Ana Sayfa Beslenme & Diyet Unutkanlığı unutun!

Unutkanlığı unutun!

iStock 000010735321 XXXLarge

Telefonumu nereye koydum? Kapıyı kilitledim mi? Ocağın altını söndürdüm mü?.. Hatırlamakta güçlük çektiğiniz anların üstesinden bu mucizevi gıdaları düzenli olarak tüketerek gelebilirsiniz. 

 

 

 

 

 

Unutkanlık artık çağın hastalığı denebilecek bir noktada. Hızlı bilgi alışverişi, teknolojik pratikliğin getirdiği üşengeçlik, stres ve yoğunluğa bağlı konsantrasyon eksikliği birtakım bilgileri hatırlayamamaya ortam hazırlıyor. Beyinlerimiz her gün yeni bilgilerle doluyor. Kimisi yerini koruyabiliyor, kimisi bir gün sonra uçup gidiveriyor. Unutkanlığa meydan okumak, hafızanızın gücünü doruk noktasına çıkarmak için bu besinlerden yardım alın. 

BALIK 
Balık etinde yok yok. Balıkların hafızasının pek iyi olmadığı bilinse de insan hafızasına olumlu etkileri bir hayli fazla. A, B, K, D ve E vitaminlerinin yanı sıra Omega-3 gibi doymuş yağ asitleri önemli bir yer tutuyor. Beyin ve sinir sisteminin çalışmasını iki kat iyileştirerek daralmış damarların beslediği dokulara daha fazla oksijen gönderebiliyor. Kalsiyum, magnezyum, selenyum, demir ve fosfor gibi mineraller de unutkanlığı önleyen etkenler arasında. Uzmanlar Alzheimer tehlikesi yaşayanlar için balığın düzenli olarak tüketilmesini öneriyor. Hafızayı güçlendirici etkiye sahip balıklar arasında ise ton balığı ve somon bulunuyor. Özellikle Omega-3 açısından zengin ton balığının haftada en az iki kere tüketilmesi gerektiğini belirtiyorlar. 

DEMİR 
Minerallerin metabolizmaya sağladığı faydanın yanı sıra zihninize, beyin fonksiyonlarınıza olan etkileri de yadsınamayacak kadar büyük. Demir, oksijenin beyne gitmesine yardımcı olarak algıyı, konsantrasyonu ve dikkati iyileştiriyor. Demir eksikliği olan kişilerde beyin hücreleri görevini tam olarak yerine getiremez ve şikayetler ortaya çıkmaya başlar. Demir eksikliğinizin olup olmadığını kan testiyle öğenebilirsiniz. Takviye yapabileceğiniz gibi demir oranı yüksek önemli besin gruplarından da yardım alabilirsiniz. Tavuk, dana eti, tahin, fındık, Antep fıstığı, kabak çekirdeği, ıspanak, mercimek, fasulye, nohut demirin en yüksek olduğu gıdalardan… 

KEPEKLİ TAHILLAR 
Hatırlamanın, algının ve konsantrasyonun temelinde beyne oksijen gitmesinin büyük önemi olduğunu biliyorsunuz… Beynin yeterli düzeyde oksijen alabilmesinde kan akışının düzenli olmasına ihtiyaç vardır. O halde kötü kolesterolü engelleyerek kan akışını negatif yönde etkileyen damar tıkanıklığına karşı kalkan görevi gören tahıllı ürünler hafızanız için de büyük önem taşıyor. Yulaf ezmesi, tahıllı ekmekler, kepekli gıdalar ve kahverengi pirinçlerle hafızanıza ve algınıza iyilik yapmış olacaksınız. Hem kilo kontrolünüz hem de güçlü bir hafıza için beyaz ekmekten uzak durarak tam tahıllı ekmeklere yönelebilirsiniz. 

SEBZE VE MEYVE 
Küçüklüğünüzde sebze ve meyveden köşe bucak kaçmış olabilirsiniz. Haliyle anneniz de elinde tabakla, sırf siz sebze yiyip, vitamin alabilin diye peşinizden az koşmamıştır… Yaşadığınız ufak çaptaki unutkanlıkların sebebini şimdi daha iyi anlayabilirsiniz. Yetişkin biri olduğunuzu düşünerek, biraz geç kalmış sayılabilirsiniz. Ama sona henüz gelmediniz. Düzenli olarak K vitamininden zengin yeşil sebzeler tüketerek işe başlayabilirsiniz. Ispanak, brokoli, salatalık, kıvırcık, kuşkonmaz gibi besinlerde bolca bulunan K vitamini beyin gücünün hafıza ve konsantrasyon sistemlerini geliştirerek fayda sağlıyor. Bu yeşil sebzelerin dışında polifenol içeren kırmızı lahana ve fisetin içeren kırmızı soğanı da es geçmeyin. Bu maddelerin yapılan araştırmalar sonucunda hafızayı uzun vadede iyileştirdiği biliniyor. Gelelim meyvelere… Sebze sevmeyenlere göre biraz daha sempatik ve yenilebilir gelen meyveler, belleği güçlendirmesiyle bilinen antosiyanin maddesi içeriyor. Beyni koruyarak hafıza sistemine yarar sağlayan meyveler arasında böğürtlen, çilek, yaban mersini, kivi, portakal, üzüm, elma yer alıyor. Özellikle çekirdekleriyle ve posasıyla yediğiniz zaman daha faydalı hale gelen meyveler, antioksidan bakımından da oldukça zengin. 

ÇİKOLATA 
Evet, yanlış duymadınız. Çikolata… Yediğinizde iyi hissettiren, mutluluk hormonu salgılamanızı sağlayan çikolatalar hafızanız için de aynı etkiyi gösteriyor diyebiliriz. Ancak dikkat edilmesi gereken bir nokta var. Kakao miktarının yüzde 70 olduğu çikolataları tercih etmelisiniz. Yüksek kakao miktarlı çikolatalar beyin fonskiyonlarını etkin hale getiren endorfin yayılımını artırıyor. Kilo almamak adına şeker oranı düşük, kakao oranı fazla çikolatalardan ileri gitmeyecek şekilde tüketebilirsiniz. 

Unutkanlığa iyi gelen besinler arasında bitkiler de var: Acı biber, soğan, sarımsak, biberiye, yeşil çay, karanfil, melisotu, şevketi bostan.

Elif Gürsoy
Formsanté 2015 – Kasım sayısı

 

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here