Ana Sayfa Sağlık Hamilelik Hamilelikte diyet nasıl yapılır?

Hamilelikte diyet nasıl yapılır?

FORMSANTE ÖZEL İÇERİK

Hayatımızın her aşamasında olduğu gibi hamilelik döneminde de formda kalmak mümkün. Bu kadar özel ve duygusal bir süreci sağlıklı, keyifli ve fit geçirmek aslında tamamen bizim elimizde. Bu dönemde diyet yapılır mı sorusunun cevabı kişiden kişiye ve gebelik öncesi annenin kilosuna bağlı olarak değişirken, özel ve sağlıklı bir beslenme olması gerektiği kesindir.

Dyt. Berrin Yiğit, bize bu noktada ’10 adımda hamilelikte diyet nasıl yapılır?’ sorusunun yanıtını verdi. 

1-Öncelikli hamilelikte doktor kontrolünde önerilen tüm vitamin ve mineral desteklerini kullanılması gerekildiği unutmamalıdır. Anne adayları ne kadar sağlıklı beslenirse beslensin bebeğin büyüme ve gelişimi için bu takviyeleri dışarıdan almak zorundadır.

2-Sağlıklı bir bebeğin gelişimi, annenin şeker ve tansiyon sorunları yaşamaması için beslenmesine ve buna bağlı olarak değişen kilosuna dikkat etmesi gerekir. Dolayısıyla hamilelikte döneminde annenin totalde aldığı kilo bizim için bir sağlık göstergesidir. Gebelik öncesi zayıf olan bir annenin hamilelikte 12,5-18 kg, normal kiloda olan bir annenin 11,5-16 kg, hafif kilolu olan bir annenin 7-11,5 kg ve şişman olan bir annenin 5-9 kg almasını bekleriz.

3-Hamilelik döneminin ilk 3 ayında hafif kilolu ve şişman annelerin beslenmelerine herhangi bir ekleme yapmasına gerek yoktur ama yeterli, dengeli ve kaliteli beslenmeye daha çok önem göstermeliler. Zayıf ve normal kilolu anneler beslenmelerine günde 300 kcal eklemeliler. Bu da ortalama olarak 1 bardak süt, 1 porsiyon meyve ve 1-2 köfte kadar daha fazla et tüketmek anlamına gelir. Sonra ki aylarda ise 500 kcal eklemeleri yeterli olacaktır. Bu nokta da çift canlıyım, bebeğin canı çeker gibi düşüncelere kapılmadan fazla yenen yemeğin, hatta bazen 1 dilim ekmeğin bile fayda sağlamayacağını bilmeleri önemdir.

4-Hamilelik dönemi beslenmesinde en çok dikkat edilmesi gereken konu hijyendir. Bu dönemde fizyolojik olarak bağışıklık sistemi baskılandığı için vücut besin kaynaklı bulaşlara daha duyarlı hale gelir. Meyve ve sebzeler çok iyi yıkanmalı, kontaminasyon riskini önlemek adına çiğ et diğer besinlerle aynı tahtada kesilmemeli ve mümkün olduğunca güvenilmedik yerden balık, salata yenmemelidir. Midye, salam, sosis ve sakatat gibi besinlerden kaçınmakta da fayda var.

HAMİLELİK DÖNEMİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN UNSURLAR

5-Yeterli ve dengeli bir şekilde komleks karbonhidratı, kaliteli proteini ve sağlıklı yağları tüketmek bu dönemde çok daha kıymetli. Esmer ekmekler, süt ve süt ürünleri, yumurta, kırmızı et, balık, organik tavuk, hindi, kurubaklagiller, badem ceviz fındık gibi yağlı tohumlar, hurma, avokado ve mevsimine özel sebze ve meyveler vazgeçilmez besinlerdendir. Ancak kilo kontrolüne önem vererek, sağlıklı diye bu besinlerden çok fazla tüketebilirim düşüncesine kapılmamalıdırlar.

6-Dikkat edilmesi gereken bir diğer önemli nokta ise tuz tüketimidir. Tuzun bir bileşimi olan sodyum vücutta ki sıvıyı ve basıncı düzenler. Özellikle hamilelik döneminde vücut ödeme daha fazla yatkındır ve fazla tuz tüketimi ile şişlik, tansiyonun yükselmesi gözlemlenebilir. Tuz tüketimini özellikle bu dönemde sınırlandırmakta fayda var.

7-Hamilelik sırasında vücudun insülin kullanma şekli değişir. Basit ve çok fazla tüketilen şeker kan şekerinizde ani yükselmelere neden olur, ayrıca kilo alımını kolaylaştırır. Hem sağlıklı hem de fit bir hamilelik istiyorsanız basit şekeri tamamen hayatınızdan çıkarabilirsiniz. Onun yerine kontrollü porsiyonlarda hurma, muz, bal, pekmez ve fıstık ezmesi gibi doğal tatları deneyebilirsiniz.

HAMİLELİKTE ÖDEM, BACAKLARDA KRAMP NEDEN OLUR?

8-Doktorunuz izin veriyor ise egzersiz yapmanız bebeğe giden oksijenin akışını hızlandıracağı için, sizin kendinizi daha rahatlamış hissetmenize yardımcıdır. Vücudun iskelet ve kas sistemine destek olup, sonra ki bebek için doğum kolaylığı sağlaması adına mutlaka size uygun bir egzersiz ya da yürüyüş yapmanızı öneririm.

9-Vücudun bebekle olan iletişimi, kendi içinizde temizliği ve sayısız faydası için bu dönemde su tüketimi önemlidir. Günde en az 8 bardak su içmeye özellikle gece yatmadan önce ve sabah kalktığınızda güne su ile başlamaya dikkat edin. Su içmek için susuzluk hissinin oluşmasını beklemeyin.

10-Bu dönemde yenilmemesi gereken bazı besinler aşağıdaki gibidir;

HAMİLELİKTE YENİLMEMESİ GEREKENLER

  • Büyük dip balıkları
  • Çiğ balık (susi), et (çiğ köfte pişmemiş et), şarküteri, çiğ yumurta (mayoneze de dikkat) deniz mahsulleri, salata
  • Sokak sütü, peyniri
  • Keten tohumu, soyalı ürünler
  • Bitki çayları
  • Çiğ sebzelerle yapılan salatalar (kontaminasyon riskinden dolayı)
  • Gazlı içecekler, alkol
  • Fazla kafein, (çay, kahve, çikolata vb.)
  • Yapay tatlandırıcılar, katkılı renkli gıdalar

GEBELİK NASIL HESAPLANIR? KAÇ HAFTALIK HAMİLEYİM?

HAMİLELİKTE VAJİNAL MANTARA DİKKAT!

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here