Ana Sayfa Sağlık Yüksek tansiyonla yüzleşme zamanı! Bildikleriniz ne kadar doğru test edin

Yüksek tansiyonla yüzleşme zamanı! Bildikleriniz ne kadar doğru test edin

Yaşamımızı etkileyen sağlık sorunlarının başında gelen yüksek kan basıncı ya da halk arasındaki tabiriyle yüksek tansiyonun ihmal edilmemesi gerekiyor. Yalnızca kalp-damar sorunlarını değil, başta böbrek olmak üzere birçok organı da ilgilendiren bu rahatsızlık çoğu zaman sessizce ilerleyip, hastaların yaşam kalitesini olumsuz etkileyebiliyor. Ancak bu problem toplumda çok fazla bilinmiyor. Siz de bilgilerinizden emin değilseniz, gelin birlikte test edelim…

 1- Yüksek tansiyonunuz varsa egzersiz yapmamalısınız.

• Doğru

• Yanlış

2- Yüksek tansiyona stres yol açıyor.

• Doğru

• Yanlış

3- Tansiyonunuzun yükseldiğini anlayabilirsiniz.

• Doğru

• Yanlış

4- Küçük tansiyonun yüksek olması önemli!

• Doğru

• Yanlış

5- Eğer yüksek tansiyon hastasıysanız, ilaç kullanmanız gerekiyor.

• Doğru

• Yanlış

6- Yüksek tansiyon böbrek hastalıklarına neden oluyor.

• Doğru

• Yanlış

7- Sodyum alımını kesmenin en iyi yolu sofradan tuzu kaldırmak.

• Doğru

• Yanlış

8- Meditasyon yapmak kan basıncını düşürmeye yardımcı olabilir.

• Doğru

• Yanlış

CEVAPLAR

1- YANLIŞ

Düzenli egzersiz yapmak, tansiyonu düşürmeye yardımcı oluyor. Bu, kalbinizi güçlendirip, stres seviyenizi azaltmayı ve sağlıklı bir kiloda kalmanızı sağlıyor. Ancak yüksek tansiyon hastalarının ne tür ve ne kadar süre egzersiz yapması gerektiğini bir doktora danışması gerekiyor.

Haftada beş gün, 30 dakika tempolu yürüyüş yapmak iyi bir alışkanlık. Hatta günlük 10 dakikayla da başlayabilirsiniz. Peki temponuz nasıl olmalı? Aynı anda hem yürüyüp hem de şarkı söylemek için biraz daha çalışmanız gerekiyor. Fakat hem yürüyüp hem de konuşabiliyorsanız, bu iyi bir temponuz olduğunu gösteriyor.

2- YANLIŞ

Stres altındayken kan basıncınız yükselebiliyor. Fakat tek başına stres uzun dönemli yüksek tansiyon sorunlarına yol açmıyor. Tabii ki sürekli stres altındaysanız bu sağlığınızı etkileyebiliyor.

Sigara içmek, alkol tüketmek, obez olmak ve yetersiz fiziksel aktivite yüksek tansiyon riskini artırıyor. Öte yandan ailenizde yüksek tansiyon öyküsü varsa, bu sizde de aynı rahatsızlığın görülme riskini yükseltiyor. Kan basıncı yaşa bağlı olarak da artıyor.

3- YANLIŞ

Yıllarca yüksek tansiyonunuz olduğunu bilmeden yaşayabilirsiniz. Örneğin her beş Amerikalı’dan biri de tansiyon sorunu olduğunu bilmeden yaşıyor. Siz kendinizi iyi hissetseniz de yüksek tansiyon kalp ve diğer organlara zarar verebiliyor. Bu yüzden düzenli olarak, yılda bir kez bir uzman tarafından muayene olmak gerekiyor.

4- YANLIŞ

Sağlıklı bir insanın kan basıncı seviyesinin 120/80 olması öngörülüyor. Eğer büyük tansiyonunuz 120-139, küçük tansiyonunuz ise 80-89 arasında ise prehipertansiyon açısından risk taşıyor olabilirsiniz. Bunu önlemek içinse gereken önlemleri alabilirsiniz. Ancak büyük tansiyon 140 veya üzerinde, küçük de 90 veya üzerinde ise yüksek tansiyon hastası olabilirsiniz, ki bu değerler sağlık riskinizi daha da artırıyor.

5- YANLIŞ

Kan basıncındaki küçük yükselmeleri önlemenin ilk adımı yaşam tarzı değişikliğine gitmek. Eğer egzersiz yapıp, sağlıklı beslenip, kilo verir, bunun yanında sigarayı bırakıp, alkol ve tuz tüketimini sınırlarsanız ilaç tedavisine de gerek kalmayabiliyor.

Eğer bu önlemler işe yaramazsa devreye büyük olasılıkla ilaç tedavisi giriyor. İlaç kan basıncı seviyelerini normale döndürüyor ama sorun bu şekilde aşılmıyor. Felç geçirmek ya da diğer ciddi sağlık sorunları yaşama riskini en aza indirmek için sağlıklı yaşam alışkanlıklarını sürdürmek gerekiyor.

6- DOĞRU

Böbrek yetmezliğinin en önemli ikinci nedeni yüksek tansiyon! Bu sorun böbreklerin aşırı çalışıp, daha sonra da işlevini yerine getirememesine neden oluyor. Böylece tansiyon yükseliyor. Uzmanlar kronik böbrek yetmezliği hastalarına tansiyonlarını 130/80 seviyesinde tutabilmek için yaşam tarzı değişikliği ve düzenli ilaç tedavisi öneriyor.

7- YANLIŞ

İşlenmiş gıdalarda muhtemelen yüksek oranda tuz bulunuyor. Ancak bu oran işlenmiş gıdaların tadının tuzlu olmasını gerektirmiyor. Örneğin bazı ekmekler, çorbalar ve dondurulmuş pizzaların sodyum oranı yüksek oluyor. Siz iyisi mi aldığınız ürünlerin etiketlerini okuyun. Yiyeceklerin sodyum oranlarını gördüğünüzde şok olabilirsiniz. Eğer kan basıncınız normalin üzerindeyse, bu kişi başı günlük 1500 mg olması gereken sodyum miktarını aştığınızı gösteriyor. Bu da günde bir çay kaşığından az tuza karşılık geliyor.

8- DOĞRU

Yapılan çalışmalar, meditasyon yapmanın kan basıncını düşürmeye yardımcı olduğunu gösteriyor. Bu yöntemde zihni rahatlatmak için bir ses veya kelime üzerinde duruluyor. Yine de tedavide ilaç kullanmak daha etkili bir yöntem. Yüksek tansiyon hastaları, ilaç tedavisini meditasyon ile destekleyebiliyor.

Ancak unutmayın ki yoga, meditasyon ya da benzeri uygulamaların hiçbirinin tek başına uzun dönemde kan basıncını düşürmeye yönelik bir etkisi olduğu belirtilmiyor. Bu yöntemler yalnızca stresle mücadele etmenize ve sakinleşmenize yardımcı oluyor.

DEĞERLENDİRME

6-8 DOĞRU

Aferin! Bu yüksek puanlar, daha düşük tansiyon değerleri için doğru iyi bir adım attığınızı gösteriyor.

3-5 DOĞRU

Sonuç kötü değil ama puanınızı yükselterek riskinizi kontrol altında tutabilirsiniz.

1-2 DOĞRU

Daha iyisini yapabilirsiniz. Yüksek tansiyon hakkında daha fazla bilgi sahibi olduktan sonra testi yeniden çözün. Puanınızı yükseltmek, tansiyonunuzu düşürmeye yardımcı olabilir.

Formsanté – 2015 Temmuz sayısı

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here