Ana Sayfa Beslenme & Diyet Zekanızı test edin!

Zekanızı test edin!

IQ’nun ne olduğunu hepimiz biliyoruz. Peki, NQ yani ‘beslenme zekanız’ ne durumda? İşte özel bir test. NQ’nuzu ölçün, doğru yanıtlardan yola çıkarak, çok daha sağlıklı beslenin.

Almanız gereken günlük yağ miktarı nedir?
A) 50 gr.
B) 70 gr.
C) 90 gr.
Cevap: B. Ama bunun sadece 20 gramı doymuş yağlardan oluşmalı.

Gıdaların üzerinde bulunan kj (kilojul), hangi şekilde kcal (kilokalori)cinsine çevrilebilir?
A) 10’a bölünerek
B) 2’ye bölünerek
C) 4’e bölünerek
Cevap: C. 1 kalori, 4,2 kj’e eşit. Yani kj’ü 4’e böldüğünüzde kilo kaloriyi bulursunuz.

Aşağıdaki üç gıda çeşidinden hangisinde daha fazla kalsiyum bulunur?
A) 150 gr ya da bir kase yoğurt
B) 40 ya da 50 gr peynir
C) Sardalyeli tost
Cevap: C. 100 gram sardalye konservesi, 430 miligram kalsiyum içerir ki bu oran günlük almanız gereken kalsiyumun yarısıdır. Bu miktar, sağlıklı bir kemik yapısı ve sağlıklı dişlere sahip olmak için kesinlikle gerekli. Ayrıca balıktaki kalsiyum vücut tarafından kolaylıkla emilebilir. Bir kase yoğurtta sadece 243 miligram kalsiyum ve bir peynir parçasında ise sadece 368 miligram kalsiyum bulunur.

Aşağıdaki gıdaları içindeki omega-3 açısından, en büyükten küçüğe doğru sıralayın. ?
A) Ton balığı
B) Uskumru
C) Sardalye
Cevap: C,B,A. Sardalye, omega-3 açısından en zengin balıklar arasında ve diğerlerine göre yüzde 25 oranında daha fazla omega-3 içeriyor. Ton balığı diğer iki balığa göre daha az omega-3 içeriyor.

Aşağıdaki ifade doğru mu, yanlış mı?
Üzerinde ‘light'(hafif) yazan gıdalar düşük oranda yağ içerir.
Cevap: Yanlış. Üzerinde bu tip bir ibare bulunan ürün yüksek oranda yağ içerebilir. Üzerindeki ibareden dolayı hafif bir gıda tükettiğinizi düşünerek rahatça davranırsanız, yanılırsınız! Ürün, yağı değil şekeri az olduğu için de hafif diye nitelendirilebilir. Bir gıdanın yağsız kabul edilebilmesi için ise 100 gramında 3 gramdan az yağ olması gerekiyor.

Almanız gereken günlük kalori miktarı içinde, içeceklerden sağlananın oranı ne olmalıdır?
A) Yüzde 58
B) Yüzde 6
C) Yüzde 10
Cevap: C. Ancak 19-24 yaş grubundaki kadınlar için bu oran yüzde 13 olmalı. Buzlu bir meyveli içecek, sütlü kahve ya da bir kadeh şarap da bunlara dahil. Suyun, bitki çaylarının ve sade kahvenin kalori içermediğini de hatırlatalım.

Aşağıda adı geçen ve günlük diyetinizde bulunması gereken bu gıdaların ortak özelliği nedir?
İçine elma doğranmış bir tas yulaf ezmesi, tam buğday ekmeğinden yapılmış bir sandviç, bir kase meyve salatası, bir porsiyon yeşillik…
Cevap: 18 gram lif. Belli başlı bazı kanser türlerinden korunabilmemiz için her gün en az 18 gram lif tüketmeliyiz. 18 gram lif alabilmeniz için, günde en az beş porsiyon meyve ve sebze tüketmek gerekiyor. Özelikle sebze ve meyvelerden alınan lif sağlığa çok yararlı. Kolesterolün düşmesine de yardım ediyor. Bu yüzden lifi sebze ve meyveden almaya çalışmak en doğrusu.

Günde 6 gram tuzdan fazlası zararlı. Ancak her gıdanın üzerinde tuz ölçüsü verilmeyebiliyor. Peki hazır gıda paketlerinin üzerinde ‘sodyum’ olarak belirtilen maddenin tuz olarak hesaplanması için ne yapılması gerekir?
A) 2,5 ile çarpmak gerek
B) 2,5’a bölmek gerek
C) 5 ile çarpmak gerek
Cevap: A. 1 gram sodyum, 2,5 gram tuza denk. İstatistiklere göre ise, günde ortalama 9,5 gram tuz tüketiyoruz.

Aşağıdaki ifade doğru mu, yanlış mı?
Sebzelerin daha fazla yarar sağlaması için çiğ yenmesi gerekir.
Cevap: Yanlış. Örneğin domates pişirildiğinde içinde bulunan ve güçlü bir antioksidan olan likopen daha fazla açığa çıkar. Ancak her zaman, sebzeleri kaynatmak yerine, buharda ya da fırında pişirmek tercih edilmeli.

Neden yemek esnasında çay içmekten kaçınmak gerekir?
A) Çünkü hiç havalı değil!
B) Demir emilimini zorlaştırır
C) İçindeki kafein açlık hissi uyandırır
Cevap: B. Çay içinde bulunan ‘tanin’maddesi, yemeklerde bulunan demirin emilimini zorlaştırır, ki ‘tanin’aynı zamanda nohut, kurutulmuş meyve ve tam buğday ununda da bulunur. Çay ve kahve aynı zamanda polifenol antioksidanları içeriyor ve bu da vücudun demir emilimini zorlaştırıyor. Bu nedenle yemekten sonra en az 30 dakika çay, kahve içmemek gerekiyor.

Aşağıdaki gıdalardan hangisi daha fazla oranda demir içerir?
A) Bir tabak ıspanak
B) Bir avuç kuru kayısı
Cevap: B. Ispanakta da yüksek oranda demir olmasına rağmen, bu, vücut tarafından çok kolay emilez. Oysa kayısıdan daha fazla demir alınabilir.

Gıda alerjisinin toplum içinde görülme sıklığı nedir?
A) Yüzde 2
B) Yüzde 10
C) Yüzde 20
Cevap: A. İnsanların yüzde 1 ya da 2’sinde gıda alerjisine rastlanırken yüzde 5 ile 8’inde ise gıda intolaransı (duyarlılığı) bulunuyor. Ancak, ilginçtir ki, insanların yüzde 20’si kendilerinde gıda alerjisi bulunduğunu ya da gıda intoleransı olduğunu sanıyor.

Aşağıdaki ifade doğru mu, yanlış mı?
Üzerinde ‘Yağı azaltılmış’ ibaresi bulunan besinler tercih etmeniz her zaman sağlıklı bir seçim yaptığınızı gösterir.
Cevap: Yanlış. Azaltılmış yağ, o besinin standartlardan yüzde 25 oranında daha az yağlı olduğu anlamına gelir. Ancak yağın azaltılmış olması o gıdanın hala yüksek şeker ve kalori içermediğini göstermez. Örneğin yağı azaltılmış bisküvilerde daha yüksek oranda şeker bulunur ve bunlar normal bisküvilerle aynı oranda kalori içerir.

Aşağıda adı geçenlerden hangisi bir şeker çeşidi değildir?
Glukoz, fruktoz, laktoz, maltitol, maltoz, xylitol, sorbitol, sukroz.
Cevap: Xylitol, sorbitol, sukroz. Bunlar kimyasal açıdan şekere benzeyen düşük kalorili, şeker alkolüdürler. Bazıları bitkilerden elde edilirken bazıları da şeker ve nişastadan elde edilir.

Aşağıdaki ifade doğru mu, yanlış mı?
Bir kutu konserve fasulye günlük protein ihtiyacımızı karşılayabilir.
Cevap: Doğru. Ancak bu konservelerin içindeki yüksek şeker ve tuz oranına dikkat! Üzerindeki bilgi etiketinden şeker ve tuz oranını öğrenebilirsiniz.

Kaç kaşık bezelye bir porsiyon olarak kabul edilir?
A) Bir yemek kaşığı
B) İki yemek kaşığı
C) Üç yemek kaşığı
Cevap: C. Mısır ve havuç için de bu oran geçerli. Bir porsiyon yaklaşık 80 grama denk düşmeli.

Aşağıdaki ifade doğru mu, yanlış mı?
Akşam saat 8’den sonra yemek yemek kilo aldırır.
Cevap: Yanlış. Önemli olan ne kadar kalori aldığınız ve bunun ne kadarını yaktığınızdır. Günün hangi saatinde yerseniz yiyin fark etmez. Dikkat etmeniz gereken akşam yemeğinden sonra fazla bir şey atıştırmamak olmalı.

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here