Ana Sayfa Sağlık 10 Sağlık Hatası

10 Sağlık Hatası

Modern yaşamın getirdiği hızlı tempo nedeniyle hep telaş içinde yaşıyoruz: Yemeğimizi ayakta alelacele yiyor, maillere yolda bakıyor, bir yerimiz ağrıdığında da çözümü arkadaşımızdan aldığımız ağrı kesicilerde arıyoruz. Oysa söz konusu sağlık olunca, hataların faturası ağır olabiliyor. En sık yapılan 10 sağlık hatasını çözüm yollarıyla birlikte derledik…

Funda Çatar

1. Dişleri fırçalamak yerine çalkalamak

'İş saatlerinde yemek yemeğe bile yeterince zaman bulamazken, dişlerimizi nasıl fırçalayabiliriz ki?'; Hemen hepimiz zamandan tasarruf etmek adına bu tarz sağlık hatalarına düşüyoruz malesef. Ağız çalkalamak da fayda sağlayabiliyor elbette ama diş çürüklerine neden olan bakterileri yok etmede veya diş eti problemlerine yol açan diş plağını önlemede pek bir yarar sağlamıyor.

Çözümü: Her türlü bahaneyi bir kenara bırakın ve dişlerinizi her gün 3 kez mutlaka fırçalayın. Uzmanlar diş sağlığımız için 2 dakikalık bir fırçalama işleminin yeterli
geldiğini söylüyorlar. Bu da günde sadece
6 dakikalık gibi kısa bir zaman dilimini
kapsıyor. Gün içinde daha az çay içerek, arkadaşlarınızla daha az sohbet ederek bu süreyi pekala sağlayabilirsiniz.

2. Her yere arabayla gitmek

Asansör, otobüs, araba, yürüyen merdivenler ve metro… Modern yaşam zamandan tasarruf etmemiz için neredeyse yürümeyi bile gereksiz hale getirdi. JFK Hospital'den İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Ahbet Uslu, bedenimizin de, artık yeteri kadar hareket etmememizin bedelini; kalp damar hastalıkları, obezite, tip 2 diyabet, osteoartrit, bunama ve kanser gibi çok ciddi hastalıklara yakalanarak ödediğine dikkat çekiyor.

Çözümü: Yakın mesafelerde aracınızı kullanmayı bırakın artık. Biliyoruz bunu başarmak pek de kolay olmayacak ama ne kadar yoğun olarsanız olun, her gün en az 30 dakikalık tempolu bir yürüşü yaşam tarzınız haline getirin.

3. Arkadaşlarınızın ilaçlarını kullanmak

Başınızın tek tarafında oluşan şiddetli baş ağrısı yüzünden dikkatinizi işinize vermekte büyük bir güçlük çekiyorsunuz. İşin kötüsü, 2 saat sonra da çok önemli bir iş toplantınız var. Aklınıza ilk gelen şey, aynı sorundan muzdarip olduğu için size 'migren' teşhisi koyan arkadaşınızın kullandığı ilacı içmek oluyor. Sorununuzu gelişigüzel kullandığınız ağrı kesiciyle geçiştirmeyi aklınızdan bile geçirmeyin. Bu önerimiz antibiyotik ve depresyon ilaçları için de geçerli! Çünkü, yakınmalarınıza kesin çözüm sağlayabilmek için her şeyden önce hastalığınıza doğru teşhis konulması şart. Ayrıca arkadaşınıza iyi gelen ilaçlar sizde fayda sağlamayabilir, hatta ölümcül yan etkilere bile yol açabilir.

Çözümü: Önerebileceğimiz tek bir şey var, o da mutlaka bir doktora başvurarak doğru teşhis konulmasını sağlamak. Bu sayede erken teşhis gibi çok büyük bir kazanç elde edebilirsiniz.

4. Yemekleri ayakta yemek

Zamandan tasarruf etmek için alelacele yemek yerseniz, sağlığınızı riske atarsınız. Çin'deki Osaka Üniversitesi'nde 3 bin kişi üzerinde yapılan araştırma; hızlı yemek yiyenlerin şişmanlama risklerinin diğer insanlara göre 3 kat daha fazla olduğunu ortaya koymuş. İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Ahmet Uslu'ya göre; bunun nedeni ise hızlı yerken daha çok insülin salgılanması. Bu da yağın vücutta depolanmasına yol açıyor. Lokmaları hızla yutmak yemek borusunda spazmlara ve mide ekşimesine de neden olabiliyor.

Çözümü: Günlük programınızı önceden planlarsanız, sofrada yemek yiyebileceğiniz zamanı mutlaka yaratabilirsiniz. Ancak televizyon veya bilgisayar karşısında yemeyin. Çünkü ABD'deki Georgia State Üniversitesi'nde yapılan araştırmada, televizyon karşısında yiyenlerin, öyle yapmayanlara göre 137 kalori daha fazla aldıkları saptanmış.

Haberin devamı 2009 Haziran sayımızda….

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here