✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale

Diyetisyen Salih Gürel


Ana Sayfa Beslenme & Diyet Kuru baklagiller nelerdir? Faydaları nelerdir, nasıl pişilir?

Kuru baklagiller nelerdir? Faydaları nelerdir, nasıl pişilir?

Hemen hemen her gün evimizde pişen fasulye, mercimek, nohut ve barbunya gibi baklagiller sofralarımızın en çok tercih edilenleri arasında yer alıyor. Her açıdan besleyici özelliği olan baklagiller tam bir vitamin ve mineral zengini… Peki, ‘Kuru baklagiller ve faydaları nelerdir? Kuru baklagiller neye iyi gelir? Ve kuru baklagiller nasıl pişirilir?’ gibi soruların yanıtını Diyetisyen Salih Gürel veriyor.

VİTAMİN VE MİNERAL ZENGİNİ

Özellikle Türk mutfağının vazgeçilmezleri arasında yer alan fasulye, mercimek, nohut, barbunya vb. kıurubaklagiller karbonhidrat içeriğiyle günlük enerji alımına, bitkisel protein içeriğiyle günlük protein alımına, posa/lif içeriğiyle günlük posa alımına önemli ölçüde destek olurken, E, K, B grubu vitaminlerin vedemir, çinko ve folat minerallerininde önemli kaynağıdır.

TAM BİR SAĞLIK DEPOSU

Kurubaklagiller yeterli ve dengeli beslenmenin bir parçası olarak haftada en az 2 kez tüketildiğinde, vücut ağırlığını kontrol etmeye, uzun vadede sindirim sistemi hastalıkları, şeker hastalığı ve kalp damar hastalıklarını önlemeye yardımcı olabilir.

Peki, bu sağlık etkilerini baklagillerin hangi özelliklerinden kaynaklanır? Baklagil tüketimi, günlük posa alımınızı destekleyerek, tokluk hissini arttırmaya, iştahı ve porsiyonu kontrol etmeye yardımcı olabilir. Kompleks karbonhidrat ve yüksek posa ve içeriğiyle kan şekerinin istenen düzeyde tutulmasına destek olarak, böylece şeker hastalığı riskini azaltabilir.

kuru baklagiller

KURU BAKLAGİLLERİN FAYDALARI *

NOHUT

Diyabeti önleyen ve kilo kaybına yardımcı olan mükemmel bir bitki bazlı protein kaynağıdır. Nohudun şaşırtıcı yararları arasında, sindirimi iyileştirme, kalp hastalıklarını önleme, kan basıncı seviyelerini dengeleme gibi özellikler yer alır.

BAKLA

zengin bitkisel protein ve karbonhidrat içerir.  A, b, c ve b2 vitaminleri içermesinin yanı sıra idrar yollarının temizlenmesine yardımcı olur. Baklanın faydalarını sıralayacak olursak; cilt sağlığını korumaya yardımcıdır. Doğal depamin kaynağıdır. Bağırsak hareketlerinin artmasını sağlar. Böbrek fonksiyonlarını düzenler.

BARBUNYA

A, b5, b9 ve c vitamini ile demir, kalsiyum ve magnezyum mineralleri açısından zengindir ve yüksek oranda lif içerir. Büyüme çağındaki çocuklar, sporcular, hamileler ve vücut geliştirmek isteyenler için bulunmaz bir protein kaynağıdır. Barbunyanın faydalarını sıralayacak olursak; posalı yapısı sayesinde barsak kanserine karşı koruyucudur. Vücudun onarımını ve gelişimi destekler. Kan şekerini hızla yükseltmediği için diyabetli hastalarda uzun süre tokluk sağlar. Romatizmal hastalıklar için faydalı bir gıdadır

KIRMIZI MERCİMEK

Sodyum, potasyum, protein, magnezyum, c vitamini, demir, kalsiyum, a, b12, d vitamini açısından zengin bir yiyecektir. Cilde iyi gelir. İçerisindeki antioksidan bileşenler sayesinde yaşlanmayı engeller, ciltteki yara ve aknelere iyi gelir. Zengin lif içeriği sayesinde tok tutar, kilo kaybına yardımcı olur

YEŞİL MERCİMEK

Kas yapısını güçlendirir. Diyabete iyi gelir. Kolesterolü düşürür. Kalp sağlığını destekler. Enerji verir. Sindirim sistemine destek olur. Kanserle mücadele eder.

BEZELYE

Mide dostlarından biridir. Sahip olduğu polifenoller sayesinde mideye zarar verecek bakterileri yok eder. Antioksidan bir besin olduğu için; cildin daha arınmış ve parlak görünmesine yardım eder. Metabolizmayı canlandırıcı etkiye sahip olan bezelye, yağ yakımını hızlandırmaya da yardım eder. Güçlü ve parlak saçlara sahip olmanın sırrı bezelyedeki vitaminlerdir.Folik asit kaynaklarından biridir ve gebelik planlayan kadınların en büyük yardımcısıdır.

BÖRÜLCE

Kolesterolü düşürür. Şeker dengesini korur. A vitamini deposudur. Çok iyi bir protein kaynağıdır.Bağırsak sağlığını korur ve kilo vermeye yardımcıdır. Demir eksikliği anemisine iyi gelir.Çinko, b9 ve potasyum deposudur.

FASULYE

Yüksek lif içeriği sayesinde sindirim sistemini düzenler. Kalın bağırsak kanseri riskini azaltır. Kolesterol seviyesini düşürmeye yardımcıdır. Göz sağlığının korunmasında oldukça önemli bir rol oynar. Hamilelik öncesi ve hamilelik sırasında anne ve bebek sağlığı açısından yararlı olan folik asit içeriği nedeniyle bolca tüketilmelidir. Yaşlanma etkilerini geciktirir ve çeşitli hastalıkları önlemeye yardımcıdır. Yüksek miktarda b6, b1, a ve c vitamini içerir. Bedeni ve zihni yorgunlukları gidermeye yardımcıdır.

SOYA FASULYE

Antioksidan seviyeleri, çeşitli kanserlerin başlamasını önlemede genel olarak iyi sonuçlar verir. Toplam kolesterolünüzü düşürmenize yardımcı olan sağlıklı, doymamış bir yağ kaynağıdır. Uyku bozukluklarını ve uykusuzluk oluşumunu azaltmada yardımcı olabilecek metabolizmanın bir dizi yönünü düzenlemeye yardımcı olur.

KURUBAKLAGİLLERİ NASIL PİŞİRMELİYİZ?

Kurubaklagil tüketen pek çok kişi gaz veya şişkinlik problemi yaşayabiliyor. Oysa birkaç püf noktasıyla bu sorunu önlemek mümkün. Kurubaklagilleri, 4-8 saat kadar suda beklettikten sonra pişirmek, hep pişirme süresini kısaltıyor hem de gaz oluşumunu önlüyor.

Suda bekletme yani ıslatma, baklagillerde bulunan, demir ve çinko gibi minerallerin emilimini de azaltabilen tanin ve fitat gibi bileşiklerin miktarını da azaltıyor.

İLGİLİ İÇERİKLER

 

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here