Vitamin almanın 10 altın kuralı

Pek çoğumuzun ecza dolabında, kullanmasak dahi besin takviyeleri, vitamin destekleri bulunuyor. Peki bunlara gerçekten ne kadar ihtiyacınız olduğu hakkında bilgi sahibi misiniz? İhtiyacınız varsa da nasıl almanız gerektiği önem taşıyor.

● Şekil önemli değil
Vitaminin tablet, şurup veya kapsül şeklinde olması hakkında endişelenmenize gerek yok. Bir çalışmaya göre yağ kapsülü halindeki D vitaminleri, tablet veya likit olanlara göre daha kolay emiliyor. Bir diğer araştırmaya göre B12 vitamini tabletlerini dil altı hapı şeklinde yutmanın da tablete göre bir farkı bulunmuyor. Kısacası hangisi sizin için daha rahatsa onu tercih edebilirsiniz.

● Bazı vitaminleri bazı yiyeceklerle birlikte almalısınız
A, D, E ve K gibi yağda çözünen vitaminler içinde yağ bulunduran besinlerle beraber alındığında emilim daha iyi sağlanıyor. Bir başka araştırmaya göre ise uzmanlar D vitaminini en fazla yağ barındıran akşam yemeğinde aldığınız takdirde vücutta D vitamini seviyesini yüzde 50 daha fazla artırdığını söylüyor.

● Gıdalarla kombine edebilirsiniz
Kepekli tahıllar ve fasulye gibi bol lifli besinler minerallerin emilimini yavaşlatabiliyor. Bu nedenle lifli öğün tüketirken takviye alımını daha önce veya sonraya bırakmalısınız. Bazı besinler tam tersini de yapabiliyor. Örneğin sebzelerdeki demirin C vitamini ile emilimi daha kolay gerçekleştiriliyor. Bu nedenle ıspanak yemeğinizin yanında bir bardak portakal suyu tüketebilirsiniz.

● D vitamini seviyenizi düzenli takip edin
Vücudumuz D vitaminini güneş ışığından alıp üretebiliyor ama uzmanlar bunu yetersiz buluyor; günde en az 10 mikrogram D vitamini takviyesi almanız öneriliyor.

● Çok fazla almadığınızdan emin olun
Vitamin ve mineral takviyesi alırken aslında doz aşımı yapmanız biraz zor çünkü vücut bunların fazlasını atabiliyor. Ama vücutta depolanan A vitaminine dikkat etmeniz gerekiyor. Uzun süre boyunca ve fazla miktarda aldığınız takdirde baş ağrısı, mide bulantısı ile bir takım cilt problemlerine neden olabiliyor.

 

● Ne kadar sıklıkta almanız gerektiği değişiyor
Çoğu multivitamin ve mineral günde yalnızca bir kez alınabiliyorken soğuk algınlığına iyi gelen ekinezya daha etkin olabilmesi için iki veya üç kez alınabiliyor. Gece veya gündüz olmak üzere belirli bir zamanda alınmasının daha etkili olduğuna dair bir kanıt yok ama her gün aynı saatte alıp bunu bir rutin haline getirebilirsiniz.

● Günlük dozunuzu doktorunuzla ayarlayın
Vitaminler için önerilen günlük miktar Avrupa Birliği standartlarına göre ortalama kadın ve erkeklere göre belirlendi. Ancak hamileler gibi bazı grupların referans değerleri farklı oluyor. Örneğin genel popülasyon için önerilen folik asit miktarı 200 mikrogram iken hamileler için önerilen miktar 400 mikrogram. Hangi takviyeyi alırsanız alın doktorunuzdan mutlaka sizin için uygun olan dozu öğrenin.

● Risk grubunda olup olmadığınızı kontrol edin
Kadınların ekstra demir ve iyota; çocukların çinko ve balık yağlarına; gençlerinse çeşitli minerallere ihtiyacı oluyor. Yiyeceklerden daha az besin maddesi emilimi sağlayabildikleri için yaşlı insanların B vitamini, kalsiyum ve magnezyum ihtiyacı daha fazla. Eğer vegan ya da vejetaryenseniz, uzmanlar B, D vitaminleri, iyot ve selenyum alınmasını öneriyor. Hamileyseniz veya planlıyorsanız da folik asit, D vitamini ve özellikle hamilelik için olan balık yağlarına ihtiyaç oluyor. Deniz ürünlerinden elde edilen Omega-3 yağları bebeğin beyin ve göz gelişimini olumlu etkiliyor.

● Unutmayın bunlar takviye!
Her şeyin en doğalı makbül dolayısıyla vitamin ve mineralleri de almanız gereken yer besinler. Ancak düzensiz besleniyor, çok fazla işlenmiş gıda tüketiyor veya sağlığınızdan endişe ediyorsanız takviyelere başvurmalısınız. Unutmayın ki bu takviyeler yemek yerine tüketmek için değil yalnızca besinlerden aldığımız miktarla ihtiyacımız olan arasındaki köprüyü tamamlamak için.

● Güvendiğiniz yerlerden alın
Sağlığınız için özellikle internet üzerinden Avrupa dışındaki ülkelerde satılan vitaminleri satın almamaya özen gösterin.

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here