Ana Sayfa Sağlık Bağışıklık güçlendirici 15 gıda

Bağışıklık güçlendirici 15 gıda

İçinde bulunduğumuz pandemi döneminde, bağışıklık sistemini güçlü tutmanın ne kadar önemli olduğunun hepimiz farkında vardık. Hastalığın tedavisi için bir aşının bulunmasını beklerken; bağışıklığınızı güçlendirecek adımlar atmak, sizi hem fiziksel hem de zihinsel olarak rahatlatabilir.

Bağışıklık sistemi ve hücresel sağlık söz konusu olduğunda, doğru besinleri tüketmenin ne kadar önemli olduğunu artık biliyoruz. Bu salgın bitse de, normal zamanlarda, özellikle de mevsim geçişlerinde, gribal enfeksiyonlardan korunabilmek için doğru besinlerden yararlanmak ve bağışıklık sistemini güçlü tutmak gerekiyor. Bu yazıda, bağışıklığı güçlendirdiği bilinen 15 gıdayı derledik.

Tavuk Suyuna Çorba

Tavuk suyu, kendimizi halsiz hissettiğimizde ilk başvurduğumuz besinlerden biridir. Türk toplumunda, özellikle de grip ve soğuk algınlığı söz konusu olduğunda, özel bir yere sahip olan tavuk suyuna çorba, aslında 10 bin yıllık bir süredir varlığını sürdürüyor. Yapılan çalışmalar; semptomlar ortaya çıktığında tavuk suyuna çorba içmenin, vücudun iltihaplanmaya karşı savunma mekanizmasına katkı sağladığını göstermektedir.

Tavuk; A, B ve C vitaminleri ile magnezyum ve fosfor gibi değerli mineraller içermektedir. Ek olarak, antioksidanlar yönünden de zengindir. Market raflarında bulabileceğiniz bazı konserve tavuk suyuna çorba seçenekleri olsa da, her zaman en etkili ve en faydalı olanı ev yapımı bir tavuk suyuna çorba olacaktır.

Evde hazırlanmış çorbanın içindeki tuz oranı daha düşük olacak, kalori ve porsiyon kontrolüne dikkat etmeniz de daha kolay olacaktır.

Badem

Cilt güzelliği ve sağlığı için çok değerli bir besin olarak tanıdığımız badem; C ve E vitamini içeriği ile bağışıklık sistemini güçlendirmede önemli bir rol üstlenmektedir. Ayrıca, çok iyi bir antioksidan kaynağıdır.

Kuruyemişler, kalori değeri yüksek gıda ürünleri olsalar da, günlük vitamin ve mineral ihtiyacını ve sağlıklı yağ alımını arttırmak için harika birer alternatiftir. Ara öğün olarak ılımlı miktarda madem tüketmek, hem çok lezzetli hem de sağlıklı bir atıştırmalık olacaktır. Bununla birlikte, badem kalorisi yüksek bir besin olduğundan, mutlaka porsiyon kontrolüne dikkat edilmeli ve ölçülü bir şekilde tüketilmelidir.

Mantar

Vücuttaki pek çok işlevin yerine getirilmesinde önemli bir role sahip olan B vitaminlerinin iyi bir kaynağı olarak mantar, bağışıklık güçlendirici besinler arasında da yer almaktadır. Değerli vitamin ve minerallerin iyi bir kaynağı olarak; serbest radikallerin neden olduğu hücre hasarını önlemek, vücutta iltihaplanmayı azaltmak ve bağışıklığı güçlendirmek gibi görevleri olan antioksidanlar için iyi bir seçenektir.

Sarımsak

Doğal antibiyotik olarak tanıdığımız sarımsak, Türk mutfağı ve daha pek çok dünya mutfağında popüler bir bileşendir. Ayrıca, bağışıklık sistemini güçlendirdiğini gösteren bilimsel çalışmalar da mevcuttur. Yani, bu pandemi döneminde, marketlerde sarımsak bulmanın zorlaşması tesadüf olmayabilir!

Sarımsak, pek çok yemek tarifine dahil edilebilen çok yönlü bir malzeme olmasının dışında, besin değerini yükseltmek ve bağışıklığı güçlendirmek için de harika bir seçenektir. Sarımsağı salatalarınıza, sebze ve et yemeklerinize ve daha pek çok tarife dahil edebilirsiniz.

Narenciye Meyveler

C vitamininin, bağışıklığı güçlendirmede önemli bir rol üstlendiğini artık biliyoruz. Portakal ve diğer narenciye ürünleri, genel olarak C vitamini için harika birer kaynaktır. Vücutta iltihaplanmayı azaltarak enfeksiyonlarla mücadele etmede de oldukça etkilidir. Solunum yolu enfeksiyonları durumunda, C vitamini alımını arttırmak, semptomların hafiflemesine ve daha kısa bir iyileşme süresi sağlamada da faydalı olabilir.

C vitamini, vücutta antioksidan görevi görür. Bu da, serbest radikallerin neden olduğu hücre hasarını azaltmaya yardımcı olabilir. Günlük C vitamini ihtiyacınızı arttırmak istiyorsanız; portakal, mandalina, greyfurt ve limon gibi narenciye meyvelerini salatalarınıza, detoks sularınıza ya da ara öğünlerinize ekleyebilirsiniz.

Nar

Bağışıklık güçlendirici besinler listesinde yer alan meyvelerden biri de nar. Hem genel vücut sağlığı hem de bağışıklık sistemi için çok faydalı olan nar, zararlı bakterilerin oluşumunu önlemede yardımcı olabilir. Nar taneleri, mutfakta pek çok tarife kolayca dahil edilebilir. Ara öğünlerde yoğurtla birlikte yiyerek tatlı ihtiyacınızı giderebilir, salataların rengini, lezzetini ve besin değerini arttırmak için kullanabilirsiniz.

Acai Berry

Son yıllarda “süper besin” olarak lanse edilen Acai Berry, içerdiği güçlü antioksidanlar ile bu üne kavuşmayı hak ediyor. Mor meyvelerin ne kadar değerli olduğunu zaten biliyoruz. Mora yakın bir renge sahip olan ve içerdiği antioksidanlar ile iltihaplanmanın azalmasına yardımcı olan acai berry, bağışıklığı güçlendirmek için de iyi bir yardımcınız olabilir.

İstiridye

En sevilen kabuklu deniz ürünleri arasında yer alan istiridye, değerli bir mineral olduğu bilinen selenyum için harika bir kaynaktır. Sadece 100 gramı ile, yetişkinler için önerilen günlük selenyum ihtiyacının neredeyse 2 katını karşılamaktadır. Bununla birlikte; günlük C vitamini ihtiyacının %20’sibi ve demir ihtiyacının da %50’sini karşılayabilir. Ve bunların tamamını, sahip olduğu düşük kalori değeri ile gerçekleştirmektedir. Ayrıca, yüksek kaliteli bir protein olarak kabul edilir. Bununla birlikte, günlük A vitamini ve çinko alımını arttırmak için de iyi bir kaynaktır.

Tüm bunlar, bağışıklık sistemi üzerinde kritik öneme sahip besin maddeleridir. Bu nedenle, beslenme programınızda istiridyeye daha fazla yer açmak iyi bir seçim olabilir.

Karpuz

Yazın gelmesi ile birlikte, karpuz da sofralarımızda daha fazla yer almaya başladı. Yazın sevilen, değerli meyvelerinden biri olan karpuz; yüksek C ve A vitamini içeriği ve güçlü bir potasyum kaynağı olması ile de dikkat çekicidir.

Kalorisi yüksek bir meyve olmadığından, ılımlı bir şekilde tüketildiğinde kilo verme sürecinde de size yardımcı olabilir. Karpuz; meyve salatalarında kullanılabilir, yanında peynir ve üzerinde fesleğen ile birlikte servis edilebilir, smoothie’lere eklenebilir ve mutfakta biraz yaratıcılık ile daha pek çok tarife dahil edilebilir.

Buğday Tohumu

Buğday tohumu, çok popüler bir gıda ürünü olmasa da; aslında B ve E vitaminleri ile çinko başta olmak üzere, bir dizi temel besin maddesi içermektedir. Bu da, onu bağışıklık sistemi için oldukça değerli bir besin yapmaktadır. Buğday tohumunu; meyve salatalarına ekleyebilir, yoğurt ile birlikte tüketebilir, pilav hazırlayabilir ya da sebze ve bakliyat yemeklerinize hoş bir katkı olarak kullanabilirsiniz.

Ispanak

Ispanak, değeri her zaman bilinen ve hakkında pek çok araştırma yapılan değerli bir besindir. Yani, bir “süper besin” olarak bilinmesi tesadüf değildir. A ve C vitaminlerinin yanı sıra, demir ve folat gibi değerli minerallerinin iyi bir kaynağı olan ıspanak, yüksek lif içeriği ile de dikkat çekicidir. Tüm bu besin içerikleri ile, bağışıklığı güçlendirmede de çok iyi bir iş çıkarmaktadır. Ispanak, piştiğinde besin maddelerinin önemli bir kısmını kaybedebilir. Bu nedenle, çiğ ya da az haşlanmış olarak tüketilmesi tavsiye edilir.

Tatlı Patates

Patates, çok da masum bir besin olarak gösterilmese de, tatlı patates için durum biraz daha farklıdır. 100 kalori değeri ile orta boy bir patates; A ve C vitamini ihtiyaçlarınızı karşılamak için çok iyi bir kaynak olabilir. Bu vitaminler, sağlıklı bağışıklık sistemi için de çok önemli olduğu bilinen besin maddeleridir. Düşük kalorisinin dışında, düşük yağ içeriği ile de diyetinize dahil etmesi son derece kolay bir besindir. Ayrıca, biraz yaratıcılık ile vazgeçemeyeceğiniz lezzetlerden biri olduğunu da hatırlatalım!

Brokoli

C vitamini denince akla ilk gelen besin portakal olsa da, aslında brokoli de en az onun kadar C vitamini içermektedir. Brokolinin bu kadar değerli olmasının tek nedeni C vitamini değeri de değildir! İyi bir çinko, potasyum, magnezyum ve demir kaynağı olan brokoli; yoğurt, sarımsak ya da limon gibi malzemeler ile hem çok lezzetli hem de çok faydalı ve sağlıklı bir gıda seçeneğidir.

Zencefil

Pandemi döneminde değeri daha iyi anlaşılan besinlerden biri de zencefil. Serbest radikallerin neden olduğu iltihaplanmayla mücadele etmek ve bağışıklığı güçlendirmek gibi faydaları olduğu bilinen zencefil; çay forumda tüketilebileceği gibi, smoothie’lerde, detoks sularında ve çorbalarda kullanılabilir. Hangi şekilde kullanırsanız kullanın, enfeksiyonlar ile mücadele etmenizde iyi bir yardımcı olacaktır.

Bitter Çikolata

Diyet ve sağlıklı yaşam denince, çikolata akla en son gelen yiyeceklerden biri olsa da; aslında, kakao oranı yüksek bir bitter çikolata, bağışıklık sistemini güçlü tutmada harika bir alternatiftir. Kakao, çok güçlü antioksidanlar içerir. Ayrıca, doymuş yağ oranı ve kalorisi düşüktür.

Bağışıklık Sistemini Güçlendirmek İçin Öneriler

Besinler, bağışıklık sistemini güçlendirmede önemli bir rol üstlense de; yeterli bir gece uykusu ve düzenli bir egzersiz rutini de en az besinler kadar önemli bir yere sahiptir. Besinler; vitamin ve mineral alımını arttırmak, antioksidan alımını arttırmak ve enerjiyi arttırmak için son derece önemli olsa da; probiyotikler ya da yeşil çay da en az diğerleri kadar önemlidir.

Su içmek, vücutta pek çok işlevin doğru bir şekilde yerine getirilmesine yardımcı olur ve vücut için hayati bir öneme sahiptir. Güçlü bir bağışıklık sistemi için, yeterli su alımına da özen gösterilmesi gerekir. Her gün düzenli olarak 8-10 bardak su içmek, düzenli olarak egzersiz yapmak ve iyi bir gece uykusuna sahip olmak, bağışıklığı güçlü tutmak için her zaman faydalı olacaktır!

Kaynak: https://aysetugbasengel.com/bagisiklik-guclendirici-15-gida/

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here