Ana Sayfa Sağlık Beyniniz de yorulabilir

Beyniniz de yorulabilir

● Balık yağı
Beyin hücrelerinin zarlarındaki yağ bileşimi, beyin fonksiyonları açısından önem taşıyor çünkü tüm hücresel faaliyetler bu zarlar aracılığı ile yapılıyor. Balık yağı ağırlıklı beslenenlerde hücre zarlarının iletkenliği artıyor ve hücrelerin iletişimi de daha hızlı ve kaliteli oluyor. Beynin en üst düzeyde çalışması için ayrıca Omega 3 (balık yağı) ile Omega 6’nın (margarin, ayçiçek, soya, mısırözü yağı) arasındaki dengenin her zaman Omega 3’ün lehine olması gerekiyor. Beyin dostu diğer yağlar şöyle sıralanıyor: Zeytinyağı, kanola yağı, keten tohumu yağı, fıstık yağı, Antep fıstığı, ceviz, yağsız et ve az yağlı peynir…

● Antioksidanlar
Serbest radikaller yani atık moleküller yok edilmediği takdirde beyin ve beden yaşlanmasına neden oluyor, üstelik beyin hücrelerinde bölünme ile yenilenme olmaması hasarın burada daha ağır olması sonucunu doğuruyor. Bu atık molekülleri vücuttan uzaklaştırmanın yolu ise oksit gidericiler yani antioksidanlardan zengin beslenmek… Yemeklerde meyve ve sebze miktarını artırmak antioksidan etkinin yüzde 25 artmasını sağlıyor. Örneğin çilek ve ıspanakta bulunan ve güçlü antioksidanlar olan flavanoidler, beynin hücre zarlarının akışkanlığını artırıyor. E vitamini de güçlü bir oksit giderici görevi görüyor. En güçlü antioksidanlar: Yaban mersini, çilek, ıspanak, böğürtlen, Brüksel lahanası, karalahana, erik, brokoli, pancar, portakal, kırmızı üzüm ve üzüm suyu, kırmızı dolmalık biber, kiraz, kivi, kızılcık, patlıcan, domates, salatalık ve çay.

● Çay
Dr. Mehmet Yavuz, beynin yavaş yavaş çalışmamaya başladığı ve unutkanlığın sinsice geliştiği dönemde, beslenmede yapılacak küçük ayarlamalar ile tablonun değiştirilebileceğini söylüyor. Bu nedenle düzenli aralıklarla çay içmek, çayın antioksidan etkisi nedeniyle beyin fonksiyonlarında belirgin artış sağlayabiliyor. Dr. Yavuz, ilginç bir bilgiyi de ekliyor: “Yeşil çayın daha faydalı olduğuna dair bilgiler olsa da Tufts Üniversitesi’nde yapılan bir araştırma siyah çay yapraklarının antioksidan kapasitesinin yeşil çay yapraklarından yüzde 80 daha fazla olduğunu gösterdi.”

SPOR YAPMAK BEYNİ ATEŞLİYOR
Genellikle sporun bedensel etkileri düşünülse de düzenli egzersiz yapmak aslında beyin sağlığı üzerinde daha fazla olumlu etkiye sahip… Dr. Mehmet Yavuz, günde 15-20 dakikalık bir yürüyüşün dahi beyin fonksiyonlarını ve hafızayı olumlu etkilediğini söylüyor. Dr. Yavuz, iki raketle masa tenisi oynamanın da beyin fonksiyonlarının koordineli bir şekilde gelişmesini, beynin hem sağ hem sol tarafının kullanılmasını sağladığını söylüyor. Piyano çalmak da beyin yarım küreleri arasında denge sağlıyor.

subat-2013-saglik-2resim-3BEYİN EGZERSİZLERİNİ RUTİNDEN ÇIKARIN
Bilimsel çalışmalar bulmaca çözen insanlarda bunama ve benzeri hastalıkların daha az görüldüğünü gösteriyor. Bulmacanın yanı sıra, zeka soruları, sudoku, satranç oynamak gibi zihni zorlayan oyunlarla meşgul olmak algılama ve öğrenme yeteneklerini zinde tutuyor. Ancak otomatik hale gelen bulmaca çözme aktivitesi yetersiz kalabiliyor. Bu nedenle beyni zorlayabilmek, egzersizleri çeşitlendirmek önem taşıyor.

BEYİN TAKVİYELERİ
Birçok bilimsel araştırma, yaş durumu ne olursa olsun, algılama ve öğrenme bozukluklarının vitamin, mineral takviyesiyle düzeltilebileceğini gösteriyor. Özellikle vitamin ve mineral açısından yeterli beslenmeyen kişilerde bunların dışarıdan takviye edilmesi gerekebiliyor.

● B vitamini
B grubu vitaminlerin hafıza kabiliyetleri ve öğrenme yetenekleri üzerinde büyük katkısı bulunuyor. B1 vitamini hafıza organizasyonunda gerekli olan temel yapı taşlarından biri… B6’ya ise beyin işlevselliği açısından çok önemli olan serotonin, dopamin gibi moleküllerin üretilmesi için ihtiyaç duyuluyor. Folik asit yani B9 eksikliği unutkanlık, yorgunluk, sinirlilik ve hafif depresyon ile kendini gösteriyor. İlerleyici unutkanlık nedeniyle demans tanısı alan kişilerde ise B12 yetersizliğinden kaynaklanan beyin işlev bozukluğu görülüyor.

Devamı diğer sayfada

YORUM YAZIN

Please enter your comment!
Please enter your name here