Haydi herkes ayağa

02102013 hareket

Hareketsizsiniz, bunun zararlarını biliyorsunuz ancak düzenli spor yapamıyorsunuz. O zaman günlük hayatınıza ufak dokunuşlarla bu sorunu halletmenin tam zamanı…

Ofis arkadaşları olarak bir süredir sırayla tatile çıkıyor, yiyor, içiyor, geziyor ve dönüşte her şeyin yanı sıra kilo alıp almadığımızı da mutlaka konuşuyoruz. Dönüşte tartıda karşılaşılan manzaranın gidilen rota ve tatilin amacı ile ilgili olduğunu da böylece yaşayarak deneyimledik; yeni yerler gezmek ve görmek için tatile çıkanlar hem yiyip içmenin keyfine varıp hem de çok uzun yürüyüşler yaptıkları için tartı ile barışık yaşamaya devam etti; tatili sadece yatıp dinlemek olarak yorumlayanlar ise 10 günde aldıkları bir-iki kiloyu vermek için çok daha uzun süre çaba sarf etmek zorunda kaldı. Diyetisyenler haklı… Kilo vermek için ağır sporlara hiç gerek yok; mucize yürüyüşte… Ancak yazın sonuna geldik… Yeni yerler görme şansımız azaldı. Çok zorlanmadan, kendimizi stres altında hissetmeden nasıl daha fazla hareket ederiz diye merak ediyorsanız bazı ipuçlarını bu yazıda bulabilirsiniz.

 

Zaten biliyorsunuz, biz yine de bir kez daha hatırlatalım; gelişen teknoloji insanların daha fazla oturarak çalışmasına yol açtı. Daha fazla oturmak ise obeziteden duruş bozukluklarına birçok sorunun kaynağı olmaya devam ediyor. Araştırmalar, ağır spor yapmasalar bile gün içinde daha fazla hareket edenlerin, evlerine giderken daha fazla yürüyenlerin, ofis içinde daha hareketli olanların daha fazla kalori yaktıklarını ve kilo şikayeti ile daha az karşılaştıklarını gösteriyor. Bu günlük hareketin içine evde yapılan temizlik, bulaşık türü işler de giriyor, bir dosyaya ulaşmak için sandalye ile ilerlemek yerine yürüyerek gitmek de… Bu kadar küçük, bu kadar basit aslında… Ancak elimizin altındaki kullanışlı temizlik makineleri, tekerlekli sandalyeler, gidip almak yerine telefonla sipariş verebildiğimiz restoranlar, bakkallar olduğu sürece aslında fark etmeden sürekli oturuyoruz. Sadece parmaklarımız hareket ediyor!

 

Buraya kadar okuduktan sonra “Tamam artık her sabah koşacağım” demeyin çünkü sağlıklı olmak için bu da bir çözüm değil. Ağır ancak kısa süreli egzersizler, uzun süreli oturmanın olumsuz etkilerini ortadan kaldırmıyor. Hatta egzersiz yaptığı için oturmanın olumsuz etkilerinden muaf olduğunuzu düşünerek egzersiz dışı zamanlarda daha fazla oturmaya başlamanız da mümkün… Oysa egzersizden bağımsız olarak, gün içinde toplam altı saatten az oturanların yaşamlarının altı saatten fazla oturanlara göre bir gün uzadığı biliniyor. Çünkü oturmak kas aktivitesini durduruyor, kaslar durunca vücudun yağ ve şeker yakımı da duruyor. Tüm bunlar kalp hastalıkları, obezite, kanda pıhtılaşma bozuklukları ve bazı kanser türleriyle ilgili riski artırıyor. Uzun süre oturmak ayrıca kanda aşırı şeker ve yağ birikimine neden olarak Tip 2 diyabet riskini de tetikliyor.

 

Peki egzersiz yapmayacağız da ne yapacağız? Egzersiz süremizi artırmayacağız, oturma süremizi azaltacağız! Bir başka araştırma, oturma sürelerini azaltanların, egzersiz sürelerini artıranlara göre Tip 2 diyabetin risk faktörleriyle daha iyi başa çıktıklarını gösterdi.

 

Formsanté Dergisi Eylül 2013 sayısı

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here