• ✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale
Diyetisyen Hülya Çağatay

İftarda hızlı yemek yemenin zararları ve oluşabilecek rahatsızlıklar

Ramazan ayında uzun süreli açlık sonucu, birçok kişi çok hızlı bir şekilde yemek yemektedir. Hızlı yemek yiyen kişiler, hızlı yemenin sonucunda daha fazla yemek yemiş olurlar. Orucumuzu; bir bardak su ,bir tane hurma ve bir kase çorba ile açtıktan sonra ,ana yemeğe geçmeden önce 10-15 dakika beklenmelidir. Bunun sebebi beyine tokluk sinyalinin gitmesini sağlamaya çalışmamızdır. Açlık ve tokluk hissimizden sorumlu iki tane hormon vardır. Açlık hormonu, diğer adıyla ghrelin hormonudur. Tokluk hormonu ise, leptin hormonudur. Ayrıca iftarda hızlı yemenin sonucunda oluşan bazı rahatsızlıklar bulunmaktadır. Hızlı yemek yeme sonucunda, daha fazla yemek yendiği için bunun sonucunda mide ve barsak rahatsızlıkları oluşmaktadır. Yazımızın devamında önce hızlı yemek yiyince oluşan rahatsızlıkları daha sonrada açlık ve tokluk hormonlarının etkisini inceleyeceğiz.

İFTARDA HIZLI YEMEK YİYENLERDE OLUŞAN RAHATSIZLIKLAR  *

  • Hızlı yemek yiyenlerde oluşan sorunlara baktığımızda ise mide ve sindirim sorunları oluşmaktadır. Hızlı yemek yiyen kişiler, genellikle yemekleri iyi çiğnemezler ve bunun sonucu olarak sindirim sorunları oluşabilir. Bu da mide ve bağırsakların daha çok yorulması demektir. Sindirim, zorlaşır. Çünkü vücutta sindirim için gerekli salgıların salgılanması zorlaştırılmış olur. Sıcak yemeklerin de yine aynı şekilde hızlı tüketilmesi sonucu mide kanseri ve yemek borusu kanseri oluşumu riski artmaktadır.
  • Hızlı yemek yeme sonucu, reflü, mide de ekşime, dolgunluk hissi oluşur. Bu da kişiyi oldukça rahatsız eder.  Önceden tanı mide hastalığı tanısı almış kişiler çok daha dikkat etmelidir. Ülser, gastrit gibi hastalıkları olan kişiler çok daha dikkatli olmalıdır.

İFTARDA HIZLI YEMEK YİYENLERDE AÇLIK VE TOKLUK HORMONLARININ ETKİSİ; 

  • Ghrelin hormonu, açlık hissimizden sorumludur. Ghrelin hormonu ,ağırlıklı olarak midede bulunan endokrin hücreleri tarafından üretilir ancak diğer dokularda da (örneğin;akciğer, pankreas vb.)  az miktarda bulunur. Bu hormon düzeyi ,yemek öncesi mide boş iken yükselir ve besin aldığımızda düşer. Kanda bulunan Ghrelin düzeylerinin midenin boşalma hızına bağlı olduğu öne sürülmüştür. Eğer Mide de daha uzun kalıp sindirimi daha yavaş olan besinleri tercih edersek daha az açlık hissetmemizi sağlayacaktır.
  • Leptin hormonu , doygunluk hissimizden sorumludur. Bu hormon ağırlıklı olarak vücudumuzda bulunan yağ hücrelerimiz tarafından ve az miktarda bazı organlardan salgılanır. Ayrıca bu hormon, kilo kontrolünde rol oynar. Ayrıca bazı bireylerde “leptin direnci” görülebilir. “ leptin direnci” gün içinde sürekli yemek yiyenlerde, kanda leptin hormonu düzeyleri artar ve zamanla beyin bu düzeyi normal olarak algılar, buınun sonucunda oluşur.

Sonuç olarak: İftarda 15-20 dakikalık ara vermenin önemi oldukça büyüktür. Bu hormonların aracılığı ile beynimize tokluk sinyallerinin gönderilmesini bekleriz. Ancak hızlı yemek yiyen kişilerde, beyine tokluk sinyali ulaşana kadar geçen sürede yemeklerini bitirirler. Doyacakları noktada durmak yerine çok daha fazlasını yedikleri için bunun sonucunda mide hacminde artış, kilo artışı ve bunların ilerlemesi sonucu obeziteye kadar yol açabilir.

İFTARDA HIZLI YEMENİN ÖNÜNE NASIL GEÇEBİLİRİZ?  *

  • Bu kişiler genellikle normalde de hızlı yemek yiyen kişilerdir. Ramazan ayında da uzun süreli açlık sonrası yeme hızlarında artış olabilir. Hızlı yeme, aslında bir alışkanlık olmuştur. Bu alışkanlığın ve zararlarının önüne geçebilmek için yapabilecekleriniz:
  • Yeme hızınızda artış oluyorsa, sahurda daha dengeli ve hafif ancak tokluk sağlayacak besinler tercih etmelisiniz.
  • 15-20 dakikalık aranın önemini unutmamalısınız ve bunu uygulamalısınız.
  • Eğer tek yaşamıyorsanız, yemek esnasında sohbet etmeye çalışın.
  • Yemekleri daha çok çiğnemeniz gerektiğini her seferinde hatırlayıp uygulamaya çalışın.
  • Yüksek lifli besinler tercih edin.
  • Daha küçük çatal kaşık kullanın.
  • Hızlı yemek yediğinizde yemeğin tadını alamadığınızı düşünün daha yavaş ve tadını alarak yemek yemeye çalışın.
  • Sofrada geçirdiğiniz vakti arttırmaya çalışın.

İLGİLİ İÇERİKLER

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here