• ✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale
Beslenme ve Diyet Uzmanı Şevval Güzel

Polikistik Over Sendromu (PCOS) diyeti nedir? Nasıl yapılır?

yasam-tarzi-onemli

Kilo problemleri ve adet düzensizlikleriyle kendini gösteren polikistik over sendromu (PCOS), pek çok kadının ortak problemi. İyi haber ise bu hastalığı yaşam tarzı değişiklikleriyle kontrol altına alabilirsiniz.

Hazırlayan: Deran Çetinsaraç

PCOS yani polikistik over sendromu aslında en çok merak edilen ama aynı zamanda pek bilgi sahibi olunmayan konuların başında geliyor. Beslenme ve Diyet Uzmanı Şevval Güzel, yapılan araştırmalarda tedavinin “yaşam tarzı değişikliği” ile desteklendiğinde daha başarılı sonuçlar gösterdiğini söylüyor: “PCOS ile başa çıkmanın en doğal ve kolay yolu, yaşam tarzında hatalı olan bölümleri bulup değiştirmek. PCOS’a yüksek oranlarda insülin direnci de eşlik ediyor. Bu durum tedavi edilmediği sürece maalesef Tip 2 diyabet riski de artabiliyor. Her PCOS, insülin direnci ile birlikte olacak diye bir kural yok ama genelde eşlik ediyor.”

Peki bunu kırmak için neler yapılmalı? Dyt. Güzel, beslenmeden kozmetiğe kadar PCOS’lu kadınlara özel yaşam önerilerini sıraladı.

POLİKİSTİK OVER SENDROMU DİYETİ *

  1. Altı-yedi öğün beslenme yerine ilk başta üç-dört öğüne geçip, sonrasında üç öğünle devam etmek gerekiyor. Sık beslenmek, insülin direncinde tavsiye edilen bir durum değil.
  2. Hayatınızdan işlenmiş gıdaları olabildiğince çıkartın ve doğala dönün. Tam tahıllar, bakliyatlar, fındık gibi yağlı tohumlar, meyveler ve yeşil sebzelere şans verin. Lifli gıda tüketiminin de değişmiş hormon seviyelerine olumlu etki yaptığını unutmayın.
  3. Cips, paketli gıdalar, gofret, bisküvi, rafine-trans yağlar (kanola, aspir ve benzerleri) gibi besin değeri olmayan gıdalardan mümkün olduğunca kaçının. Çünkü lezzetli olsalar da insülin seviyelerinizi alt üst edebiliyorlar.
  4. Rafine şeker ve soya ürünlerini de kullanmamaya dikkat edin. Etiket okuma alışkanlığı kazanmanız bu konuda size büyük fayda sağlayabiliyor.
  5. Fazla çay-kahve tüketimi risk taşıyor. Çay ve kahve, vücutta ilaç benzeri etkiye sahip olan uyarıcılar. Aşırı kullanımlarının PCOS’lu kadınlar üzerinde olumsuz etki ettiği ve insülin direncinde artışa sebep olduğu kanıtlandı. Onların yerine yeşil çay, meyve çayları, yasemin, melisa çayı gibi daha masum alternatifler tercih edebilirsiniz.
  6. Egzersiz çok önemli. Mutlaka haftada dört gün orta-esnek egzersiz planınız olmalı. Hiçbirini yapamıyorsanız zumbayı deneyin. Kas ve vücut geliştirme, ağırlıklı çalışmak yerine, PCOS’lu kadınlar için yoga, pilates, yüzme, dans gibi düşük yoğunluklu, esnek ve stres azaltıcı egzersizler tercih etmek daha doğru bir yaklaşım oluyor.
  7. Ağır kızartmalar değil, sağlıklı yağlar tüketmelisiniz. Her gün avokado, zeytinyağı, fındık, badem ve ceviz tüketmeye özen gösterin. Elma sirkesi ve chia da deneyebilirsiniz.
  8. Omega-3, D vitamini, folik asit ve magnezyum kullanımı çok önemli.
  9. Yeşil yapraklı sebzeleri ve glisemik indeksi düşük “kırmızı meyveleri” tüketmeye çalışın. Yaban mersini, çilek, nar, frambuaz, böğürtlen gibi…
  10. Bitki çaylarınıza veya sütünüze tarçın ekleyebilirsiniz.
  11. BPA-SLS’ye dikkat! Şampuan, ıslak mendil gibi pek çok ürünün ambalaj ve içeriğinde, pet şişelerde veya bazı mutfak eşyalarında kısacası hayatımızın her yerinde olan plastikler, vücuttaki hormonları taklit ederek hormon reseptör bölgelerine bağlanıp, vücudun endokrin dengesini bozan bazı kimyasallar barındırıyor. PCOS’lu kadınların zaten oldukça hassas hormonları var. Bunu plastikle de desteklemeye gerek yok. İmkanınız olduğu durumlarda plastik yerine cam ambalaj tercih edebilirseniz, hem kendiniz hem de doğa için güzel bir adım atmış olursunuz.

PCOS DOSTU 5 ARA ÖĞÜN *

  • Avokado ile yapılmış guacomole sos + yaprak galeta + sebze çubukları (havuç, kapya, salatalık)
  • Şekersiz fıstık ezmesi + tarçınlı elma dilimleri + böğürtlen çayı
  • Yoğurt + ay çekirdeği + kırmızı meyveler
  • Humus + sebze çubukları + ceviz-fındık
  • Bitter çikolata + badem + yeşil çay

İLGİLİ İÇERİKLER

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here