Ana Sayfa Fitness Yeni bağımlılık: Bigorexia

Yeni bağımlılık: Bigorexia

iStock 000025721068 Full

Toplumların en büyük sorunu hareketsizlik. Ancak spor yapmayı ve kaslı bir görünüme sahip olmayı takıntı seviyesine taşımak da bir başka soruna neden olabiliyor; spor yapma bağımlılığı yani Bigorexia. Sodexo’nun “İyi Yaşa” programı kapsamında bilgilendirmelerde bulunan Klinik Pilates Eğitmeni Ayça Kaşıkçı, “Kaslı bir yapıya sahip olmasına rağmen bunun yeterli olmadığına inananlar, uzmanların onaylamadığı farklı birçok yönteme başvurabilirler. Bigoreksik kişiler hipertansiyon, kalp ritim bozukluğu, kalp kası hastalıkları, osteoporoz, kemiklerde çabuk kırılma, sindirim bozukluğu rahatsızlıkları, kadınlarda düzensiz adet kesilmeleri ve anemi gibi önemli sağlık problemleriyle karşılaşabilirler” diye uyarıyor. Dozunda yapılmayan sporun bedenin daha hızlı yıpranmasına neden olacağını vurgulayan Kaşıkçı, “Kasların, eklemlerin ve hormonların gereğinden fazla çalışması bedenin daha hızlı yıpranmasına, yaşlanmasına ve sakatlanmasına neden oluyor. Kişinin, yaşına, vücut tipine ve beslenmesine göre hazırlanmış, haftaya yayılmış, dengeli ve düzenli bir spor yapma alışkanlığı edinmesi gerekiyor” diyor. 

Salgılanan hormonlar bağımlılık yaratıyor 
Sporun ardından vücutta serotonin, endorfin ve testosteron hormonları salgılanıyor. Ayça Kaşıkçı, hormonların gereğinden fazla salgılanması iyi gibi görünse de, uzun dönemde vücuda ciddi zararlar verdiğini belirtiyor ve ekliyor: “Spor bağımlısı kişiler vücudun ürettiği bu hormonlara alışarak bağımlı hale gelir ve sürekli bu hormon düzeyini vücutta tutmak ister. Salgılanan hormonun daha çok ve daha düzenli sağlanmasına ihtiyaç duyar. Bu da kişinin sürekli artan düzeyde spor yapmasına ve tatminsizliğe yol açar.” 

1000 adım
Doç. Dr. Defne Kaya ideal yürüyüş temposunun 10 dakikada bin adım olduğunu vurguluyor ve “İlk başlarda günde 3 bin ile 4 bin adım atın ve zamanla 10 bin adıma ulaşın. Haftada beş gün, günde 10 bin adım atarak sağlığınızı koruyun” diyor. 

15 DAKİKADA BEYNİ VE BACAKLARI GÜÇLENDİRİN 
Hiç kardiyo antrenmanlarından sonra zihninizin daha berrak, düşüncelerinizin daha net olduğunu hissettiniz mi? Bu sizin hayal ettiğiniz bir şey değil, gerçekten öyle. Boston Medical Center’da yapılan araştırma daha sağlıklı kalp ve solunum sistemine sahip kişilerin hafıza ve bilişsel testlerde daha başarılı olduğunu ortaya koymuş. Uzmanlar bunu beyne giden kan akışının artmasına ve kanın daha iyi oksijenlenmesine bağlıyor. Sadece 15 dakikanızı ayırarak yapabileceğiniz bu yürüyüşle beyin gücünüzü hemen şimdi artırabilirsiniz.

ZAMAN AKTİVİTE 

0:00-2:00 Normal tempoda yürüyün 

2:00-3:00 Hızınızı artırarak tempolu yürüyün 

3:00-4:00 Yürümeyi bırakın ve squat yapın 

4:00-5:00 Tempolu yürüyün 

5:00-6:00 Durun ve yürüyerek lunge yapın 

6:00-7:00 Tempolu yürüyün 

7:00-14:00 Şimdiye kadar yaptıklarınızı bir kez daha tekrarlayın 

14:00-15:00 Rahat tempoda yürüyerek soğuyun 

Formsanté 2015 – Kasım sayısı

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here