Ana Sayfa Beslenme & Diyet Sindirim sistemi için yararlı ve zararlı 10 besin

Sindirim sistemi için yararlı ve zararlı 10 besin

Sindirimi zor ve sindirim kolay besinler hangileri?

Sindirim sistemi için yararlı ve sindirim sistemi için zararlı 10 besini formsante arşivinden derledik. Teorik olarak, ağzınıza giren her besin maddesini sindirmeniz gerekiyor. Ancak günümüzde gıda işleme ve hazırlamada yaşanan değişiklikler, sindirim sisteminde her zaman olumlu etki yaratmıyor. Aşırı yağlı etler ya da acı biber gibi bazı besinlerden kaçınmak gerekiyor. Neyse ki doğa bize kolayca sindirebileceğimiz besinler de sunuyor. Peki sindirim sistemimiz için hangi besinler yararlı, hangileri zararlı? İşte birkaç örnek…

SİNDİRİM SİSTEMİ İÇİN YARARLI BESİNLER *

Sindirim sistemi için yaralı 5 besin şöyle:

  1. Yağsız et ve balık
    Et yemek istiyorsanız bir dilim biftek yerine; tavuk, balık veya diğer yağsız et türlerinden birini seçmeye özen gösterin. Unutmayın ki vücudunuz yağsız etleri veya balığı kırmızı ete oranla daha kolay sindirebiliyor. Ayrıca çok yağlı kırmızı etin kolon kanseri açısından risk oluşturduğunu da unutmayın.
  2. aralik-2012-beslenme-3-resim-2 Tam tahıllı ürünler
    Kepekli ekmek, yulaf ve kahverengi pirinç gibi tam tahıllı ürünler iyi birer lif kaynağı olarak sindirime yardımcı. İnsanlar günlük ortalama 20-30 gram lifli gıdaya gereksinim duyuyor. Bu miktar kişinin gün içinde tam doygunluğa ulaşmasını da sağlıyor. Ancak liften zengin beslenme bazı kimselerde şişkinlik, gaz ve benzeri sorunlara yol açabiliyor. Bu nedenle yeme hızını yavaşlatmak gerekebiliyor. Buğday tanelerinin çölyak hastası veya glüten intoleransı olanlar için iyi birer seçenek olmadığını unutmamak gerek.
  3. Zencefil
    Bu baharat; bulantı, kusma, gaz sorunları, iştahsızlık ve kolik rahatlatma için güvenli bir yol olarak binlerce yıldır kullanılıyor ama ölçüsünü kaçırmamak gerek. Günde 2-4 gramdan fazla zencefil tüketmek mide ekşimesine yol açabiliyor.
  4. Yoğurt
    Bağırsaklarımızda sindirime yardımcı olan trilyonlarca bakteri bulunuyor. Bunların büyük bir kısmı da yoğurtta yer alıyor. Ancak dikkat edin; tüm yoğurtlarda “canlı ve aktif bir kültür içerir” ibaresi bulunmuyor. Yoğurt alırken, ürünün etiketini okumaya özen gösterin.
  5. Muz
    Özellikle ishal vakalarında muz, normal bağırsak fonksiyonunu geri getirmeye yardımcıdır. Ayrıca vücudun kaybettiği elektroliti ve potasyumu da yerine koyar. Bu meyve aynı zamanda sindirimi kolaylaştıran lifli beslenme açısından da fayda sağlıyor.

SİNDİRİM SİSTEMİ İÇİN ZARARLI BESİNLER *

Sindirim sistemi için zararlı 5 besin şöyle:

  1. Yağlı ve kızartılmış yiyecekler
    Çok yağlı ve kızartılmış yiyecekler; mide asidi, reflü ve ekşimeye yol açabiliyor. İrritabl bağırsak sendromu hastalarının ise yağ oranı yüksek besinlerden uzak kalması gerekiyor. Aralarında tereyağı ve kremanın da bulunduğu bu tür yiyecekler sindirim sorunlarına neden olabiliyor.
  2. aralik-2012-beslenme-3-resim-3 Acı biber
    Baharatı bol yiyecekler, yemek borusunu tahriş etmenin yanı sıra mide ekşimesine de neden oluyor. Gastroenteroloji uzmanları, bu durumun irritabl bağırsak sendromu veya kronik mide ekşimesi sorunu yaşayanlar için sıkıntı yaratacağını belirterek, uyarıda bulunuyor.
  3. aralik-2012-beslenme-3-resim-4 Alkol
    Alkol, vücudu rahatlatırken, mide ile yemek borusu arasındaki kaslarda da aynı etkiyi gösteriyor. Bu da reflü veya mide ekşimesine neden olabiliyor. İçki içmek ayrıca bazı enzimleri zedeleyerek, besinlerin emilimini önlüyor. Çok fazla alkollü içecek tüketmek ishale veya kramp girmesine yol açabiliyor. Gastrointestinal sistemde bir sorunu olmayan kadınlarda günde bir, erkeklerde ise iki kadeh içki içmek sindirimi etkilemiyor.
  4. aralik-2012-beslenme-3-resim-5 Mısır
    Lif bakımından zengin bir besin olan mısır, beslenme düzeninde sağlıklı bir seçim olarak dikkat çekiyor. Ama bu yararlı ve lezzetli sebzenin içinde, insanların kolayca hazmedemediği bir lif türü olan selüloz bulunuyor. Bu nedenle mısır yerken ne kadar uzun süre çiğnersek, o kadar iyi sindirebiliyoruz. Aksi halde iyi öğütülmemiş mısır taneleri gaz sorunlarına ve karın ağrısına yol açabiliyor.
  5. Kahve, çay ve gazlı içecekler
    Kahve, çay ve gazlı içecekler, mide asidini tutarak, ishal ve mide kramplarına neden olabiliyor. Bu tür kafeinli içecekler özellikle reflüsü olan kişilerde ciddi sindirim sorunları yaratıyor.

Formsanté Dergisi Aralık 2012 Sayısı

BU İÇERİKLER DE İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here