Uyku bozuklukları

Ülkemizde yaklaşık 5 milyon kişinin ciddi boyutta uykusuzluk çektiği tahmin ediliyor. Bu insanlar, sabah yataklarından dinlenmemiş olarak kalkıyor, gün içinde nerede olursa olsun uyuklayarak gülünç durumlarda kalabiliyor. Uzmanlar günlük hayatta alınacak basit önlemler ve modern tedavi yöntemleriyle deliksiz uyumanın mümkün olduğunu söylüyor.

Uykusuzluk veya aşırı uyku hali nedeniyle yaşam kalitenizin düştüğünden yakınıyorsanız, yalnız değilsiniz. Türk halkının yaklaşık yüzde 90’ı hayatının bir döneminde gecelerini kabusa dönüştüren uykusuzluk problemiyle karşılaşıyor, üçte biri de haftanın birkaç gecesini istediği gibi uyumadan geçiriyor. Her 100 kişiden en az 5’i solunum problemleri nedeniyle uykusunu alamadan uyanıyor, bu nedenle birçoğu ertesi gün nerede olursa olsun, uyuklamasına engel olamayarak gülünç duruma düşüyor. Toplumun yüzde 40’ı ise horluyor ve daha da önemlisi horlamayı olağan bir durum kabul ediyor. Çoğumuzu yakından ilgilendiren uyku bozuklukları günlük yaşamımızı ve sağlığımızı ciddi ölçüde etkilediği halde maalesef üzerinde çok az bilgiye sahibiz. Örneğin aşırı uyumayı veya kolay uyanamamayı genellikle bir tembellik belirtisi olarak kabul ediyor, bunu gündüz aşırı yorulmaya veya strese bağlıyoruz. Oysa ne uykusuzluğun ne de aşırı uyumanın nedenleri sanıldığı kadar basit değil. Uyku bozukluğu; teknolojik yaşam, stres, aşırı kilo, kullanılan ilaçlar, sigara ve alkol tüketimi gibi çevresel nedenlere bağlı olabileceği gibi, uyku sırasında ortaya çıkan hastalıklar sonucu da gelişebiliyor. Günümüzde bazı ülkelerde ayrı bir ihtisas dalı olarak kabul edilen ‘uyku tıbbı’, her geçen gün sayısı artan, 84 hastalığı inceliyor. İyi bir tedavi için de bu nedenlerin mutlaka sistematik olarak incelenmesi gerekiyor. Uyku bozuklukları ile ilgili sorularımızı İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı Uyku Bozuklukları Birimi’nden Prof. Dr. Hakan Kaynak yanıtladı. Kaynak, sorunların tedavisini, en önemlisi de sağlıklı bir uyku için neler yapmanız gerektiğini anlattı.

Ne kadar süre uykuya ihtiyacımız var? Uykuya dalma süresi ne olmalı?
Az ya da çok, hepimizin uykuya gereksinimi var. Normal şartlarda 6-8 saatlik bir uyku, sabah dinç kalkmak için yeterli. Ancak herkesin kendine özgü bir uyku düzeni olduğu için sağlıklı bir uyku saatinin çok sıkı kriterlere bağlanması doğru değil. Çünkü genetik faktörlerin etkisiyle bazılarına 4-6 saatlik uyku yeterli gelirken bazıları ise ancak 10 saatlik bir uykudan sonra kalkabiliyor. Örneğin Churchill, Napolyon, Edison ve Marilyn Monroe için dört-beş saat uyku yeterliydi. Ama Einstein 10 saat uyuyordu. Yapılan araştırmalara göre, Türkiye’de toplumun yüzde 75’i, ortalama 7-8 saat süreyle uyuma alışkanlığına sahip. Ülkemizde toplumun sadece yüzde 10’u 6 saatin altında bir uykuyla hayatını sürdürüyor. Kısa süreli uykuyla yetinenlerden bahsederken hafta içi 6 saat uyuyup, hafta sonunda uyku sürelerini 8-10 saat uzatarak uykularını telafi edenleri değerlendirme dışında bırakmak gerekiyor. Kişinin yatağa girdikten sonra en fazla 20 dakika içinde uykuya dalması gerekiyor.

Uyku haberinin devamı bu ay Formsante’de…

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here