Kilo vermeye yardımcı turp

iStock 000026871317 Full

Ülkemizde çok yetiştirilen, pazarlarda gözlerimize renk cümbüşü getiren turpa sofralarımızda yeteri kadar yer açmıyoruz. İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Ayça Kaya, özellikle zayıflamaya çalışırken bize çok faydası olacak turpla ilgili bilgiler veriyor: Turp katı sebzelerden biri, kişiye çiğneme duygusunu tatmin etme açısından çok faydası oluyor. Canınız bir şeyler atıştırmak istediğinde turpu dilimleyip, az tuz ve bol limonla birlikte tüketebilirsiniz, “çok yedim” duygusu oluşturmaya birebir. Turpun kan şekerini yükseltme ölçeği olan glisemik indeksi düşük. Kan şekerinizde oynama yapmayacağı için sizi daha uzun süre tok tutuyor. Lif oranı yüksek bir sebze olan turp, midede ve bağırsaklarda çözülüp tokluk hissini pekiştiriyor. Sülfürlü bileşikler açısından zengin, karaciğer ve safra dostu, kansere karşı koruyucu. İlaç gibi besinlerden biri olan turp, fitosterol bakımından zengin olduğu için kolesterolü dengeleyici etki gösteriyor. Potasyum açısından zengin olduğu için tansiyonu dengeliyor. Kalp koruyucu etki gösteriyor. Çok iyi bir C vitamini kaynağı olduğu için bağışıklık sisteminizi korumak ve grip olmamak için her gün küçük bir kase yemeye özen gösterin. Ülkemizde guatrın en büyük nedeni iyot eksikliği. Turp, iyot açısından zengin olduğu için tiroit hastalıklarından koruyor. Folik asit açısından zengin olduğu için hücrelerimizin DNA ve RNA onarımını sağlıyor. Yaşlanmayı önlüyor. 

Tatlı krizini tarçınla bastırın
Özel Bayındır Kavaklıdere Hastanesi’nden Diyetisyen Esra Örün İncekara, “Gün içinde tatlı krizleri yaşıyor, saldırırcasına yiyor ve akabinde yine uyku hali çöküyorsa glisemik indeksi düşük gıdalardan oluşan bir ara öğünü ihmal etmeyin” diyor. Örneğin yağsız süt veya yoğurtla birlikte lif oranı yüksek bir meyveyi karıştırabilir, yanında biraz da tarçın kullanarak kan şekerinizi dengede tutabilirsiniz. 

Enerji içeceklerini tüketirken dikkat
Gün içinde daha uzun süre uyanık kalmak ve dikkati artırmak için birçok kişi belirli miktarlarda kafein alıyor. Memorial Ankara Hastanesi Kardiyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Ali Oto, “Bir bardak çay ya da kahve kişiye ciddi bir zarar vermezken, ölçü kaçırıldığında çarpıntı görülebiliyor” uyarısında bulunuyor ve ekliyor: “Çay ve kahvenin içindeki kafein miktarı çok fazla değil. Enerji içeceklerinde ise çok yüksek oranda kafein bulunuyor. Bu içecekler daha uzun süre uyanık kalmayı sağlarken, kalpte ritim bozukluklarının ortaya çıkmasına da neden oluyor. Tüketilen içeceğin içindeki kafein miktarı artıkça, kalpteki ritim bozukluklarının şiddeti de artıyor.” 

Yaşlanmaya karşı limonlu su
C vitamini yönünden zengin bir meyve olan limon; vitamin, mineral ve fitokimyasal adı verilen bileşikleri bol miktarda içeriyor. Medicana Konya Hastanesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Mine Bilge, “Limon, magnezyum ve bakır yönünden zengin bir besin. Limon tüketiminin kan damarlarını genişletici etkisiyle kan akımı hızlanıyor. Bu da kalp-damar sağlığı açısından olumlu bir etki yaratıyor” diye anlatıyor. Uzm. Dyt. Bilge, limonun aynı zamanda yaşlanmaya karşı etkisinin de büyük olduğunu belirtiyor. İçeriğindeki sitrik asit nedeniyle enzim aktivitesini artırıp, karaciğeri temizleyerek, toksik maddelerin atımını hızlandırıyor. Toksik maddelerin vücutta birikmesi ciltte elastikiyet kaybına neden oluyor, kırışıklıkları artırıyor. Amerikan Klinik Beslenme Dergisi’nde yayınlanan bir araştırma, yeterli miktarda C vitamini alan katılımcıların egzersiz sırasında yağ yakımını artırdığını belirtiyor. Araştırmacılar, yeterli miktarda C vitamini alanlarda daha düşük beden kitle indeksi seviyesi görülebildiğini de söylüyor. 

Formsanté 2016 – Mayıs sayısı

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here