✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale

Beslenme ve Diyet Bölümü Uz. Dyt. Gözde Akın


Ana Sayfa Beslenme & Diyet Protein hangi gıdalarda var? İşte protein içeren 14 besin

Protein hangi gıdalarda var? İşte protein içeren 14 besin

Sağlıklı bir beden için, vücudun belirli yapı taşlarına gereksinimi vardır. Vitamin, kalsiyum, mineral ve sudan sonra en çok miktarda bulunan protein sayesinde, vücut daha dinç ve sağlıklı olacaktır. Peki, protein içeren besinler nelerdir? Memorial Ataşehir Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü Uz. Dyt. Gözde Akın protein yönünden zengin 14 besini ve proteinin faydalarını yazdı…

NEDEN GEREKLİ? *

Vücutta sudan sonra en çok bulunan madde proteindir. İnsan vücudundaki gelişimlerin yerinde ve sağlıklı olabilmesi için, gün içinde belirli bir miktarda protein alınması gerekmektedir.

Proteinler vücutta hemen her metabolizma olayında kullanıldığı gibi açlık tokluk mekanizmasında da oldukça önemlidir. Hayvansal veya bitkisel olmaları fark etmeksizin proteinin her türlüsü tokluk hissini uzatmaktadır.

Proteinin, sindirim süresi ve gastrik boşalmasının daha uzun olması midede daha uzun kalmasını sağlamakta ve tokluk hissinin oluşmasına zemin hazırlamaktadır. Bitkisel ve hayvansal proteinlerin birlikteliği ise bu duyguyu daha da derinleştirmektedir.

Vücudun ihtiyacı olan protein doğru besinler ve içecekler sayesinde alınabilir. Tok kalma süresini uzatmak için günlük beslenme düzenine daha fazla protein eklemenin yolu bulunmalıdır.

PROTEİN İÇEREN BESİNLER NELERDİR? *

KIRMIZI ET *

Herhangi bir kalp hastalığının olmadığı ve kolesterol seviyelerinin normal olduğu durumlarda değerlendirebilecek iyi protein, B12 ve demir kaynağıdır.

BEYAZ ET *

Kırmızı ete göre daha ekonomik ve daha az yağlıdır ayrıca içerdiği niasin vitamini ile kötü kolesterolü düşürürken iyi olanı artırabilir.

BALIK *

Kırmızı ete kıyasla düşük yağlı bir protein kaynağıdır. Balığı mevsiminde ve uygun pişirme şekliyle hazırlayıp tüketmekte fayda var. Izgara, fırın, tavada veya çorba gibi pişirilebilir. Una bulanıp kızartılan balıklarda kanserojen olan HMF (hidroksimetilfurfural) oluşur.

BAKLAGİLLER *

Fasulye ve nohut gibi baklagillerin 100 gramında yaklaşık olarak 16 gram, mercimeğin 100 gramında ise 9 gram protein bulunur. Bitkisel bazlı proteinlerde baklagiller en önemli besinler arasındadır.

YUMURTA *

1 büyük yumurtada yaklaşık 7 gr protein bulunur. Ve vücut bunu sindirirken neredeyse her bir zerresini kullanır yani biyo yararlılığı en yüksek protein kaynağı yumurtadır. Bu nedenle sporcuların vazgeçilmezleri arasındadır.

protein içeren

SÜT VE SÜT ÜRÜNLERİ *

Hayvansal besin kaynağı olan süt ve sütten yapılan peynir, yoğurt, kefir, ayran iyi bir protein kaynağıdır. Ancak sütün yağı arttıkça artan kalorileri unutmamalı kilo kontrolünde porsiyonlara dikkat edilmelidir.

BADEM *

1 porsiyonda (25gr = 10-12 adet) 5gr yakın protein bulunan aslen yağ kaynağıdır. Sağlıklı beslenme planında salatalara veya ara öğünlere eklenebilir.

KABAK ÇEKİRDEĞİ *

Özellikle tuzsuz ve kavrulmamış olanı hem yağ hem enerji bakımından daha masumken 100 gr.’da25 gr. protein içeren kuvvetli bir bitkisel protein kaynağıdır.

KİNOA *

Biraz pahalı bir seçenek olmakla beraber, ara sıra da olsa mutlaka tüketilmesi gereken müthiş bir besindir. Aynı zamanda glutensiz bir yiyecek olan kinoa salatalarda rahatlıkla kullanılabilir.

SOYA SÜTÜ *

Sağlıklı bir vegan diyetin vazgeçilmez ürünüdür. Bir bardak soya sütüyle 8 gram protein alınabilir. Bu besin hakkında kansere yol açtığı gibi söylentiler olsa da, bir protein kaynağı olan etin aksine, soya sütünün kanseri önlediğine dair çalışmalar bulunmaktadır. Soya sütü tüketirken tek dikkat edilmesi gereken organik olması (dünyada soyaların %90 a yakını gdo içeriyor) ve şekerlendirilmemiş olanlarının tercih edilmesidir.

TOFU *

Soyadan yapılan bir peynirdir ve tamamen bitkiseldir. Veganlar için iyi bir protein seçeneğidir. Evde güvenilir soya ile yapılması mümkündür veya güvenilir markaları tercih edilebilir.

KUŞKONMAZ *

4-6 sap kuşkonmazın içinde 4 gram protein bulunmaktadır. Folik asit ve diğer b vitaminleri açısından da çok zengin bir besin olan kuşkonmaz günlük beslenmede tercih edilebilecek protein kaynakları arasındadır.

FISTIK EZMESİ *

Kahvaltıların mutlu sonla biten ödülü fıstık ezmesi de harika bir protein kaynağıdır. Fıstık ezmesinin 2 yemek kaşığıyla 8 gram protein alınabilir. Yağ içeriğinin çok yüksek olduğu unutulmamalıdır.

TAHİN *

Pekmezle yaşadığı aşk bir yana tek başına da oldukça başarılı bir protein kaynağıdır. 1 yemek kaşığı tahinde 3 gr. protein vardır. Salatalarda zeytinyağına alternatif olarak arada eklenebilir.

EĞER VEGANSANIZ…

Eğer vegan bireyseniz bu listedeki kırmızı-beyaz et, süt ürünleri ve yumurta dışındaki her bir besin sizin için çok kıymetli demektir. Vegan bireylerde protein açığını kapatmak disiplinli ve bilgi gerektiren bir beslenme alışkanlığı gerektirir. Bu nedenle beslenme uzmanına danışabilir, rutin kontrollerle vücudunuzda varsa eksiklikleri erkenden bilerek doktor kontrolünde besin desteği kullanmanız gerebilir.

İLGİLİ İÇERİKLER

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here