✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale

Beslenme ve Diyet Uzmanı Dilan Eker


Ana Sayfa Beslenme & Diyet Sofranızdan eksik etmeyin! Brokoli ve karnabahar şifa saçıyor

Sofranızdan eksik etmeyin! Brokoli ve karnabahar şifa saçıyor

Kış sebzeleri denilince akla gelen brokoli ve karnabahar, lahanagiller ailesinin iki farklı türü. Sağlık için önemli vitaminler, mineraller ve fitokimyasal bileşikler içeren lahanagilleri doğanın gücü yapan en önemli özelliği ise kayda değer miktarda sülforafan içermesi.

Acıbadem Taksim Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Dilan Eker, sülforafan içeriği sayesinde brokoli ve karnabahar başta olmak üzere lahanagiller ailesinin birçok hastalığa fayda sağladığını belirterek, “Ancak bol suda, uzun süreli pişirme işlemi bu etkiyi azalttığından, mümkün olduğunca az pişmiş tüketmek gerekiyor. Öte yandan brokoli ve karnabahar akrabalıkları nedeniyle birbirine çok benzese de besin içerikleri biraz farklı. Her ikisi de harika sebzeler ancak iş kıyaslamaya gelirse, yeşil yaprakları sayesinde brokoli bir adım öne geçiyor. Karnabahara göre iki kat demir ve C vitamini ile 20 kat beta karoten içeriyor. Ayrıca kalorisi az farkla daha düşük ancak posa içeriği daha yüksek” diyor.

VİTAMİNİNİ ÖLDÜRMEYİN!

BROKOLİ VE KARNABAHAR YEMEK İÇİN 5 ÖNEMLİ NEDEN

Kışın sofralarımızdan eksik etmememiz gereken iki sebze olan brokoli ve karnabahar adeta şifa saçıyor.

KANSER SAVAŞÇISI

Brokoliye de karnabahara da acımsı tadını veren; glukozinolat adı verilen kükürtlü bileşikler. Bu kükürtlü bileşiklerin parçalanması sonucu sülforafanlar oluşuyor. Çalışmalar sülforafanların kanser gelişimini durdurmak ve engellemek gibi mucizevi etkileri olduğunu gösteriyor.

Bu bileşikler kanser hücresinin aktivasyonunu azaltmaya, ürettiği kimyasalları temizlemeye ve beslenmesini engellemeye katkı sağlıyor. Özellikle meme kanseri, kalın bağırsak ve prostat kanserleri gibi türlerde daha belirgin etkiye sahip oldukları görülüyor.

TOKSİNLERDEN ARINDIRIYOR

Modern yaşamla birlikte hayatımıza çok fazla toksin girmeye başladı. Lahanagillerin detoks edici özelliği, toksik maddelerin atılımında kritik bir rol oynuyor. Brokoli ve karnabaharda bulunan fitokimyasallar ve yüksek C vitamini karaciğerde toksik maddelerin atılmasına katkı sağlıyor.

İçerdikleri sülforafanlar ayrıca sebze ve meyvelerin üzerinde bulunan zararlı pestisitlerin vücuttan uzaklaştırılmasına yardımcı oluyor.

BROKOLİYLE YAPILAN YEMEK TARİFLERİ NELER?

KALP SAĞLIĞINI KORUYOR

Lahanagiller antioksidan ve antiinflamatuvar özellikleri oldukça güçlü sebzeler. Kalp damar hastalıklarından korunmaya ve hastalığın sebep olduğu metabolik profilleri iyileştirmeye yardımcı oluyorlar. Yüksek potasyum ve düşük sodyum içerikleri sayesinde kan basıncını düzenlemeye katkı sağlarken; içerdikleri yüksek lif sayesinde de kötü kolesterolü (LDL)düşürüyorlar.

DİYABETTEN KORUYOR

Beslenme ve Diyet Uzmanı Dilan Eker “Lahanagiller içerdikleri düşük şeker ve yüksek lif sayesinde hem kilo vermeye hem de diyabetten korunmaya yardımcı oluyor. Diyabet hastalarında kan şekerinin düşmesine ve aynı zamanda inflamatuvar belirteçlerin azalmasına katkı sağlıyor. İnsülin direnci olan kişilerde ise insülin duyarlılığını artırarak insülin direncinin kırılmasına destek oluyor” diyor.

BROKOLİYİ ÖLÇÜSÜNDE TÜKETİN!

BEYNİ GÜÇLENDİRİYOR

Brokoli ve karnabaharın içinde doğal olarak bulunan sülforafan sinir sisteminde çeşitli yolakları düzenleyerek sinir hücreleri üzerinde koruyucu etki yapıyor. Yapılan çalışmalar; sinir hücrelerini (nöronları) oksidatif stres ve inflamasyondan koruyarak Alzheimer ve Parkinson hastalıklarının temelinde yer olan mekanizmaları yavaşlattığını gösteriyor.

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here