• ✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale
Uzman Diyetisyen Şebnem Kandıralı Yıldırım

Bağırsak florası nasıl güçlendirilir? İşte bağırsak florasını düzenleyen besinler

Yediğimiz besinlerin bağırsak sağlığı üzerinde etkisi çok büyüktür. Bağırsak onarımı için bazı besinleri özellikle tüketmemiz gerekiyor. Peki, bağırsak onarımı yapan, bağırsak florasını düzenleyen besinler nelerdir? Uzman Diyetisyen Şebnem Kandıralı Yıldırım bağırsak florası hakkında bilgiler verdi.

BAĞIRSAK FLORASINI DÜZENLEYEN BESİNLER *

PREBİYOTİKLER *

Prebiyotikler, mayalanabilir lif olarak da adlandırılan, sindirilemeyen besinlerdir ve probiyotikler için besin kaynağıdırlar. Her ikisi birlikte bağırsak sağlığı için çalışır.

PREBİYOTİKLER NEREDE BULUNUR?

Prebiyotikler doğal olarak meyvelerde (berrieler (yaban mersini,ahududu), elma, armut, karpuz, muz), sebzelerde (yeşil yapraklı sebzeler (ıspanak, kale, pazı), bezelye, brokoli, enginar, pırasa, kuşkonmaz, soğan/sarımsak) ve tam tahıllarda (arpa, buğday, yulaf, bulgur) bulunur. Süt ürünleri ve diğer işlenmiş gıdalarda da bulunabilmektedir.

PROBİYOTİKLER *

Probiyotikler ise, canlı bakteri kültürleridir. Bağırsaklardaki bakterileri oluşturmaya veya değiştimeye yardımcıdırlar.

PROBİYOTİKLER NEREDE BULUNUR?

Marketten satın alınan doğal yoğurtlarda (şeker içermeyenler); laktobasiller veya bifidobakterleri içerdiğinden canlı bakteri kültürleri alınmış olur. Kefir gibi fermente süt ürünleri de aynı kültürleri içerir. İyi bakteriler içermeleri sindirim sistemine yardımcı olmaları yanı sıra bağışıklık sistemini de güçlendirir. Diğer probiyotik kaynaklar; miso, kimçi, tempeh, lahana turşusu, ekşi maya, kombucha.

bağırsak florası

BAĞIRSAK ONARIMINA KATKIDA BULUNAN BESİNLER *

Hem prebiyotikleri (tahıllar, sebze ve meyveler), hem de probiyotikleri (süt ve ürünleri) içeren zengin çeşitli bir diyet takibi yapmanız bağırsak floranızı düzenler. Bazı durumlarda prebiyotikler gaza neden olabilir, aşırıya kaçılmamalıdır. Bunlar dışında kemik suyu, hindistan cevizi, nane (tıbbi), deniz somonu, limon, zencefil ve elma sirkesi kullanımı da bağırsak onarımına katkıda bulunur.

Alkol ve kafeinden, şekerli meyveli içeceklerden, mermer görünümlü kırmızı etlerden, kızartılmış yiyeceklerden, şekersiz şeker ve sakızlardan, sodalar ve sodalı sulardan kaçınılmalıdır.

ANTİBİYOTİK KULLANIMININ BAĞIRSAK FLORASINA ZARARI *

Antibiyotik kullanımı: Sağlıklı bir bağırsak florası devamlılığı için gereksiz antibiyotik kullanılmamalıdır. Antibiyotikler bağırsaktaki iyi bakterileri 1000 kat azaltırken, kötü bakterileri de 130 kat artırır.

Probiyotik kullanımı ince bağırsakta bakteri birikimini artırır; özellikle 2 probiyotik türü, Lactobacillus acidophilus Rosell-52 ve Lactobacillus rhamnosus Rosell-11, çok sayıda klinik çalışmada mide asidi ve safra tuzlarından sağ kalıp bağırsağa canlı olarak ulaştığından güvenle antibiyotik kullanım süreciyle birlikte kullanılabilmektedir.

PROBİYOTİKLER NASIL KULLANILIR? *

Probiyotikler antibiyotiklerden 1-2 saat sonra alınabilir. Probiyotik kullanımı her gün olacak şekilde, paket bitinceye kadar devam ettirilmelidir. 1 haftadan daha uzun süren antibiyotik tedavilerinde 2. pakete geçilmelidir. Probiyotiklerin min. 6 ay düzenli kullanımının kronik yorgunluğa ve depresyona iyi geldiği de bazı çalışmalarda saptanmıştır. Uzun vade probiyotik kullanımlarında farklı bakteri ve suş içeren probiyotikler alınmalıdır.

İLGİLİ İÇERİKLER

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here