Yüksek su oranına sahip 8 besin!

Gün içinde mutlaka tüketilmesi gereken su miktarının yanı sıra lezzetli, sağlıklı ve su oranı yüksek sebze ve meyvelerle vücudunuzun susuz kalmasını engelleyin!

Yazı: Elif Gürsoy

Kişisel yaşam koşulları, aktiviteler, metabolik etkiler ve kiloya bağlı olarak aslında herkesin tüketmesi gereken su miktarı farklı. Uzmanlar, her ne kadar gün içinde içilmesi gereken ideal su miktarının ortalama 2,5 litre olması gerektiğini söylese de kimilerimiz en başta saydığımız maddelere göre bundan daha fazlasına ihtiyaç duyabiliyor. Kimilerimiz içinse yaklaşık 2,5 litre yeterli olabiliyor. Vücudumuzun yüzde 80’lik kısmının su ihtiyacını içeceklerden giderebildiğimizi hatırlatarak, geri kalan 20’lik kısmın sağlıklı besinlerdeki su oranından geldiğinin altını çizelim. Antioksidan, vitamin, lif ve elektrolitlerle dolu doğal besinler de vücuttaki su miktarının dengelenmesine yardımcı oluyor. Peki bu besinler hangileri? Haydi inceleyelim…


Salatalık
Su oranı: %95
İçeriğinde bol miktarda C, K ve B vitamini bulunduran salatalık, taze kokusu ve iç açan tadı ile dört mevsimin yıldızlarından sayılabilir. Güneşe sık maruz kalınması durumunda bile düzenli tüketildiğinde vücudun dehidre olmasını etkili şekilde engelleyebiliyor. Bakır, potasyum ve manganezden zengin salatalığın yüksek tarım ilacı kalıntılara sahip olabileceğinin altını çizerek, organik olanlarını tercih etmenizi öneririz. Salatalığı tüketme alternatifleriniz ise bir hayli fazla. Tek başına, suyun içinde, salatanızda, çorbanızda ya da yoğurtla birlikte… Sağlıklı tariflerinize kolaylıkla dahil edebileceğiniz salatalık vücudunuzdaki su oranını dengeleyerek, ödem ve şişkinlikten kurtulmanızı da sağlıyor.


Karpuz
Su oranı: %90
Yaz meyvelerinin favorilerinden karpuz, özellikle sıcak havada vücutta oluşan su kaybını önleyen en güçlü meyvelerden biri. Yapılan bir araştırmada, karpuzun içeriğindeki doğal şeker, lif ve minerallerin su ihtiyacını en iyi şekilde karşıladığı görülüyor. İster dilimleyip yiyin ister yaz salatanızın içine küp küp doğrayıp ekleyin. Tabii ki yanına klasik bir yaz öğünü tarifi olmasını sağlayacak beyaz peyniri de eklemeyi unutmayın. Özellikle yaz sıcağı nedeniyle kapanan iştahları yerine getirme özelliğine sahip karpuz, marulla bir araya geldiğinde de su etkisini iki katına çıkartabiliyor. Karpuzun suyunu çıkartıp bir de öyle tüketmek isterseniz, ona da kabul!


Ispanak
Su oranı: %92
Koyu yapraklı yeşilliklerin baştacı olarak bilinen ıspanak, bol malzemeli ve besleyici salataların da olmazsa olmazlarından. Birkaç yaprak ıspanak ile günlük A vitamini ihtiyacının yarısından fazlasını karşılamış olursunuz. C vitamini, demir ve protein gibi özelliklerini de unutmamak gerek. Temel Reis haklıymış!


Şeftali
Su oranı: %88
Şeftali başlığını atınca, ağzımız sulanmadı değil… Temel vitamin ve minerallerin birçoğuna sahip olan şeftali, bu özelliğiyle sinir sistemini iyileştiriyor. Bağırsak ve böbrek rahatsızlıklarına iyi geliyor. Akciğer, kolon ve meme kanserinden koruyarak, vücut direncini de arttırıyor.


Dolmalık biber
Su oranı: %90
Düşük kalorisiyle dikkat çeken ve bir diğer adıyla bilinen tatlı biberler, yüksek su oranının yanı sıra antioksidan etkisiyle sağlıklı besinler listesindeki yerini koruyor. Antioksidan, vitamin ve mineral içeriğiyle bağışıklığı güçlendirdiği gibi sindirim sistemine de olumlu etkilerde bulunuyor. Kan akışını dengeliyor, sinir sistemini iyileştiriyor.


Domates
Su oranı: %94
Domates deyince sizin de aklınıza hemen likopen geliyor, değil mi? Evet, bizim de öyle… Kendisine rengini veren ve bir antioksidan türü olan likopen, sıradan bir renklendiriciden fazlası. Çünkü kanser ve kalp rahatsızlıklarının en büyük silahlarından. Üstelik cilt üzerinde de birçok olumlu etkisi var. Likopenin yanı sıra beta karoten, folik asit, potasyum, C ve E vitaminlerinden zengin domates, vücudun yağ yakma kapasitesini yüzde 30’un üzerinde hızlandırdığı belirtilen karnitinin oluşumuna da destek oluyor.


Ananas
Su oranı: %85
Vücudun su dengesini koruyabilmesinin yanı sıra zengin besin değerleri ve doğal şeker kaynağı olmasıyla dikkat çekiyor. Ananas, kanser hücreleriyle savaşan bromelain enzimini de bünyesinde bulunduruyor. Düzenli tüketilmesi halinde kanser hücrelerinin oluşumunu engelliyor. Kalın kabuğu sayesinde tarımsal ilaçlardan kolay kolay etkilenmiyor. Genellikle tek başına tüketilen ananası tuzlu yemeklerin içinde değerlendirerek tatlı-ekşi bir tat yakalayabileceğinizi söylemiş olalım. Taze sıkım sebze-meyve suları ile salatanızın içinde de bu meyveye rahatlıkla yer verebilirsiniz.


Ahududu
Su oranı: %87
Benzeri diğer kırmızı meyvelere oranla daha fazla lif oranına sahip olan ahududu, toksin maddeleri dışarı atarak kanı yenileme gücüne sahip. Üstelik kansızlığın en doğal çarelerinden… Bağışıklık sistemini güçlendiriyor ve antosiyanin insülin salınımını arttırarak kan şekerinin düşmesine de yardım ediyor.

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here