Ana Sayfa Sağlık Spor yaparken sağlığınızı korumanın yolları

Spor yaparken sağlığınızı korumanın yolları

ocak-2012-saglik-4-resim-1

Profesyonel sporcuların dahi antrenmanlarda sakatlık yaşadığı düşünülürse, bu risk amatörler için çok daha yüksek! Oysa sporu kurallarına göre yaparsanız, hem sakatlıktan kurtulur hem de sağlıklı ve zinde bir yaşam sürebilirsiniz…

Modern çağ; hareketsizliği, sağlıksız beslenme düzenini ve birçok hastalığı da beraberinde getiriyor. Bu sorunlarla mücadele etmek ve daha iyi, kaliteli bir yaşam sürmek için tüm uzmanların fikir birliği yaptığı nokta ise düzenli egzersizin önemi… Ama kişiyi sağlığından etmeyecek, daha büyük sorunlara yol açmayacak şekilde yapılması kaydıyla. Acıbadem Fulya Hastanesi Sporcu Sağlığı Merkezi’nden Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Dr. Sarper Çetinkaya’dan spor yaparken en sık karşılaşılan yaralanmalar ve dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi aldık.

Önemli olan, buzu doğru kullanmak
Spor yaralanmalarında yapılacak ilk tedavi, buz uygulaması oluyor. Elbette her konuda olduğu gibi bu tedavinin de doğru biçimde yapılması önem taşıyor. Unutulmaması gereken noktalardan ilki, yaralanan bölgeye buzu sadece bir kez uygulamayıp, belli aralıklarla devam etmek. Zedelenen bölgenin büyüklüğüne bağlı olarak, örneğin bir parmağa 3-5 dakika, bir dize ise 15-20 dakika buz uygulamak önem taşıyor. Ayrıca, zedelenmeyi önlemek isterken buz yanığı yaşamamak için buz ile cilt arasına koruyucu bir havlu ya da bez konulması gerekiyor. Yapılan buz tedavisinin yalnızca sakatlanmanın olduğu günle sınırlı kalmaması, yaklaşık 7-10 gün arasında devam ettirilmesi ise tedaviden sonuç almak için önem taşıyor. Bu sayede bölgede oluşan ödem çözülüyor, ağrı azalıyor ve hücre ölümünün önüne geçilebiliyor. Ancak yaşanan sakatlık ciddiyse, bir bağ ya da kas yırtılması varsa zaman kaybetmeden bir hekime başvurmak gerekiyor.

Önce check-up, sonra spor
Ülkemizde check-up, düzenli periyotlarda yapılan sağlık kontrolleri olarak düşünülse de aslında spora başlangıcın da ilk adımı oluyor. Spora başlamak isteyen kişilerin mutlaka sportif anlamda check-up yaptırması ve hangi spor dallarının kendisi için uygun, hangilerinin riskli olduğunu öğrenmesi gerekiyor. Check-up kapsamında yapılan kardiyolojik muayene ise kişinin herhangi bir ritim bozukluğu ya da koroner arter hastalığı olup olmadığının öğrenilmesinde önem taşıyor. Spora başlamadan önce bir ortopediste ve spor hekimine muayene olmak, olası birçok sağlık sorununun önlenmesine yardımcı oluyor. Örneğin diz kapağında sorun yaşayan birinin alçak seviyede bisiklete binmesi ya da step yapması önerilmiyor. Devamı diğer sayfada

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here