliyor. Exotic pole’da bazı hareketler için g-string giymek gerekiyor, çünkü direği popo kası tutuyor. Yine exotic pole yaparken platform topuklu ayakkabılar da kullanılıyor.

Pole fitness, pole dance ve pole exotic
Direk dansının pole fitness, pole exotic, pole dance gibi farklı kategorileri bulunuyor. Her ne kadar kategorileri birbirinden ayıran keskin çizgiler olmasa da pole exotic’in topuklu ayakkabı ile yapıldığını ve daha çok seksi hareketler içerdiğini söyleyebiliriz. “Pole dance ve pole fitness’taki hareketleri pole exotic’in içine katabilirsin ama yarışmalarda exotic’te bulunan hareketleri bu iki disiplinin içine sokarsanız diskalifiye olursunuz. Pole exotic striptiz kökenli olduğu için yarışmalarda yasaklı” diye açıklıyor Burçin Bade Selman. Üç farklı stili birleştirerek uygulamayı tercih ettiğini, hangi stilde ilerleyeceği kişinin isteklerine göre değiştiğini söyleyen Selman, “Ancak sadece pole exotic yapmak bana çok verimli gelmiyor. Dans edebiliyorsan bunu direğin yanına taşıyabilirsin ama power pole yapabiliyorsan exotic’teki hareketleri haydi haydi yaparsın. Mesela pole fitness’i yapan hepsini yapar. Bir gün Crossfit hocalarımıza denettim bir gün. Baktığınızda çocukların hepsi çok güçlü ama balans yok, kendini kaldıramıyor. Tüm vücudunu bir direk üzerinde taşıyorsun ve uzun süre direk üzerinde kalabilmen gerekiyor” diyor.

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here