Metabolizmanızı hızlandırmak için az ve sık beslenin

Kış aylarında hem bağışıklık sistemimiz hem de metabolizma hızımız olumsuz etkilenebiliyor. Sorunlarla başa çıkmak içinse yeterli ve dengeli beslenmek önem taşıyor.

Beslenme ve Diyet Uzmanı Ayşegül Yavuz, bu dönemde daha az hastalanmak ve metabolizmayı hızlandırmak için az az, sık sık beslenmek gerektiğini belirterek, “Beslenmenin sık aralıklarla olması, bir sonraki öğüne daha tok oturmayı sağlıyor. Bu da hem iştah kontrolüne yardımcı oluyor, hem de kan şekerinin sabit kalmasını destekliyor. Öğünlerdeki besinlerin çeşidi ve miktarını dengede tutmak kilo kontrolünü desteklerken, güne kahvaltıyla başlamak ise hem enerjiyi arttırıyor hem de metabolizmayı hızlandırıyor” diyor.

METABOLİZMA HIZLANDIRAN BESİNLER *

1- Elma sirkesi

Düşük kalorili olmasıyla dikkat çeken elma sirkesi, yüksek kan basıncı ve kan şekerini düzenliyor. Doygunluk hissi verdiğinden aşırı yeme isteğinin de önüne geçmiş oluyor. Mide ve bağırsak sağlığını korumak, kilo vermeyi ve yağ yakımını hızlandırmak için güne başlarken 1 su bardağı içine 2 çay kaşığı elma sirkesi ve 1 çay kaşığı bal ekleyip için. Bal yerine limon da tercih edebilirsiniz. Antioksidan ve detoks etkilerini arttıracak bu karışım ile tüm toksinlerden arınabilirsiniz.

2- Kereviz

Neredeyse kalorisiz ve bol sulu! İçerdiği yüzde 95 su oranıyla hücrelerin fonksiyonlarını yerine getirmesine yardımcı oluyor. Potasyum, magnezyum, sodyum ve demirden zengin kereviz; tüketilen et, işlenmiş ve asitli gıdaların etkilerini nötralize etmeye yardımcı oluyor. Bünyesindeki, kanı yenilemeye destek olan klorofil ile kanserden koruyor, antioksidan özelliği gösteriyor. Kötü kolesterolü düşürüp, kan basıncını dengelemeye yardımcı olan kereviz, vücuttaki toksinleri de atmak için birebir etki gösteriyor. Üstelik iyi temizlendiği sürece olgunlaşmış saplarını da tüketebilirsiniz.

3- Tarçın

Antiinflamatuar özelliğe sahip tarçın, bu özelliğiyle doku hasarına karşı kalkan rolünü üstleniyor. Sindirim sisteminin daha iyi çalışmasına olanak sağlayarak metabolizmayı da hareketlendiriyor. Tokluk hissi verirken, iştahı da kontrol altına alabiliyor. Kan şekerini dengeleyerek tatlı krizlerinin önüne geçiyor. Vücutta serbest radikallerin büyümesini engelleyen antioksidan içerdiğinden yaşlanma etkilerini de geciktiriyor. Bağırsak ve mide rahatsızlıklarına iyi geliyor.

4- Baharatlar

Başlı başına besinler tüketmenin yanı sıra, öğünlerinize ekleyebileceğiniz çeşitli baharatlarla da metabolizmanıza hızlandırıcı etki kazandırabilirsiniz. Peki hangi baharatlar düzenli olarak tüketilirse metabolizma hızlanıyor ve yağ yakımı artıyor? Liste biraz kabarık… Kekik, kırmızı acı biber, zerdeçal, karanfil, tarçın, kimyon, biberiye, mercan köşk. Tatlı baharatları kahve ya da çaylarınızda, diğerlerini ise uygun gördüğünüz her türlü yemeğinizde kullanabilirsiniz. Özellikle çorbanızdan kimyon, kekik ve pul biberi ihmal etmeyin!

5- Kuşkonmaz

Zambakgiller ailesine ait kuşkonmaz, protein açısından zengin, kalori ve karbonhidrattan düşük bir alkalin besin! Aynı zamanda kalsiyum ve magnezyum yönünden en ideal sebze olarak tanımlanıyor. Tok tutmaya yardımcı oluyor, sindirim sistemini rahatlatıyor. İçeriğindeki folik asit ile kanserden koruyor. Kalp dostu özelliğiyle kalp krizi riskini en aza indiriyor. Karaciğer ve safra kesesine olumlu etkiler gösteriyor. Kanı temizliyor, kolesterolün düşmesine yardımcı oluyor.

6- Zencefil

Hızlı çalışan bir metabolizmanın en büyük düşmanı hazımsızlık ve mide şişkinlikleri… Zencefil bu iki durumun da önüne geçebilecek güçte! Vücut ısısını artırarak toksinlerin giderilmesine yardımcı oluyor. Bağırsaklardaki kasları rahatlatarak gıdaların bağırsak yolu boyunca hızlı sindirilmesini sağlıyor. Böylece kabızlığın önüne geçmiş oluyor. Üstelik sinir uçlarında uyarı alabilen özelleşmiş hücrelere etki ederek ağrı kesici özelliği de gösteriyor. Özellikle kış aylarında düzenli tüketildiğinde grip ve soğuk algınlığına karşı savaş açıyor. Keskin ve iddialı tadı sizi zencefilden uzaklaştırmasın, bitki çayınıza dilimleyip kolayca tüketebilirsiniz. Ya da limon, salatalık, taze tarçın eklediğiniz aromalı suyunuzun içine birkaç dilim zencefil de koyabilirsiniz.

7- Keten tohumu

Kendisi minik ama görevi büyük! Yaklaşık iki metre boyunda büyüyen keten bitkisinde yetişen tohumlar, lif, protein, Omega-3, C ve B6 vitaminlerinden bolca içerdiğinden sağlıklı besinler arasında yer alıyor. Kanser riskini önlüyor, diyabet riskini azaltıyor. Lif içeriği sayesinde kolay bir sindirim gerçekleştiriyor. İster yoğurt kasenizde ister salatanızda ister çayınızda rahatlıkla tüketebilirsiniz.

8- Pancar

Vücutta serbest radikallerin oluşmasını engelleyerek trombosit hücrelerini dengede tutuyor. Böylece ödemi de engellemiş oluyor. Lif oranı tok kalmanızı kolaylaştırıyor ve iştah kontrolüne yardımcı oluyor. Kalorisi düşük, demir oranı yüksek pancar ile kolay bir sindirime sahip olabilirsiniz. Haşlayıp suyunu sıkarak ya da salatanızda sıklıkla tüketebilirsiniz.

9- Brokoli

Marul gibi lif oranı yüksek bir diğer sebze de brokoli… Bu özelliğiyle bağırsak sağlığını iyileştirerek kabızlığı önlüyor. Yüksek lif oranı sayesinde, safra ve dışkı yoluyla günlük toksin atımına yardımcı oluyor. İçeriğindeki magnezyum, besinlerin sindirimini ve emilimini kolaylaştırırarak mideyi rahatlatıyor. Brokoli aynı zamanda kanserli hücrelerin büyüme oranını yüzde 70 oranında azaltıyor!

10- Marul

İçeriğindeki yüksek lif oranı sayesinde sindirimi iyileştiriyor. Kabızlık, şişkinlik ve sindirim rahatsızlıklarının önüne geçiyor. Mide ve bağırsak sağlığını iyileştirmesinin yanı sıra tip 2 diyabet riskini azaltıyor ve kanser hücrelerinin büyümesini engelliyor. Kardiyovasküler hastalıklara ve diğer tehlikeli durumlara yol açan yüksek kolesterol seviyelerini düşürmede önemli rol oynuyor.

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here