• ✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale
Diyetisyen Hülya Çağatay

Günlük C vitamini ihtiyacı ne kadardır? C vitamini fazla alınırsa ne olur?

C vitamini hangi besinlerde bulunur? C vitaminin vücudumuza etkileri nelerdir? Günlük C vitamini ihtiyacı ne kadardır? C vitaminin fazla alınırsa ne olur? Diyetisyen Hülya Çağatay konu hakkında bilgiler verdi.

C VİTAMİNİ HANGİ BESİNLERDE BULUNUR?  *

C vitamini antioksidan görevi olan ve insan vücudunun kendiliğinden üretemediği, besinler yoluyla alması gereken önemli vitaminlerdendir. Meyve ve sebzelerin çoğu; özellikle çilek, kiraz, kırmızı biber, koyu yeşil yapraklı sebzeler ve turunçgiller yüksek C vitamini içeriğine sahiptirler.

C VİTAMİNİNİN VÜCUDUMUZA ETKİLERİ NELERDİR?  *

C vitamini immün sistemimizi güçlendirir ve bizi enfeksiyonlara karşı korur. Bunun yanı sıra demirin vücuttaki emilimini arttırarak önemli bir görevi üstlenir. Skorbüt hastalığını önler ve olası kalp ve damar hastalıklardan korur. Skorbütte, enfeksiyona yatkınlık, histeri ve depresyon görülür. Dolaylı olarak C vitamini bunları da önlemiş olur. Kollojen yapımında da önemli görev üstlenmektedir.

C vitamini; kemik gelişimi, dişlerin, cildin ve eklemlerin sağlıklı gelişebilmesi, yaraların iyileşmesi için öncü bir vitamindir.

Gözleri, güneşe karşı koruyarak katarakt oluşumunu da engellemektedir.

Yapılan çalışmalar alerji ya da inflamasyona yatkın kişilerin, C vitamini tüketimini arttırmalarını önermektedir.

Ayrıca birçok çalışma C vitamini seviyelerinin total kolesterol ve HDL ile ilişkili olduğunu kanıtlıyor. Yapılan bir çalışmada kanda C vitamini seviyesi arttıkça total kolesterol ve TG azalırken HDL’de artış gözlenmiştir.

Sigara tüketen bireylerde C vitamini seviyeleri oldukça azalmaktadır. Sigara içenlerin, içmeyenlere göre en az iki kat daha fazla C vitamini almaları gerekmektedir.

GÜNLÜK C VİTAMİNİ İHTİYACI NE KADARDIR? *

Her şeyin fazlasının zararlı olduğu gibi C vitamini alımı 2 gramı geçtiğinde olası yan etkiler ishal, kusma, bulantı, karın krampları, uyku bozuklukları ve  baş ağrısı  ortaya çıkmaya başlamaktadır.

C vitamini alımının tolere edilebilir üst limiti 2 gram olarak belirlenmiştir. Ancak alınması gereken referans aralığı yaş ve cinsiyete göre değişiklik gösterdiğinden takviye olarak kullanılacağında mutlaka hekim onayıyla kullanılmalıdır.

C VİTAMİNİNİN FAZLA ALIMI NELERE NEDEN OLUR? *

Sağlıklı bireylerde besinlere ek olarak vitamin almaya gerek yoktur. Ancak vitamin ihtiyacını artıracak durumlar veya eksikliğinin olduğu durumlarda vitamin takviyeleri doktor kontrolünde kullanılmalıdır. Vitamin takviyelerini bilinçsizce kullanmak yararından ziyade vücutta ağır hasarlara sebep olacaktır.

Yapılan çalışmalar uzun süreli ve yüksek dozda C vitamini kullanımının idrarı asitleştirdiğinden böbrek taşı oluşumuna sebep olacağını göstermektedir. Bu etkiler besinle alımın yanı sıra daha çok takviye olarak alındığında ortaya çıkmaktadır. Besinlerle ise vücuda zarar verebilecek düzeyde C vitamini alabilmek neredeyse imkansızdır.

 İLGİLİ İÇERİKLER

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here