Ana Sayfa Haber Ayranın faydaları nelerdir? Ayran içmek için 6 sebep

Ayranın faydaları nelerdir? Ayran içmek için 6 sebep

Ayranın faydaları nelerdir? Bu makalede bu soruya yanıt aradık. Hem yazın hem de kışın çokça tercih edilen ayranın sayısız faydası bulunuyor. Peki, ayranda bulunan vitaminler neler? Ayran hangi hastalıklara iyi gelir? Diyetisyen Perihan Kılıç konu hakkında detaylı bilgi verdi. İşte ayran için 6 sebep:

İnek sütünde yaklaşık olarak %4,7 oranında laktoz ve az miktarlarda glikoz ve galaktoz bulunur. Yoğurdun kültür bakterilerinin metabolik faaliyeti sonucu laktozun bir bölümü hidrolize olarak önce glikoz ve galaktoza daha sonra laktik aside parçalanır. Bu parçalanma hem sindirimi kolaylaştırmakta hem de laktoz intöleransı bulunan bireylerde yoğurt ve benzeri fermente süt ürünlerinin rahatlıkla tüketilmesini sağlamaktadır. Yoğurdun sağlık üzerine etkilerini üzerine yapılan çalışmaların artmasına paralel olarak, tüm dünyada yoğurt üretim ve tüketimi yaygınlaşmıştır.

ayran

AYRANIN FAYDALARI NELERDİR? *

Peki, ayranın faydaları nelerdir? Ayran, yapısında kaliteli protein, karbonhidrat ve lipid bulunan, kuru madde içeriği yüksek, ayrıca; kalsiyum, fosfor ve B vitaminleri bakımından da oldukça zengin bir süt ürünüdür. Beslenmede önemli bir yere sahip olan ayran fonksiyonel bir gıda olarak değerlendirilmektedir. Yapılan çalışmalarda ayran tüketiminin artışıyla kan-lipid profilinin iyileştiği bildirilmiştir. Bunun yanında ayranın diyabet yönetimi, ishal tedavisi, kilo yönetimi, bağırsak mikroplarını azaltıcı etkileri de çalışmalarla desteklenmiştir. Ayranın bazı yararları şöyle listelenebilir:

  • Sıvı-elektrolit dengesine etkisi
  • Sindirime etkisi
  • Kemik sağlığına etkisi
  • Kilo vereye etkisi
  • Kan basıncına etkisi
  • Ruhumuza etkisi

SIVI-ELEKTROLİT DENGESİNE ETKİSİ *

Su, oksijenden sonra gelen en önemli yaşamsal ögedir. Su kaybı sportif performansı etkilemesiyle birlikte yaşamsal önem taşır. Özellikle sıcak havalarda ve açık alanda yapılan egzersizlerde sıvı tüketimi sağlığı daha çok etkiler. Kadınlar ve erkekler her bir kalori için 1 ml suya ihtiyaçları vardır. Bu nedenle kadınlar 2000 kalori için ortalama 2 litre, erkekler 2500-3000 kalori için 2.5-3 lt su içmeleri gerekir. Egzersiz öncesi, sırası ve sonrasında yeterli miktarda sıvı tüketilmelidir. Egzersizden önceki 24 saat içinde bol miktarda sıvı tüketin. Egzersiz başlangıcında ve sonrasında 15-20 dakika aralarla, 150-350 ml sıvı tüketimi ile vücuttaki sıvı dengesi korunmuş olur. Aynı zamanda terle birlikte sodyum, potasyum, kalsiyum, magnezyum ve klorür kaybı olur. Magnezyum ATP üretimi kas ve yapımında, potasyum ise kas kasılmasında rol oynar. Egzersiz sonrası ter ve idrar ile atılan sıvı ve mineral kaybı için maden suyu ve ayran tercih edebilirsiniz.

SİNDİRİME ETKİSİ *

Laktoz intoleransı nedeniyle, süt tüketiminin azaldığı görülmektedir. Fonksiyonel bir gıda olarak değerlendirilen yoğurdun, besleyici değerinin yüksek, bağışıklık sistemini güçlendirmesi, birçok hastalık riskini azaltması, laktoz intoleransı olan kişilerde herhangi bir yan etki yapmadan tüketilmesi ve tüketim oranının yüksek olması sebebiyle yoğurt ve aytanın beslenmede önemli bir yere sahiptir.

KEMİK SAĞLIĞINA ETKİSİ *

Ayranın kalsiyum içeriği sayesinde güneşle alınan D vitamini ile kemik gelişiminde etkilidir.

KİLO VERMEYE ETKİSİ *

Ayran, düşük glisemik indeksli olduğu için yavaş emilir. Böylece kan şekeri dengesini düzenler. Tokluk süresini uzatır. Ana veya ara öğünlerinizde süt, yoğurt, ayran, kefir gibi süt ürünleri yemeye özen gösterin. Kalsiyum yemeklerle alınan yağın sindirime uğramadan atılmasına yardımcı olur.

KAN BASINCINA ETKİSİ *

Diyabet, kanser ve kalp hastalığı gibi birçok sağlık sorununda olduğu gibi, kan basıncının kontrolünde de besinler güçlü bir etkendir. Doğru besinler kan basıncının düşmesine yardım edebilir. Kalp hastalığı riskini düşürebilir ve aynı zamanda sağlıklı ve lezzetli yaşam stilini destekleyebilir. Son araştırmalara göre, probiyotik açısından zengin olan yoğurt kan basıncının düzenlenmesine yardımcı oluyor. Araştırma düzenli ve uzun süreli tüketimde yoğurdun içinde bulunan iyi huylu bağırsak bakterilerinin kan basıncına olumlu etki yarattığını gösteriyor.

AYRAN TÜKETİMİNİN RUHUMUZA ETKİSİ *

Yaşamın devam edebilmesi için oksijenden sonra ihtiyaç duyulan madde sudur. Susuz ancak birkaç gün yaşanabilir. Bir yetişkinin ortalama vücut ağırlığının %55-75’i sudan oluşur. Vücut ağırlığının %10 undan fazla sıvı kaybı halsizliğe sebep olur. Bunun sonucunda da yaşam kalitesi düşer, yorgunluk, baş ağrısı ve konsantrasyon bozukluğu oluşabilir. Bunlar da depresyona neden olabilir. Bu nedenle yeterli miktarda su tüketimi fiziksel ve ruhsal sağlımız için oldukça önemlidir. Ayran da sıvı ihtiyacımızı karşılamaya yardımcı olur.

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here