Uzun boyun sırrı doğru beslenme

Fotolia 78899056 Subscription XXL

Çocuklarda boy uzunluğu genetik etkenlere bağlı olsa da beslenme alışkanlıkları ve yaşam tarzı bu konuda büyük öneme sahip. Dengesiz, abur cubur ağırlıklı beslenen ve hareketsiz bir yaşam tarzı çocukların gelişimlerini etkilemenin yanı sıra, boy uzamasıyla ilgili sıkıntılara da yol açabiliyor.

 

 

Çocukların gelişiminin sağlıklı ve normal düzeyde olup olmadığını anlamanın en iyi yollarından biri boy uzaması. Bunu anlamak için ebeveynlerin çocuklarının boylarını belli aralıklarla ölçmesi gerekiyor. Bu konuda beslenme alışkanlıkları ise büyük rol oynuyor. Emsey Hospital Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Yadigar Genç, sağlıklı ve yeterli bir boy uzaması için taze sebze, meyve ve proteinli gıdaların düzenli tüketilmesi gerektiğini belirterek, “Hamilelik döneminde annenin beslenmesi de bebeğin ileriki yaşlarda boy uzamasını doğrudan etkiliyor. Bu nedenle hamilelikte yeteri kadar protein, sebze ve meyve tüketen annelerin çocukları daha sağlıklı bir gelişim gösteriyor” diyor.

Çocukların boy uzamalarının yeterli olabilmesi için sebze ve meyvelerin hem taze hem de mümkünse çiğ tüketilmesi öneriliyor. Çünkü en yüksek besin değerleri, çiğ sebze ve meyvelerde bulunuyor. Demir, çinko, selenyum ve kalsiyum gibi minerallerin eksikliğinde de boy kısalığı sorunu gündeme geleceğinden, bu mineralleri içeren deniz mahsulleri ve süt ürünlerinin beslenme düzeninde yer alması önem taşıyor. Öte yandan B, C, D ve E vitaminlerinden zengin sebze ve meyvelere de beslenmede sıkça yer verilmesi öneriliyor.

SÜTÜ İHMAL ETMEYİN
Sağlıklı beden ve normal bir gelişim hızı için pek çok yiyecek ve içecek önemli olsa da süt ve süt ürünleri bu grupta öne çıkıyor. Çocukların gün içinde en az iki su bardağı süt içmeleri kemik gelişimini destekliyor. Özellikle gece yatmadan hemen önce içilen süt, büyüme hormonunun salgılanmasına yardımcı oluyor. Ayran, yoğurt, peynir gibi süt ürünlerinin tüketimi de süt kadar fayda sağlıyor. Yoğurdun ise sebze yemeklerinin yanında tüketilmesine özen gösterilmesi öneriliyor.
Bebeklerin ilk altı ay sütün en saf ve faydalı hali olan anne sütüyle beslenmesi, iki yaşına kadar da ek gıda olarak verilmesi gelecekteki boy uzunluğu ve vücut gelişimi açısından büyük önem taşıyor. Anne sütü, zengin protein ve demir içeriğiyle bu konuda etkin rol oynuyor.
Doğru beslenmenin yanı sıra çocukluk döneminde kas ve kemik gelişimini desteklediği bilinen yüzme, basketbol, voleybol gibi spor dalları da çocuklara boy uzaması konusunda avantaj sağlıyor.

Boyunu hesaplayın!
Çocuktaki boy uzamasının sağlıklı ve yeterli olup olmadığını anlamak için, kız çocukta anne ve babanın boyu toplanıp, elde edilen sonuçtan 13 çıkartılarak rakam ikiye bölünüyor. Erkek çocukta ise ebeveynlerin boy uzunluklarının toplamına 13 eklenip, elde edilen sonucun ikiye bölünmesi gerekiyor. Böylece çocuğun ulaşması gereken boy, doğru bir şekilde tespit edilebiliyor. Çocuğun boy uzamasının akranları kadar gelişmediğinin fark edilmesi halinde ise bir uzmana başvurulması gerekiyor.

Formsanté – 2015 Mayıs sayısı

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here