• ✓ Doğruluğu kontrol edilmiş makale
Dyt. Aybike Göçmen

Ketojenik diyet neden bu kadar popüler oldu? Metabolizmayı nasıl etkiliyor?

0
1055
ketojenik-diyet-metabolizmamızı-nasıl-etkiliyor

Son yılların popüler diyeti ketojenik beslenme kısa sürede hızlı sonuçlar verdiği için tercih ediliyor. Peki bu diyet metabolizmamızı nasıl etkiliyor?

Ketojenik diyet, metabolik sendrom belirtilerini iyileştirip sağlıklı yaşam tarzına sahip olmayı sağlıyor. Diyabet, insülin direnci ve eşlik eden hastalıkların önlenmesi kilo kaybını da kolaylaştırıyor. Bu diyetin ne kadar süre ile uygulanması gerektiği ise bir uzman kontrolünde olmalı. Dyt. Aybike Göçmen, ketojenik diyetle ilgili sorularımızı yanıtladı.

Ketojenik diyet neden bu kadar popüler oldu?

Yıllardır her zaman yağların kilo almaya neden olduğunu ve bu nedenle yağsız beslenmemiz gerektiğini duymuşsunuzdur. Besinlerde hep “light”, “yağı azaltılmış” ibarelerini gördük. Bu diyet ürünlerinin yağı azaltılsa da içerisine pek çok kıvam artırıcı, tatlandırıcı katılmıştır. Bu sayede son yıllarda obezite, kalp- damar hastalıkları, tansiyon ve diyabet çok sık görülen hastalıklardan oluştu. Burada dikkat etmemiz gereken nokta; ‘hangi yağı, hangi sıklıkla tüketmeliyiz?’ sorusu olmalı. Aşırı tüketildiğinde doymuş yağlar ve trans yağlar LDL kolesterol adı verdiğimiz kötü kolesterolün yükselmesine, kalp-damar hastalıklarına, diyabet ve tansiyon gibi hastalık risklerinin artmasına neden olurken, doymamış yağlar ise kolesterol seviyesinin düşmesine ve kalp-damar hastalıklarından korunmaya yardımcı oluyor. Düşük karbonhidratlı beslenmenin metabolik sendrom, obezite, diyabet gibi hastalıkları önlemede önemi büyük. Yağsız beslenmenin veya yanlış yağlar tüketmenin getirdiği olumsuz sonuçlar, kişileri sağlıklı yağlardan zengin beslenmeye yönlendirdi. Bu sayede ketojenik diyet daha tercih edilir hale geldi.

Ketojenik diyetin kilo vermeye etkisini anlatır mısınız?

Ketojenik diyetin sağlıklı yağlardan zengin bir beslenme modeli olması kilo kaybında da birçok avantaj sağlıyor. Yağların midede kalma süresi, protein ve karbonhidratlara göre daha fazla ve sindirilme süreleri daha uzun olduğu için, kan şekeri seviyesini karbonhidratlara göre daha yavaş yükseltiyor ve daha uzun süre tokluk hissi veriyor.

Ketojenik beslenmede neler tüketilebilir?

Ketojenik beslenmede karbonhidrat kaynaklarını azaltıp, protein kaynaklarının yanında yağ içeriği yüksek besinlerin tüketilmesini amaçlarız. Hayvansal proteinler, doğal ve sağlıklı yağ kaynakları, düşük karbonhidratlı sebzeler ketojenik diyette sık tüketilen besin gruplarındandır. Hayvansal proteinlere kırmızı et, tavuk, balık etlerinin tamamı, peynir ve yumurtayı örnek olarak verebiliriz. Sağlıklı yağ kaynakları olarak ise avokado, Hindistan cevizi yağı, çörek otu, zeytinyağı, ceviz, fındık, badem gibi kuruyemişleri rahatlıkla tüketebilirsiniz. Düşük karbonhidratlı sebzelerden karnabahar, brokoli, lahana, kabak, mantar, yeşil yapraklı sebzeleri ketojenik diyette yiyebilirsiniz. Meyve tüketimi de, ketojenik diyette çok sınırlıdır. Kan şekerini en yavaş yükselten, glisemik indeksi en düşük meyveler, ketozis evresine uyum sağladıktan sonra tüketilebilir.

Ketojenik diyette neler tüketilmemeli?

Ketojenik diyette karbonhidrat kısıtlaması yapıldığı için, yüksek karbonhidratlı besinlerin bu diyette sınırlandırılması gerekiyor. Buğday, arpa, çavdar, yulaf, mısır, pirinç, hamur işleri ve unlu mamullerin ketojenik diyette tüketilmesi uygun değil. Nişasta içeriği zengin olmasıyla patates, havuç, bezelye ve pırasa gibi sebzelerin ketojenik diyet sürecinde tüketilmemesi gerekiyor.

ÖNERİLER:
Ketojenik diyetlerin sağlık üzerine olumlu etkileri olduğu pek çok çalışmada bildirilmiştir ancak ketojenik diyet mutlaka bir diyetisyen veya hekim kontrolünde belirli bir süre uygulanmalı. Ketojenik diyet uygularken bir uzman tarafından takip edilmek, hastalıkların ve kilo kaybı kontrolünün daha sağlıklı olmasını sağlar.

İLGİLİ İÇERİKLER

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here