Soğuk Algınlığı ve Tedavisi

Soğuk algınlığına nasıl yakalandığınızı, vücudunuzda aşama aşama nelerin olduğunu biliyor musunuz? “Bunun ne önemi var ki, nasıl olsa birden bire hastalanıyorum demeyin.” Çünkü, o an içinde bulunduğunuz duruma göre alacağınız önlemler gribin üstesinden kolayca gelmenizi sağlayabilir.

FUNDA ÇATAR

Bizi en sık, ani ısı değişimlerinin olduğu mevsim geçişlerinde ve kış aylarında etkisi altına alan soğuk algınlığı, en fazla bir hafta veya on gün içinde, tedavi edilmesine gerek duyulmadan, kendiliğinden geçebiliyor. Ancak dikkatli olunmazsa, hastalık ilerleyebiliyor ve bunun sonucunda sinüzit, orta kulak iltihabı ve zatürree gibi ağır tablolara neden olabiliyor. Aslında soğuk algınlığını yakından tanıyıp, süreçlerini adım adım bildiğiniz takdirde önlem almanız hiç de zor değil. Medikal Park Göztepe Hastanesi'nden Enfeksiyon Hastalıkları Uzmanı Dr. Mesut Yılmaz ile İstanbul Şafak Hastanesi'nden Kulak Burun Boğaz Uzmanı Op. Dr. Derya Demirel Söğüt, soğuk algınlığını 5 aşamaya böldüler ve her aşamada nasıl bir korunma yöntemi izlemeniz gerektiğini tek tek anlattılar…

1. Aşama
Bağışıklık sistemi zayıflıyor

Kendimizi hala sağlıklı hissediyoruz. Ancak işin gerçeği şu ki, kış günlerinde güneş ışınlarından daha az faydalanabildiğimiz için bağışıklık sistemimiz gücünü yitirmeye başlıyor ve yaz mevsiminde olduğu kadar güç gösterisinde bulunamıyor.

Ne yapabilirsiniz? Bağışıklık sistemini güçlendirdiği için C vitamininden zengin besinleri günde en az 2 kez birer porsiyon, hatta daha fazla tüketin. Domates de içeriğindeki likopen sayesinde bağışıklık sisteminin virüslerle savaşmasına yardımcı oluyor. Bu nedenle günde bir bardak domates suyu için: 100 ml domates suyunu 1 adet greyfurt suyu ile karıştırın. Limon suyu, ketçap ve karabiber ile tatlandırın. Bezelyenin içinde bolca bulunan bakır ve susam ile kabak çekirdeğinde yer alan demir de bağışıklık sisteminizin güçlenmesine katkıda bulunuyor. A vitamininden zengin patates veya kayısı da burun mukozasını virüslere karşı koruyabilecek etkiye sahipler. Bu etkileri nedeniyle de soframızda her zaman bulunmayı hak ediyorlar.

2. Aşama
Virüsler yuva yapıyor

Bazen, bağışıklık sistemimizi güçlendirmek için aldığımız her türlü önlemlere rağmen virüsler burun mukozasına sızabiliyor ve buradaki hücrelerin programını bozmaya başlıyor. Virüsler hücreleri zapt edip, orada milyonlarca ürüyor. İşte bu dönemde oluşan hafif titreme ve burunda kaşıntı hissi, bize soğuk algınlığına yakalanacağımızın ilk işaretlerini veriyor.

Ne yapabilirsiniz? İçeriğinde bulunan pek çok madde sayesinde virüslerle savaşarak soğuk algınlığına iyi gelen meyan kökünün gücünden faydalanın. Bu şifalı bitkiyi kapsül şeklinde veya sıvı halde, örneğin çay olarak tüketebilirsiniz. Ancak günde 2 fincandan fazla da tüketmeyin. Soğuk ayaklar, akyuvarlar olarak adlandırılan ve vücudumuzu enfeksiyonlara karşı koruyan beyaz kan hücrelerinin virüslerin merkezine ulaşmalarını önlerler. Bu nedenle kalın yünlü çoraplar giyerek ayaklarınızı sıcak tutun. Bağışıklık sisteminizin virüslerle savaşabilmesi için eşofmanlarınızı giyin, başınızın üzerine yünlü bir şapka geçirin. Bacaklarınızı, içinde sıcak su bulunan leğenin içine daldırın. Sırtınıza, sıcak su torbası yerleştirin. Balla karıştırdığınız ıhlamur çayını da afiyetle için. Yaklaşık 15 dakika bekledikten sonra yatağa uzanarak dinlenin. Virüslerin boğazınızdan temizlenmesi için günde 3-4 kez gargara yapmayı da ihmal etmeyin.

3. Aşama
Vücut kendini virüslere karşı savunuyor
Bu aşamada virüs burun mukozasında hasara yol açıyor ve bunu da size sanki minik iğneler batırıyormuş gibi hissettiriyor. Bağışıklık sistemimiz bu aşamada virüsleri vücuttan dışarı atmak için çalışıyor, bunun sonucunda da burun akıntısı, hapşırık ve öksürük gibi sorunlar başlıyor.

Ne yapabilirsiniz? Bağışıklık sisteminizin virüslere karşı açtığı savaşı kazanması için ona yardım edin. Bunun için de tüm randevularınızı iptal edip evinizde dinlenin. Mümkünse işyerinizden bir veya iki gün izin alın. Gevşeme egzersizi de bağışıklık sisteminize destek olacak: Sırtüstü uzanın, bacaklarınızı hafifçe her iki yana doğru açın. Kollarınızı vücudunuzdan uzaklaştırın ve avuçlarınızı yukarıya doğru uzatın. Vücudunuzun tüm bölümlerini aşağıdan yukarıya doğru gerin ve bu pozisyonda 5 saniye boyunca kaldıktan sonra gevşeyin.

Haberin devamı 2009 Ocak sayımızda…

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here