Ana Sayfa Sağlık Selenyum; azı karar çoğu zarar

Selenyum; azı karar çoğu zarar

21032014 vitrap1

Son yıllarda sağlıklı bir hayat için gerekli olduğu vurgulanan minerallerden biri de selenyum. Antioksidan özellikleri olduğu, bağışıklık sistemini güçlendirdiği, karaciğer ile tiroid bezinin daha iyi çalışmasını sağladığı ve iyi kolesterolü artırdığı bilinen selenyum en çok ton balığı, karaciğer, kabuklu deniz hayvanları, tavuk eti, ceviz, buğday, soğan, sarımsak ve domateste bulunuyor. Ancak her iyi şey gibi selenyumun da fazlası zarar… 

Diyabet riski var

Prof. Dr. Rasim Küçükusta, günlük selenyum ihtiyacının 50 mg olduğunu, ancak aşırı tüketiminin ise saç dökülmesi, tırnak kırılması, yorgunluk, karaciğer hasarı, bağırsak sorunları, dalak büyümesi ve deri iltihabı gibi birçok rahatsızlığa yol açabileceğini belirtiyor. Johns Hopkins Üniversitesi tarafından yapılan ve yeni yayınlanan bir araştırma da, kanlarında yüksek miktarlarda selenyum olanlarda diyabetin daha fazla görüldüğünü ortaya koyuyor.

 

21032014 vitrap2Yorgunluğu vitaminlerle yenin

Havalar bir açık bir kapalı, bir sıcak bir serin derken farkında olmadan hem bedenimiz hem de ruhumuz etkileniyor. Vücudumuz bu mevsim değişikliğine adapte olmak için bazı hormonları daha fazla salgılamaya başlıyor ve bu süreçte bahar yorgunluğu şikayeti ortaya çıkabiliyor. Bunların üstüne eğer bir de düzensiz beslenen biriyseniz yatağa düşmeniz de mümkün… Öte yandan adet döngüsü nedeniyle demir eksikliğini daha sık yaşayan kadınlarda bahar mevsiminde bu eksikliğe daha fazla rastlanıyor. Uzmanlar bahar yorgunluğu ile savaşta en güçlü silahımızın B, C ve E vitaminleri olduğunu belirtiyor. Düzenli ve sağlıklı beslenen kişiler bu vitaminleri et, balık, yeşil sebze, meyve ve kurubaklagillerden karşılayabiliyor. Ancak düzensiz besleniyorsanız ya da orta yaşın üzerindeyseniz hekiminizden vitamin takviyesi konusunda fikir alabilirsiniz.

 

Vitamin ve mineral deposu; çörek otu

Bu küçücük siyah tohumlarda yok yok; A, B, C vitamini, kalsiyum, sodyum, potasyum, demir, çinko, bakır, magnezyum, selenyum ve fosfor… Günde 2 gramdan fazla kullanılması önerilmeyen çörek otu, bağışıklık sistemini güçlendiriyor, kan şekerini düşürüyor, hazmı kolaylaştırıyor ve idrar söktürüyor. Bir tutam çörek otu ile salatalarınıza tat katmaya ne dersiniz?

 

21032014 vitrap3Lifli gıda tüketeyim derken “çinko”dan olmayın

Kilo vermek amacıyla beslenme uzmanlarının ‘Lifli gıdalar tüketin’ önerilerinde aşırıya kaçıyorsanız çinko eksikliği yaşama riskiniz bulunuyor. Çinko eksikliği yetişkinlerde kendini önce saç ve tırnaklarda zayıflık ile gösteriyor. Fazla miktarda kalsiyum tüketimi de çinkonun emilimini olumsuz yönde etkiliyor. Neyse ki çinko düzenli olarak ve keyifle tüketebileceğimiz gıdalarda bulunuyor. Günlük 15 mg olan çinko ihtiyacınızı karşılama için ay çekirdeği, kabak çekirdeği, ceviz, badem, yumurta, peynir ve süt tüketmeniz gerekiyor. Ama dikkat, çinkonun fazlası ise bağışıklık sistemini olumsuz etkileyebiliyor.

 

Formsanté Dergisi Nisan 2012 sayısı

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here