Havalar soğuyunca, tercihimiz bisiklet oldu…Pedal çevirdik!

Soğuyan havalara ayak uydurduk ve kendimizi bir spor merkezine atıp, kondisyon bisikletlerinin üzerine kurulduk. Zira bu ay okuyucularımızla birlikte deneyimlemek için seçtiğimiz spor spinning. Yani bol bol pedal çevirdik.

İster spor salonunda, ister doğada düzenli pedal çevirerek form tutmak mümkün. Vücutlarını forma sokmak isteyen iki okuyucumuzla birlikte spinning’i, yani özel bir bisiklet sporunu deneyimledik. Bol bol pedal çevirdik. İtiraf etmek gerekirse, bu haberi temiz havada, doğada dağ bayır dolaşarak, daha maceralı bir şekilde planlamıştık. Yani dağ bisikletiydi hedefimiz ama, hava koşulları zorladı bizi ve dağ bisikleti önümüzdeki bahara kaldı. Biz de soğuyan havalara uyum sağladık ve kendimizi sıcacık bir spor merkezine atıp, spinning yapmak üzere özel kondisyon bisikletlerinin üzerine kurulup, pedal çevirmeye başladık. Altunizade’de Club Arora’dayız. Bu merkezi diğer kaliteli fitness merkezlerinden ayıran ilginç bir özellik var. O da rahat spor yapabilsinler diye, sadece “kadınlara özel” olması! Dolayısıyla bu ay iki kadın Formsante okuru sayfalarımıza konuk olup bisiklet deneyimlerini bizimle paylaşacak.

Spor eğitmeni Neval Yaşar, 8 yıldır dağ bisikleti, spinning, tur bisikleti, yol bisikleti ve yarış bisikleti gibi farklı türlerde pedal çeviriyor ve ister doğada, ister salonda olsun her tür bisikletin vücudu forma sokmakta aynı etkiyi yaratabileceğini söylüyor. Yani önemli olan performans…

Bacaklar çalışıyor

Fitness programlarında bisiklet, tek başına bir çalışma olarak önerildiği gibi, daha kapsamlı bir programın parçası olarak da uygulanabiliyor. Pedal çevirmek, kondisyonu, kalbi güçlendiriyor ve dolaşım sisteminin kan dolaşımı- düzenli çalışmasını da destekliyor. Vücudun özellikle alt bölümü; yani popo, kalça, bacaklar ve baldırlar için de yağ yakımını ve kas yapmayı hızlandıran bir antrenman. Ayrıca bel bölgesinin şekillenmesini de destekliyor. Kapsamlı bir programın parçası olarak ise, fitness yapmaya başlarken ısınma egzersizlerinden sonra kardiyo (yağ yakma) çalışmasında, performansa göre kişiye özel verilen sürelerde uygulanması tavsiye ediliyor.

Nabızla çalışmak

Antrenmanlarda nasıl bir performansla çalışacağınızı belirlemek için önce sağlık durumunuza bakılıyor, beden kitle endeksiniz, yağ kas oranınız gibi bir dizi ölçüm yapılıyor. Bu noktadan sonra önemli olan “pedal çevirme hızının” yaşa göre belirlenmesi. Bu hızı belirlemenin basit bir yöntemi var: 220 rakamından yaşınızı çıkarıyor ve sonucun yüzde 65’ini alıyorsunuz. (Örneğin 20 yaşındaki bir kişi için; 220- 20= 200. 200’ün yüzde 65’i =130) Şu durumda bir dakika içindeki pedal çevirme hızınız sırasında nabzınız 130’un altında kalmamalı ve üstüne de çıkmamalı. Nabız kontrolü gerektirdiği için pratik uygulaması dış mekanlarda zor olabilecek bu ölçüm, neyse ki salonlardaki kondisyon bisikletlerindeki ekrana, yaşınızı girdiğinizde otomatik olarak yapılıyor.

Bunlara dikkat

Her sporda olduğu gibi, bisiklet kullanırken de dikkat etmeniz gereken bir dizi kural var. Bunlardan ilki, ister açık havada, ister salonda, pedal çevirirken bisikletin sizin boyunuza göre ayarlanmış olması önemli. Pedal ve sele arasında dururken, bacağınız asla bükülü kalmamalı. Bir diğer nokta da bisiklette doğru pozisyon almakla ilgili. Kondisyon bisikletinde baş karşıya bakar halde ve sırtınızı kamburlaştırmadan oturmalısınız. Bu duruş sırt kaslarının sağlıklı çalışması açısından önemli. Açık hava bisikletlerine göre kondisyon bisikletlerinin denge problemi olmaması bir kolaylık. Ancak kalp hastalığı yaşayanlar, bel ve diz kapaklarında menisküs gibi sorunlar olanlar spinning yapmadan önce doktorlarına danışmalılar…

Devamı 2005 Aralık sayımızda…

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here