✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale

Diyetisyen Ceren İşeri


Ana Sayfa Beslenme & Diyet Bağırsak detoksu nedir, nasıl yapılır?

Bağırsak detoksu nedir, nasıl yapılır?

Günümüzde pek çok detoks programı, toksin eliminasyonu sağlamak, kilo vermeyi kolaylaştırmak, sağlığı iyileştirmek gibi vaatlerle sık sık karşımıza çıkıyor. Peki, detoks nedir? Bağırsak detoksu nedir? Bağırsak detoksu sağlık için gerekli midir? Bağırsak detoksu faydaları ve/veya zararları nelerdir? Diyetisyen Ceren İşeri bağırsak detoksu ile ilgili detayları anlattı…

DETOKS PROGRAMLARI

Çevresel faktörlerin de etkisiyle pek çok toksik maddeye maruz kalıyoruz. Detoks programları da, bedenimizi, zarar veren kimyasallardan, ağır metallerden, işlenmiş gıdalardan ve hatta modern hayatın getirdiği tüm kötü alışkanlıklardan koruyan bir yaklaşım olarak karşımıza çıkıyor. Açlık diyetleri, meyve/sebze suları, besin tercihlerinin değiştirilmesi, laksatif veya diüretik kullanımı, vitamin, mineral takviyesi veya arındırıcı besinler gibi pek çok yöntemden bahsedildiğini görüyoruz.

BAĞIRSAK DETOKSU NEDİR? *

Hepimizin bildiği gibi düzenli çalışan bir sindirim sistemi, mutlu hissetmenin ve iyi sağlığın temel bileşenlerindendir. Optimal bağırsak sağlığı için karşımıza çıkan detoks önerileri konusunda dikkatli olmalıyız. Bu konuda elimizdeki bilimsel yayınların sınırlı olduğunu, var olanların çok az kişide yapıldığını ve tam bir sonuç çıkarmak için henüz erken olduğunu akılda tutmalıyız.

SAĞLIKLI BİR BAĞIRSAK İÇİN DETOKS GEREKLİ MİDİR?

Sağlıklı bir bağırsak için doğru tercihler yapmak son derece önemlidir. Sağlıklı bağırsağın püf noktası ise, kısa sürede çok hızlı ağırlık kaybetmeye odaklanmak yerine, uzun vadede bağırsak dostu yeterli ve dengeli beslenme alışkanlıkları kazanmaktır. Adı ister detoks olsun, ister sağlıklı beslenme, yaptığınız seçimlere ve yaşam tarzınıza dikkat etmek, sizi kötü beslenmeye bağlı gelişebilecek pek çok hastalıktan koruyacaktır.

BAĞIRSAK DOSTU TAVSİYELER *

POSA TÜKETİMİNİZİ ARTTIRIN *

Posa, bir karbonhidrat türevidir. Bitki ve hücre duvarının sindirilemeyen kısımlarından oluşur. Fizyolojik etkilerine göre çözünür ve çözünmez posa olarak ikiye ayrılabilir. Baklagiller, bezelye, yulaf, elma, portakal, havuç ve pek çok meyve-sebze, çözünür posa için iyi bir kaynaktır. Kan şekeri ve kan yağlarının dengelenmesinde etkilidir. Tam buğday unu, buğday kepeği, meyve kabukları, karnabahar, taze fasulye gibi pek çok sebze ise çözünmez posa için iyi bir kaynaktır ve bağırsak hareketlerinin düzenlenmesine yardımcıdır. Posa adeta vücudun süpürgesidir ve kabızlık, hemoroid, bağırsak kanserlerinden korur. Çözünür ve çözünmez posayı yeterli miktarda tüketmek için beslenme alışkanlıklarınızı çeşitlendirmeye ve farklı besin gruplarından yiyecekler tüketmeye özen göstermelisiniz.

BİTKİ BAZLI BESLENİN *

Sağlıklı bir beden ve sağlıklı bir bağışıklık sistemi için yeteri kadar protein tüketmenin önemi yadsınamaz. Fakat bağırsak sağlığı için doymuş yağdan zengin hayvansal proteinleri mümkün olduğunca azaltmak, balık ve bitkisel protein tüketimine yer vermek gerekir. Haftada 2 gün balık, 2 gün baklagil tüketmeye gayret edin. Sık tüketilen kırmızı etin veya işlem görmüş hayvansal proteinlerin bağırsak kanseri riskini arttırdığını unutmayın.  

SAĞLIKLI YAĞLARI TERCİH EDİN *

Doymuş yağlardan, işlenmiş gıdalardan, kızartılmış yiyeceklerden uzak durun. Doymamış yağları tercih edin. Omega 3’ten zengin somon, ton, sardalya gibi balıkları tüketin. Günlük beslenmenizde zeytinyağı, avokado ve yağlı tohumlara yer verin fakat porsiyon ölçülerine özen gösterin, sağlıklı vücut ağırlığını koruyun. Obezitenin özellikle erkeklerde bağırsak kanseri için bir risk faktörü olduğunu unutmayın.  

BOL SU İÇİN *

Günlük 6-8 bardak su içmeye ve sudan zengin beslenmeye özen gösterin. Özelikle karpuz, domates, kıvırcık, kereviz gibi sudan zengin sebze ve meyve tüketimini ihmal etmeyin. Özellikle kabızlıktan korunmada yeterli sıvı alımının önemli olduğunu aklınızdan çıkarmayın.

KÖTÜ ALIŞKANLIKLARDAN VAZGEÇİN *

Fazla kahve tüketiminden alkole pek çok alışkanlık sindirim sisteminize zarar verebilir. Alkolü azaltın. İçki içecekseniz, sosyal içici olarak kalmaya gayret edin. Kadınlar için 1 içkiyi, erkekler için iki içkiyi geçmemeye özen gösterin. Sigara içiyorsanız bir an önce bırakın. Sigarayı bırakmak için doktorunuza danışın, alternatif çözüm yolları hakkında bilgi alın. Stresin de bir kötü alışkanlık olduğunu unutmayın ve stresi yönetebilmek için hobilerinize ve düzenli egzersize zaman ayırın. Yemeğinizi hızlı tüketmekten sakının. Sindirimi kolaylaştırmak için her lokmayı 30 kez çiğnemeyi deneyin.

HAREKETE GEÇİN *

Düzenli egzersiz yapmak, kalp sağlığınızı korur, kilo kontrolüne yardımcı olur, kolon kanseri dahil pek çok kanserden sizi korur, bağırsak hareketlerini düzenler. Ne yazık ki özellikle yeni normallere uyum sağlamaya çalıştığımız bu dönemde daha çok oturuyor, ekran karşısında daha fazla zaman geçiriyoruz. Oysa kılavuzlar, günde 30, haftada 150 dakika egzersiz yapmayı öneriyor. Evde veya ofiste, öğle arasında yemeğinizden sonra dışarı çıkın ve 30 dakikada 3000 adım atın. Hatta yürüyüşlerinize ailenizi, arkadaşlarınızı da davet edin, sıkılmadan sosyalleşin! Fiziksel olarak aktif olmanın, düzenli fiziksel aktivitenin yerini tutmayacağını unutmayın.

DAHA ÇOK DİRENÇLİ NİŞASTA TÜKETİN *

Dirençli nişasta, patates, baklagiller, olgunlaşmamış muzda da  bulunan bir  posa türüdür. İnce bağırsaktan emilmez ve uzun süre tokluk hissi verir. Bağırsak florasını güçlendiren, kolon kanseri riskini azaltan iyi bir bağırsak temizleyicidir. Diyabetlilerde kan şekeri ayarını olumlu etkilediğine dair de çalışmalar bulunmaktadır. Bir fonksiyonel gıda olarak ürün yelpazesi giderek genişlemektedir.

PROBİYOTİKLERİ İHMAL ETMEYİN *

Probiyotikler, sindirim sistemimizde bulunan yararlı bakteriler olarak tanımlanabilir. Bağırsak sistemini düzenler, bağışıklığı destekler, kanser riskini azaltır, kilo kontrolüne yardımcı olurlar. Beslenmenize yoğurt, kefir, ayran, tarhana, (tansiyon probleminiz yoksa) turşu gibi doğal probiyotik gıdaları eklemeye özen gösterin. Eğer probiyotik desteği alacaksanız mutlaka bir uzmana danışın. Her probiyotik, her koşula uygun değildir. Örneğin ishal için ayrı, kabızlık için ayrı veya bağışıklık sistemi için ayrı suşlara ihtiyaç duyabilirsiniz.

bağırsak detoksu

SAĞLIKLI VÜCUT AĞIRLIĞINI KORUYUN *

Amerikan kanser derneğine göre fazla kilolu olmak kolon kanseri, (özellikle menopoz sonrası kadınlarda) meme kanseri, pankreas ve özofagus kanseri risklerini arttırır. Bir diyetisyenden yardım alıp, sağlıklı kilonuzu korumaya çalışın. Hızlı kilo kaybetmek yerine, optimal sağlık beklentisine odaklanın. Popüler diyetler yerine size uygun diyetleri tercih edin. Hepimizin boyu, kilosu, alışkanlıkları, metabolik hedefleri, sevdiği-sevmediği yiyecekler birbirinden farklı olduğuna göre tercih edilmesi gereken besinler de birbirinden farklı olacaktır. Başkası için planlanmış bir beslenme programını sürdüremeyeceğinizi unutmayın.

KONTROLLERİNİZİ AKSATMAYIN *

50 yaşın üzerindeyseniz veya ailenizde kolon kanseri hikayesi varsa veya şikayetleriniz varsa mutlaka doktorunuza danışının, gerekli tarama testlerini yaptırın. Sorunu erken fark etmek tedaviyi kolaylaştır ve hatta hayatınızı kurtarır! Bazı ticari detoks programlarının bağırsaklarınıza zarar verebileceğini unutmayın.

Bağırsak sağlığınızı korumak için egzersizle desteklenmiş yeterli ve dengeli beslenme alışkanlıklarını kazanmanız ve sürdürmeniz dileğiyle…

İLGİLİ İÇERİKLER

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here