Kalbiniz kaç yaşında?

25112013 pozitifkalp2

Bu dünyada geçirdiğiniz yıl sayısı kaç olursa olsun, sürdürdüğünüz hayat tarzına göre kalbinizin yaşı daha yüksek ya da daha düşük bir rakamı gösteriyor olabilir.

Kalp damar hastalıkları dünyada olduğu gibi ülkemizde de ölüm nedenleri arasında birinci sırayı alıyor. Bu grup hastalıkların daha çok erkekleri etkilediği düşünülse de 45 yaş üstü kadınların yarısından fazlası kalp damar hastalıkları ile karşı karşıya kalıyor. Kalp damar hastalıkları genetiğin ve ilerleyen yaşın yanı sıra alkol, sigara kullanımı, kötü beslenme, kolesterol yüksekliği, diyabet, yüksek tansiyon, hareketsizlik gibi birçok nedene bağlı olarak ortaya çıkıyor. Genetiğin ve yaşın ilerlemesini değiştiremiyoruz ama iyi haberler de var. Hayatınızdaki diğer faktörleri değiştirerek, yani sağlıklı bir hayat tarzı seçimi yaparak kalp yaşınızı çok daha aşağılara çekebiliyorsunuz.

Kalp hastalıklarının dünyada hala bir numaralı ölüm nedeni olmasının nedenleri temelde ikiye ayrılıyor: Yetersiz beslenme ve hareketsiz yaşam. Toplumumuzun büyük bölümü ideal kilosunun üstünde ve hareket etmiyor. Ülkemizde her üç yetişkinden biri hipertansiyon hastası, diyabet görülme sıklığı yüzde 13,7 ve obezitedeki artış oranları 14 yıl öncesine göre yüzde 50’ye ulaşmak üzere. Toplumun büyük kısmında kalp sağlığını olumsuz etkileyecek birden fazla risk faktörü bulunuyor. Kısacası artık silkelenmemizin zamanı geldi!

Bu bilgilerin ışığında şimdi kendinize sorun: Kalça ve karın çevrenizin kaç cm olduğunu biliyor musunuz? Kan basıncınız ve kolesterolünüz hangi seviyelerde seyrediyor? En son ne zaman tartıldınız? Kan şekeri seviyeniz hakkında bir fikriniz var mı? Bu sorular verecek yanıtınız yoksa kalp sağlığınızı kontrol altında tutmuyor ve kalbinizi hızla yaşlandırıyorsunuz demektir. Hemen moralinizi bozmayın ve genç bir kalbe giden yolda ilk adım olarak önce bir kardiyoloji uzmanını ziyaret edin.

Doktorunuzun da size açıklayacağı gibi kalbinizi gençleştirmenin ve kalp damar hastalıklarını önlemenin ilk yolu sağlıklı beslenmek… Dengeli bir beslenmenin kalp yaşını nasıl aşağıya çektiği bilimsel çalışmalarla da kanıtlandı. Örneğin doymuş yağ yerine doymamış yağları tercih etmek kalp sağlığı için birebir… Bitkisel kaynaklardan zengin beslenme ise kolesterol seviyesini yüzde 10 oranında düşürüyor. Bol bol taze meyve sebze tüketimi ile Omega 3 yağından zengin balık tüketmek de kalp sağlığı ve ritim için en doğru seçimler arasında yer alıyor.

Özellikle 30’lu yaşlardan itibaren hayat sanki daha hızlı akıyor ve ne yazık ki zamanı durdurmak imkansız. Neyse ki beden, zihin ve kalp yaşlanmasını yavaşlatmak mümkün. Türk Kardiyoloji Derneği de kalp yaşını gençleştirmek için üç öneri sıralıyor: Sigarayı bırakmak, dengeli beslenmek ve egzersiz yapmak. Sadece bu önlemleri alarak kalp hastalıklarından korunabilir, ani kalp krizi ve inme riskinizi düşürebilirsiniz. İçsel mutluluğu yakalayıp hayata gülümseyerek bakmayı, pozitif düşünmeyi ve stresi yönetmeyi de başarırsanız kalbiniz her zaman yanınızda yer alacak, sağlıklı tik-taklarını hiç aksatmayacak. 

 

25112013 pozitifkalp3KALP KRİZİNİN BELİRTİLERİ BİLİNMİYOR

Kalp krizi her zaman filmlerdeki gibi göğsü sıkışan kişinin yere yığılması şeklinde dramatik manzaralarla gerçekleşmiyor. Göğüs üzerinde ya da üst bedeninizde boyun bölgesi, çene, omuzlar ya da sırtta bir basınç, ağırlık, gerginlik ihssetmek, nefes kesilmesi, baş dönmesi, mide bulantısı ve kendinizi kötü hissetmek de kalp krizi belirtileri arasında. Bunları bilmeyen  birçok insan biraz dinlenerek durumun düzeleceğini düşünüp sağlık kuruluşuna başvurmuyor. Oysa erken müdahale hayat kurtarıyor.

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here