Vücut ve beyin dengesi için Snowboard

Vücudunuzla birlikte beyninizin de son hızla çalıştığı bir spor. Konsantrasyon yoğunluğu gerektiren snowboard, güçlü kaslarla beraber denge hakimyeti de kazandırıyor..

Denge ve cesaretin birleştiği bir kış sporu, snowboard. Karlarla kaplı bir tepeden özgürce kendinizi aşağıya doğru bırakırken, cesaretin bedelini ayaklarınız bir board'a bağlı kalarak ödüyor. İşte her anı adrenalin dolu olan beyaz maceranın sürükleyici öyküsü…
İlk bakışta kayaktan daha zor gözüküyor olsa da, aslında alıştıkça daha keyifli ve kolay bir spor, snowboard. Kimilerine göre bir yaşam tarzı, ancak uygulayanlara göre, kesinlikle beyin ve vücut arasındaki iletişimi güçlendiren bir spor. Peki bir board alıp dağlara meydan okumanın bedeli nedir? Sarıkamış Kayak Antrenörleri ve Öğreticileri Dernek Başkanı Muhittin Delibaş'a göre snowboard'a başlamak için ihtiyacınız olan güç içinizde saklı. Ancak içinizdeki enerjiyi doğru kullanmak ve tabii ki risksiz bir şekilde snowboard yapmak istiyorsanız, öncelikle 8 saat süren bir temel eğitim sürecinden geçmeniz gerekiyor. 2 saat başlangıç, 4 saat normal eğimde kayma ve 2 saat de teknik eğitimden oluşan bu toplam 8 saatlik eğitim sonrasında yalnız başınıza hafif eğimlerde kayabilecek seviyeye geliyorsunuz. İlk derste board'a hakimiyetin nasıl sağlanacağı anlatılıyor. Daha sonra parmak ucu ve topuk dönüşleri olarak adlandırılan dönüşler öğretiliyor. Bu dönüşler, hafif eğilimli tepelerde tekrar edilerek pekiştiriliyor. Son 2 saatte ise board'taki bolkar, seri dönüşler ve tümseklerden sıçrama öğretiliyor.

Snowboard'ta dönüşler, biraz diz ancak genelde bel ve omuzlar aracılığıyla gerçekleştiriliyor. Dizlerden alınan destekle eğilip, bel ve omuz hareketiyle dönüyorsunuz. Bel dönerken dizlere uygulanan baskıyla board da dönmeye başlıyor. Döndükten hemen sonra kalkıyor ve tekrar hızınızı alıyorsunuz.

Kaslarınız hareket halinde

Snowboard'ta en çok çalışan bölge bel, çünkü tüm dönüşler bel hareketiyle gerçekleştiriliyor. Snowboard'ta bir sol (regular) bir de sağ ayak önde (goofy) olarak kayış pozisyonu var. Sol ayak önde bulunduğunda destek sağ ayaktan, sağ ayak önde bulunduğunda destek sol ayaktan alınıyor. Peki hangi pozisyon size daha uygun? Bunu öğrenmenin çok kolay bir yolu var. Board'u ayağınıza taktığınızda kayar gibi yapın ve hangi ayağınızın önde olması gerektiğini anlayın. Belki de çift yönlü olarak kayabilirsiniz. Snowboard'ta bacak kasları yoğun bir şekilde çalışıyor, özellikle de diz kapağının üstünde bulunan kaslar.

Vücudunuzla birlikte beyniniz de yoğun bir şekilde çalışıyor. Çünkü vücudunuza söz geçirmek ve tabii ki bu arada pisti kaybetmemek için konsantrasyon yoğunluğunu sağlamanız gerekiyor.
Şimdi soft board moda!

Board seçiminde dikkat etmeniz gereken bazı noktalar var. Herşeyden önce uzun ömürlü bir board için kaliteli malzemeden yapılmış esnek board'ları tercih etmenizde yarar var. Bu sizin daha esnek ve rahat bir şekilde kaymanıza olanak sağlıyor. Artık daha esnek, dönüş kabiliyeti daha güçlü soft bağlamalı board'lar moda. Soft board'ta, ayağınıza kayak botlarından daha hafif ancak soğuğa karşı ayaklarınızı koruyan özel botlar giyiyorsunuz. Kayakta olduğu gibi board seçiminde de esas alınan boyunuz ve tabii ki de kilonuz. Board'un uzunluğunun çenenizi geçmemesi gerekiyor. Vücut ağırlığınıza uygun bir board da, hızınızı ayarlamanızı sağlıyor ve karların içine gömülmenizi engelliyor.

Şıklık değil rahatlık önemli

Snowboard hareket özgürlüğünü simgeleyen bir spor. Dolayısıyla kıyafet seçimi ayrı bir özen istiyor. Bol ve sıcağı içinde tutabilecek bir pantolon bir de polar snowboard için yeterli. Ancak özellikle yeni öğrenenlerin dikkat etmesi gereken bir nokta var. Bu spora yeni başlandığında düşüşler çok yaşandığından, elbiselerin su geçirmemesi için kat kat giyinmek yerinde olur. İlk katın pamuklu tercih edilmesi de sağlığınız açısından önemli bir husus. Bunun yanı sıra eldiven, gözlük ve bere snowboard'un vazgeçilmez aksesuarları arasında yer alıyor. Bu arada hatırlatmadan geçemeyeceğimiz bir nokta daha var; cildiniz. Güneş ve rüzgar gibi dış etkenlere karşı cildinizi savunmasız bırakmayın. Kardan yansıyan güneş ışınları sayesinde de cildinizin yandığını unutmayın ve snowboard yaparken de 30 faktörlü bir güneş koruyucusu sürmeyi alışkanlık haline getirin. Dudaklarınıza da, çatlama ve kuruma riskine karşı hem nemlendirici ve hem de soğuktan koruyan özelliğe sahip bir koruyucu sürün. Kısaca, spor yaparken cildinizi ihmal etmeyin.

Enerjinizi artırmak için

Tüm gün enerjinizi snowboard için harcadığınızı düşünün. Evet, insan tüm şehri ayakları altına alan ve hakimiyet duygusunu uyandıran zirvedeki manzarayı gördükten sonra hiç mola vermek istemiyor. İşte bu noktada güçlü bir beslenme programıyla güne başlamanız gerekiyor. Güne zinde başlamak için sabah kahvaltısının güçlü dörtlüsü; bal, yağ, peynir ve yumurta. Öğle yemeğinde ise vücudunuzun protein ihtiyacınızı karşılamanız gerekiyor. Akşam ise sıcak bir çorba, bir tabak sebze yemeği ve makarna gün içinde kaybettiğiniz enerjiyi tekrar kazanmanıza yardımcı oluyor.

Kıyafet seçerken…

Snowboard'da hareket özgürlüğünüzü kısıtlamayan rahat kıyafetler giymeniz gerekiyor. Bol pantolanlar, tulumların üzerine mont ya da anorak giyebilirsiniz. Bu spora yeni başlandığında düşüşler çok yaşandığından, kıyafetlerin su geçirmeyen özellikte olmasına dikat edin.

NEDEN SARIKAMIŞ?
*Sarıkamış Cıbıltepe Kayak Merkezi'nin Turizm Bakanlığı tarafından onaylı. Toplam 7 adet pisti bulunuyor. Milli sporculara, profesyonellere, amatörlere, safari kayağına, eğitime uygun pistlerin yanı sıra snowboard için özel bir pist bulunuyor. Bu pistlerde 22 tane kayak ve snowboard eğitimcisi ders veriyor.

*Sarıkamış snowboard pistinin eğimi 35 derece, 45 m genişliğinde ve 2 km uzunluğunda. Snowboard, özel akrobasi hareketlerini içeren bir kış sporu olduğundan pistin geniş ve tümsekli bir alan olması gerekiyor. Kayak ile snowboard aynı pistte yapıldığında riskler artıyor. Çünkü her iki sporun rotasyonu birbirinden farklı.

*2 etaptan oluşan pistte taşıma, telesiyej sistemiyle gerçekleştiriliyor. Uluslararası Kayak Federasyonu tarafından onaylı olan Cıbıltepe Kayak Merkezi, güvenlik önlemleri açısından da oldukça etkin. Yaşanabilecek olası kazalara karşı bir sağlık ekibi bulunuyor ve iletişimi de telsizler aracılığıyla sağlıyorlar.

*Sarıkamış'ta 120 gün hatta 150 gün kayak yapabiliyorsunuz. Uzun süre kar pistten kalkmıyor. 20 Aralık'ta açılan sezon, 20 Mart'a kadar devam ediyor. Hava sıcaklığı ise ortalama
-4 / -7 derece arasında değişiyor.

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here