✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale

Diyetisyen Berrin Yiğit

Hacettepe Üniversitesi’nden mezun olan Beslenme ve Diyet Uzmanı Berrin Yiğit, bir süre sonra Amerika’da UCLA’da pazarlama sertifikası alarak, California State University, Los Angeles’da yüksek lisansını tamamladı. Amerika’da kaldığı dönemde Cedars Sinai Medical Center’da gönüllü olarak 1,5 sene çalıştı. ADA, AHA ve American Dietetic Association derneklerinde ve etkinliklerinde her zaman aktif olarak yer aldı. Ayrıca UCLA Medical Center’da gözlem yapma şansı buldu. Jenny Craig’de de danışman diyetisyen olarak çalıştı. Okumayı ve araştırmayı sevdiğim kadar yazmayı da hep sevdim. Kitaplar, dergiler ve tv programlarında deneyimlerini ve önerilerini paylaşan Berrin Yiğit, 2009 yılında Nişantaşı'nda açtığı klinikte danışanlarına hizmet vermeye devam ediyor.

Ana Sayfa Beslenme & Diyet Adet dönemi kabızlık, ishal ve krampın nedenleri nelerdir?

Adet dönemi kabızlık, ishal ve krampın nedenleri nelerdir?

Kadınlar için adet dönemi yorgunluktan ruh hali değişimlerine, baş ağrısından mide bulantısına ve kramplara kadar pek çok semptomla birlikte gelir. Tüm bunlara ek olarak tatlı krizleri, şişkinlik ve ödemin artması ile tartı normalden daha yüksek bir rakamla devam eder. Peki, bunun nedeni nedir? Adet dönemi kabızlık ya da ishal neden olur? Adet dönemi ödem neden olur? Adet dönemi kramp neden olur? Bu semptomları azaltmak için neler yapabilir? Diyetisyen Berrin Yiğit sizler için anlattı.

ADET DÖNEMİ İSHAL VE KABIZLIĞIN NEDENİ *

İshal ve Kabızlık nedeni; Menstruasyon döneminde bazı kadınlar kabız olurken bazıları ishal yaşarlar. Bu sırada artan progestron hormonu sindirim hızını etkiler, gaz ve kabızlığa yol açar. Bir diğer hormon olan prostaglandin ise uterus krampı ve ishale neden olur.

ADET DÖNEMİ ÖDEMİN NEDENİ *

Birinci nedeni östrojen baskınlığıdır. Östrojen tuz ve suyun vücut dokularında tutulmasına neden olur. İkinci nedeni ise stres hormonu kortizolün etkisidir. Kortizol seviyeleri arttığında vücut insüline dirençli hale gelir, kan şekeri seviyesi değişir ve kilo artışıyla sonuçlanabilir.

ADET DÖNEMİ KRAMPLARIN NEDENİ *

Adet döneminde magnezyum seviyeleri düşer. Vücutta magnezyum eksikliği kramplara, kabızlığa, sıvı tutulumuna ve gaza neden olabilir.

ADET DÖNEMİ SEMPTOM VE KİLO ARTIŞINI ÖNLEYEN BESİNLER *

  • Kefir
  • Avokado
  • Ispanak
  • Çikolata
  • Kuruyemiş
  • Brokoli

Tuzdan kaçının; Tuzlu ve işlenmiş gıdalar vücutta su tutulumuna ve şişkinliğe yol açar. Bunun üzerine alkol ve kafein eklendiğinde durum daha da kötüleşir. Adet dönemde tuzu kısıtlamak adına dondurulmuş hazır yemeklerden, gevreklerden, konserve ürünlerden, paketli gıdalardan, şarküteri ürünlerinden, hazır çorbalardan, soslardan, tuzlu atıştırmalıklardan ve eklenmiş tuzun fazlasından kaçının.

Kefir; Özellikle şişkinlik ve bağırsak sorunları yaşıyorsanız kefir iyi bir alternatiftir. Fermente bir süt ürünü olan kefir karın ağrısından sorumlu olan laktozun parçalanmasına yardımcı olan enzim laktazı içerir. Kefiri günde 1-2 bardak sade, meyve ile blend edip, baharat veya nane ekleyip ve tarçınla tatlandırıp tüketebilirsiniz.

Avokado; Yüksek potasyum seviyeleri ile sodyumu azalttığı ve idrar üretimini arttırdığı için su tutulumunu ve şişkinliği önler. Avokadoyu salatalarınıza, kahvaltı tabağınıza, tostunuza ve fit tatlılarınıza ekleyebilirsiniz.

Ispanak; Magnezyum içeriği yüksek olan ıspanak kasları gevşetir ve adet dönemi kramplarını önler. Ayrıca sinirlilik ve baş ağrısı gibi semptomları azaltmaya yardımcıdır. Ispanağı soteleyebilir, yumurta ile omlet yapabilir, yemeğini pişirebilir, salatalarınıza doğrayabilir, çorbalarınıza ekstra sebze olarak ekleyebilirsiniz.

Çikolata; Bu dönemde en az %70’i bitter olan, organik ham kakao ile yapılan ve içi şeker ile dolu olmayan çikolataları tercih edin. Bitter çikolata krampları önleyebilir, stres seviyenizi azaltabilir ve duyguları kontrol etmeye yardımcı olabilir. Haftada 2 kez iki küçük kare bitter çikolata tüketebilirsiniz.

Kuruyemiş ve tohumlar; Kuruyemiş ve tohumlar sinirlilik, sıvı tutulumu, şişkinlik gibi semptomları azaltamaya yardımcı vitamin ve minerallerden zengindir. Günde avuç içiniz kapanacak kadar çiğ badem, fındık, ceviz, fıstık, antep fıstığı ve kabak çekirdeği tüketebilirsiniz.

Brokoli; Adet döneminde yorgunluğu ve depresyonu azaltmada etkilidir. Aynı zamanda lif içeriği de yüksek olan brokoli şişkinliği ve düzensiz bağırsak hareketlerini azaltmaya yardımcı olur. Brokoliyi haşlayabilir, çorbalara katabilir, pizza tabanı oluşturabilir ve salatasını yapabilirsiniz.

Egzersiz Yapın; Semptomlarınızın stresle ilgili olduğunu düşünüyorsanız muhakkak spor yapın. Egzersiz stresi yenmenin ve kortizol seviyelerini düşürmenin harika bir yoludur. Bazen kalp ritminizi yükseltmek vücudunuzdaki tüm farkları yaratabilir. Size iyi gelen her türlü fiziksel aktiviteyi, yine size iyi gelen sürede yapmak en doğrusudur.

ADET DÖNEMİYLE İLGİLİ DİĞER İÇERİKLER

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here